Annons:
Etikettmusik
Läst 1942 ggr
[VictoriaR]
2009-06-02 20:51

Hur började ni lyssna på japansk musik?

berätta om hur ni började lyssna på japansk musik :)

Annons:
[VictoriaR]
2009-06-02 20:57
#1

Det hela började med att jag kollade på Lolita fashion på youtube.Mana fanns ju med i väldigt många av klippen, så när jag såg hans namn googlade jag det och fick veta att han var med i Malice Mizer.Efter att jag börjat lyssna på MM har det bara rullat på ^^

[Tan-chan]
2009-06-02 22:11
#2

Det är en lång historia, men hoppas ni orkar följa med:

Hela mitt allt när det kommer till intresse för Japan, Anime, Manga och j-musik kom från då jag såg det allra första (dubbade) avsnittet av Yu-Gi-Oh! på TV4 under premiärdagen. Tror det var i början av september 2004 eller något liknande.

Vet inte riktigt vad som hände då som var annorlunda till de andra animes (Sailor Moon, Digimon, Pokemon…), men jag blev i alla fall besatt. Så det gick till att jag började ladda ner avsnitt på engelska, men fick plötsligt ner ett avsnitt på japanska av misstag. Så naiv som jag var visste jag inte att Anime kom från Japan då, utan trodde allt vad från USA. Haha!

Introt i det avsnittet; "Warriors" av Yuichi Ikusawa, fick mig att plötsligt haja till och tänka: "Wow! What is this superb drug for my ears? I don't understand a word, but it's good as hell!".

Jag laddade ner den låten, fortsatte leta efter Yu-Gi-Oh!-musik, laddade ner dem med…

Men det som verkligen fick igång det i slutändan var det japanska introt och outrot till Yu-Gi-Oh!'s sista säsong; Kimeru - Overlap och Yuichi Ikuzawa - Eyes. Skolkade från skolan bokstavligen i en hel vecka (vilken idiot!) och försökte hitta "Eyes"-låten, men i och med att den precis hade kommit ut då så var det väldigt svårt att få ner den. Den slutade alltid ladda på 99,8%. (=_=¤) Men till sist fick jag ner den! Ända sedan dess har jag varit hooked i japansk musik.

That's my story. (^_^)

ParaKiss
2009-06-02 22:55
#3

Kollade på Anime. Fastnade för Anime musik och började ladda ner dem o lyssna på dem på youtube. sen så tänkte jag skulle chansa o söka efter japansk musik bara eftersom jag tyckte det lät bra me den japanska musiken. jag fann miyavi-selfish love på youtube. men då tänkte jag först bara, vilken galning om han o funderade på om han tog droger eller nåt. och typ klipp dig.. o brydde mig inte så mkt mera om det.  men selfish love fastnade i mitt huvud så jag var tvungen o lyssna på den igen nästa dag eller något sånt. sen så lyssnade jag om o om igen. Och den vart så jäkla bra :D och den är fortfarande så super bra. sen så började jag lyssna på hans andra låtar. jibun kakumei blev nästa. fastnade direkt. och sen så lyssnade man vidare bara på han.^^ O han är fortfarande min favo artist och som jag tycker ser bra ut. =) My first and my last love is miyavi! ^^ 
sen så tänkte jag att man kanske skulle utöka musik intresset o började leta efter andra j artister o band. och frågade i forum. o dom gav mig tips som jag lyssnade på. sen så fortsatte det bara ^^

emee
2009-06-03 01:53
#4

Jag såg en bild på Vincent Valentine i Final Fantasy VII…jag kollade upp honom och började titta på Final fantasy VII: DoC-spelet omgjort till film, och Gackt har ju gjort musik till det spelet och han spelar Genesis i slutet med^^ först kändes musiken väldigt främmande antagligen för att den var på ett språk som jag inte förstod och inte var van vid att höra, men sen efter att ha hört särskilt ?Redemtion?flera gånger så började jag tycka om den, jag tror att jag kollade upp Gackt på Youtube sen, såg videos och Domoto kuydai avsnitt med Gackt^^ …Eftersom jag börjat bli intresserad av Japan sedan ett tag läste jag Shojo stars, och tittade in på Elises bilddagbok (hon hade ju en resedagbok i Shojo Stars också) och där skrev hon om D, så jag kollade upp dom och tyckte dom var jättebra(sen hittade jag Versailles genom D:s liknande artister på Last.fm^^) osv.

Emmell
2009-06-03 16:57
#5

I samband med att jag började kolla Anime. Till en början var det mest opening themes till olika serier, eller ja faktiskt är det mest så nu också, jag är inte så värst musikintresserad egentligen. :)

Fast den allra första låten på japanska som jag nånsin hörde var såvitt jag vet introlåten till Ginga nagareboshi Gin (alla andra barn-anime har haft dubbade op). Texten till den blev misshandlad av mig när jag med möda lärde mig uttala och sjunga med i den. ^_~ Den kan jag fortfarande utantill…

Efter Silver Fang op+ed så var det Soukyuu no Fafners Shangri-La och Separation (båda med angela), följt av ett par character singles från samma serie (Terra, Flügel och Azul). Alla dom utom azul (som jag aldrig gillade) både kan och älskar jag än idag! ^_^ Haha.

Fafner var den första byggstenen i min otakuvärld. <3

LaSadie
2009-06-04 23:10
#6

Alltid gillat Sailor Moon och köpte en skiva med theme från animen. Sen i Napsters ungdom kollade jag genom en musiklista hos en användare och såg en en låt som hade en vacker titel: Dahlia (fortfarande en favoritlåt). Sen var jag fast :D X Japan, Ayumi Hamasaki och Gackt var favoriter en period sen kom jag tillbaka till min musikgenre mer med Madeth Gray'll, tidiga Dir en grey, Schwarz Stein, Közi, Velvet Garden, Kaya, Hora osv… Har dock aldrig gillat Mana och hans pack ;) Jukas röst gillar jag dock

Min japansk musik historia =)

Annons:
stalgren
2009-06-08 16:30
#7

oj,jag växte upp med en massa Anime som robotech(macross),rai grottpojken,silver,sandybell,starzinger,The Mysterious Cities of Gold mm. många blev mina faoriter med en gång där med gillar man ju introna på dom så det kan nog vara där jag fastna från början av japansk musik så sedan av början av 80-talet har jag vart intreserad av japansk kultur och musik..

meilin
2009-06-09 20:19
#8

Började väl med att jag kollade på Anime, gillade musiken, letade upp på google, vidare till youtube… ^^

Chunsas
2009-07-04 01:31
#9

Min kompis introducerade sydkoreansk musik för mig. Jag är dock mer av en rocker, och Sydkorea har mest pop, men jag hittade mitt favoritband The TraX. Såg att de hade sammarbetat med Yoshiki från X Japan och undrade vad det var för snubbe.

Satt och kollade på youtube och det dök upp allt möjligt. Gackt och Miyavi fångade mig på en gång xD Jag tror jag blev ett fan av fanservice innan jag ens kunde namnen på medlemmarna i X Japan också xD

Upp till toppen
Annons: