Annons:
Etikettövrigt
Läst 2119 ggr
[Tan-chan]
2009-05-07 18:20

Boktips: Sagan om klanen Otori

Tänkte ge er lite romantips! (^0^)

Är det någon som har läst romanserien Sagan om klanen Otori, skriven av Lian Hearn? Om inte, så kan jag rekommendera den!

Det handlar om en pojke i ett alternativt Japan. (Tagen från Aldibris):

I en avlägsen och fridsam bergsby lever en ovanlig pojke. Takeo har ännu inte upptäckt sitt sanna jag, och känner inte till sin avlidne fars hemlighet. Men hans stillsamma liv förändras för alltid den dag då krigsherren Iida Sadamu skövlar och bränner hans hemby. Takeo räddas av den unge herremannen Otori Shigeru, som för honom till sitt hem. Där sätts han i lära i allt en ädling behöver veta, men också i andra färdigheter - de märkliga, närmas magiska förmågor som tillskrivs det legendariska Släktet. Långsamt upptäcker Takeo sanningen om sig själv, och om det öde som väntar honom.

Denna bokserie finns i 5 delar, och speciellt de tre första är totalt underbara! De ska göras till film också som är meningen att ska komma upp på bio detta år. Men har inte hittat mycket information om det än.

Böckerna i serien (i ordning):

Över näktergalens golv
På kudde av gräs
Under lysande måne
Vid hägerns skarpa skri
Och himlens vida väv

Jag köpte första boken av en ren slump under en rea på en marknad för några år sedan, och efter bara första kapitlet var jag som fastklistrad vid boken.

Direkt efter att jag hade läst klart första boken tog jag cykeln ner till stan i ösregnet för att köpa andra boken, och cykelresan fram och tillbaka tog ca 50 minuter. Gissa om jag var blöt efter det? (O_o)

Annons:
[Tan-chan]
2009-05-07 18:23
#1

Kan lägga till länken till IMDB-sidan också om filmen, även om det inte står någonting där än. (^_^)

Länk till "Over the nightingale floor 2009"

mauwlin
2009-10-18 21:24
#2

finns den som film? =O

Chunsas
2009-10-18 21:44
#3

Har dem gjort film?! Det har jag totalt missat!

Sashhi
2009-10-19 21:10
#4

Jag läste första boken. Nejnej, inget för mig. Jag håller mig till Per Nilsson, haha.

Not your mom, not your milk.

Nessie87
2010-02-18 22:29
#5

Jag älskar den första boken, och förhoppningsvis de andra också. Jag läste den på svenska för lääänge sedan men så var jag i Dublin och hittade den för knappt 20 kr i en secondhandshop. Den följde med hem och den var till och med bättre än jag kom ihåg. =)

Såg hela bokserien på Bokia för 128 kr st, 4 pocket för 3 men fick lov att hålla mig så har ännu inte läst fortsättningen… =/ Gaah, var sjutton är mitt bibliotekskort?! =P

[VictoriaR]
2010-02-19 00:03
#6

Läste ngn av böckerna, orkade inte avsluta haha, inget för mig men många tycker om serien verkar det som ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: