Annons:
Etikettmusik
Läst 3141 ggr
[Tan-chan]
2009-08-10 17:07

Versailles basist död?!

Är det sant?! Läste det på Nigihana, och det ska stå om det på bandets officiella sida.

Från Nigihanas hemsida:

"I am not sure where to put this so . . here goes.

Visual-kei band Versailles suffered a sudden tragedy on Sunday. An announcement on the group's official website revealed that bassist Jasmine You died during the early morning of August 9.

Jasmine You had been taking a break from the band due to poor health, though the band was continuing its activities without him. But with the sudden news of his death, the other members of Versailles have decided to put their activities on hold for the time being.

More details will be revealed after the group gets more information and the consent of Jasmine You's family."

Annons:
emee
2009-08-10 17:29
#1

Ja, det är sant och det kommer från deras officiella hemsida

…jag vet inte vad jag ska säga, det är väldigt overkligt

Jag undrar vad som hände

[Tan-chan]
2009-08-10 17:41
#2

Ja, jag undrar också vad som hände. Stackars You! Stackars Versailles! Liksom de var ju ett band som man lyssnar rätt så mycket på. Kanske inte en av mina favoriter, men deras album finns definitivt i min iPod.

Känns lite ledsamt nu, för bandet kommer ju inte bli sig likt med en ny basist. (T_T)

LaSadie
2009-08-10 19:34
#3

Tog han självmord eller dog han en naturlig död?

emee
2009-08-10 19:45
#4

Orginalmeddelandet på Japanska och Engelska

Det är konstigt och det finns ingen mer information, det enda vi fick veta innan var att han skulle ta en paus för att han på något sätt var sjuk. De andra har fortsatt inspelningen av det nya albumet och deras senaste blogposts från 8/8 säger ingenting. Kamijo verkade positiv 4/8, nu gäller det ju inte Jasmine men ändå…

Jag hoppas att det kommer mer information snart och jag skulle vilja höra något från de andra i bandet men jag förstår ju att dom antagligen inte orkar nu.

#3 det finns ingen information om det(beror ju på vad man menar med naturlig med)

[Tan-chan]
2009-08-10 19:51
#5

#4: Jag tror att de är i känslomässig kris just nu och därför dröjer informationen. Samtidigt tror jag att de väntar på att få tillstånd från familjen eller något till att släppa informationen officiellt.

Nu blev jag nojig för trummisen i vistlip. Vet inte om han är frisk nu, men han skulle också ta ledigt från bandet ett tag på grund av sjukdom. Uwaah! Måste kolla om han mår bättre! Vill ju se honom i Finland i oktober! (T_T)

[Tan-chan]
2009-08-10 19:56
#6

Ska också notera att det verkar som att det hände bara sådär, liksom plötsligt och oväntat. Det är så jag uppfattar det via informationen vi har fått. Hoppas verkligen inte att han tog livet av sig… Liksom hemskt att känna att det inte finns någon annan utväg ju. (T_T)

Annons:
emee
2009-08-10 20:00
#7

#5 jo jag tror det med T_T

och det stod något om att de väntade på tillstånd från familjen i originalmeddelandet

hoppas trummisen mår bättre!

#6 jo det var väldigt plötsligt, även det att han skulle ta en paus var plötsligt i sig

[Tan-chan]
2009-08-10 20:08
#8

#7: Ja, jag läste det på ett forum att han skulle ta paus och tänkte såklart att "Äsch, han mår bättre snart!". Men det gjorde han tydligen inte. (T_T)

Undrar hur Versailles väljer att fortsätta från och med nu? Kommer de söka efter en ny bandmedlem, eller kommer de bara köra med back-up basist?

Vet faktiskt inte vad som är fel med trummisen. Har hört spekulationer om allt från maginfluensa till cancer. (O_o) Men ingen verkar veta för att de har inte släppt någon information officiellt vad jag vet.

[Tan-chan]
2009-08-10 20:29
#9

Uwaah! När jag översätter Tohyas blogg (trummisen i vistlip) via Google så får jag upp ordet "dead" överallt! Uwaaah!

När jag till exempel översatte hans blogg med en bild på när de skålade, så dök ordet upp på två ställen. Uh…? Det är säkert Google som inte kan översätta helt rätt. *intalar sig själv*

LaSadie
2009-08-10 20:32
#10

Well… det ger sig vad som hände… Det är iallafall väldigt tråkigt när människor dör alldeles för tidigt =(

emee
2009-08-10 20:40
#11

#8 Jag tänkte också så…dom spelade in basen till det nya albumet enligt Kamijo för några dagar sen, jag vet inte hur dock eller hur dom kommer att forsätta…dom har ju haft en konsert som jag vet utan Jasmine och där verkade det som om det var någon gömd som spelade bas

Det var ju så med Jasmine också, ingen visste vad det var med honom, jag antog att det blivit för mycket när de blev major och att det var något psykiskt, men det finns ingen officiel information om det.

Här är några meddelanden om Jasmine You från medlemmar av andra band

#9 han kanske skriver om Jasmine

[Tan-chan]
2009-08-10 20:47
#12

Huh-huh! *recovers from an heart attack*

Tohya är tillbaka i bandet nu sedan 6:e aug och är uppe och springer som en tok på scen. När jag läste ett översatt inlägg från hans blogg började jag kallsvettas tills jag läste:

"Even then there still might be people who would worry about me. But seeing me up and running at live events will probably Go a long way to alleviate those feelings??
But if I still frighten you, Go ahead and tell the other members so that they can come up and beat the heck out of me (laugh)."

Kände en sådan lättnad att jag föll baklänges på sängen och slog huvudet i sängens huvudgavel. Hahaha! Betyder ju att min resa till Finland för att se dem inte är helt bortkastad. (^0^)

Men tillbaka to the topic…

#10: Ja, det enda man kan göra är att vänta och se. Ja, det är det verkligen. (T_T)

[Tan-chan]
2009-08-10 20:53
#13

#11: Band brukar ju göra så att när en medlem dör sådär plötsligt så brukar de fortsätta utan att skaffa sig en ny för att hedra den före detta medlemmen. Men man vet ju inte vad bolagen bakom artisterna säger, för det är ju oftast dem som bestämmer hur de gör.

Men i vilket fall som helst så kommer bandet inte bli sig likt efter detta. Ångrar verkligen att jag inte kunde åka på deras konsert förra året i Stockholm. Var på väg men ekonomin tog emot. (T_T)

Blir ju bara mer ledsen av att läsa de där meddelandena.

Ja, det kanske han gjorde. Svårt att översätta med Google för att man ska förstå vad det står, men kan ju vara en möjlighet att det var You han menade då.

Annons:
[VictoriaR]
2009-08-10 21:23
#14

Versailles är ett av mina favoritband,kommer alltid att vara det.

Att Jasmine Yuu dog är så sorgligt,blev jätteledsen när jag fick veta det..Versailles kommer aldrig att bli sig likt utan honom..

R.I.P Jasmine Yuu

emee
2009-08-11 01:13
#15

#10 jag håller med

#13 brukar? händer det ofta? jag kommer bara på Kurt Cobain och Hide

(…dom måste ju ha en bas)

längst ner på denna sidan finns en blogpost skriven av Kaya och översatt till Engelska, den ska handla om det som hänt men jag förstår inte riktigt hur…

Det finns ett projekt här där man kan skriva brev och annat till bandet

(…Nu känns det som om någon ska skriva nånstans att det var inte på riktigt)

[Tan-chan]
2009-08-11 02:16
#16

#15: Jag antar att du menar mig (#13) och inte #14. (^_~)

Ja, har för mig att det är många band som gör så som inte är skrivna till stora bolag. Bolagen ser ju en död medlem som en ekonomisk förlust och måste då ersätta denne, men om banden själv får välja så är det många som väljer att fortsätta utan. Kan inte nämna några vid namn nu, men genom åren så har flera band som har förlorat en bandmedlem fortsatt utan att anställa en annan. Istället kör de med back-up som står någonstans i skuggorna.

Om nu inte frontmedlemmen dör förstås, för då måste de ju ersätta en frontman… (^_^,)

Har också en känsla av det… (O_o)

emee
2009-08-11 02:44
#17

ja, jag ändrade det nu

men alltså, jag visste inte att det var många som gick bort

[Tan-chan]
2009-08-11 03:18
#18

Nej, det är det inte heller. Men det har ju skett med åren då och då. (^_^)

[Tan-chan]
2009-08-11 03:23
#19

Liksom kolla bara på de gamla rock-banden och liknande. Vissa har till och med splittrats på grund av en medlems död.

Är så dumt att skriva det här i och med att jag inte kan komma på några namn nu för att ge exempel, men jag minns att jag och en kompis pratade om detta för nästan ett år sedan, och han kunde rabbla upp en hel del band. (^_^,)

emee
2009-08-11 03:23
#20

ok v_v

jag har en teori nu om vad som har hänt, vet inte om jag ska tala om den bara, så att någon kanske får för sig att det verkligen är så

Annons:
[Tan-chan]
2009-08-11 03:50
#21

Men skriv att det är en teori med tjocka bokstäver, så vet folk det. (^_^) Är nyfiken på att höra, för jag själv har inte någon aning alls.

LaSadie
2009-08-11 04:02
#22

säger man A ska man säga B

emee
2009-08-11 17:46
#23

ok

När Jasmine hade tagit en paus skrev Kamijo om att han hade pratat med Jasmine. Han skrev att det var som att Jasmine försökte verka som om han mådde bättre än han gjorde. Han skrev också att Jasmine inte fick vara med på scenen på ett tag för de andra bandmedlemmarna. (Jag såg nu att han skrev att om Jasmine inte kan vara med i studion så kan han inte vara med på scenen heller, det verkar ju självklart @_@ ) …det var dock Jasmine som ville ha ett uppehåll, vilket kanske inte riktigt går ihop med min teori…men det har varit lite som om det är något som vi inte vet.

**MIN TEORI(Det finns inga officiella uppgifter om vad som hänt!)
**

Pga. det ovan tycker jag det verkar som om att något allvarligt hade hänt innan, detta allvarliga verkar också ha hänt plötsligt, i alla fall för oss, men det verkar också ha varit plötsligt för de andra bandmedlemmarna. Det som jag TROR kan ha hänt är att Jasmine hade gjort ett självmordsförsök innan. Det bestämdes pga. det att han skulle ta en paus. Det verkar lite som om de andra medlemmarna senare trodde att det skulle gå bra genom att de verkat allmänt positiva och jobbat vidare med det nya albumet. Men han tog självmord i söndags.

(Det är väl vanligt att en person gör upprepade självmordsförsök?)

Jag tänker också att om han var fysiskt sjuk hade det antagligen inte gått så snabbt. Om han hade en allvarlig fysisk sjukdom(som gjorde att det gick snabbt) hade han antagligen inte kunnat träffa Kamijo ens. Just att han var ung gör också att jag tror på självmord mer än fysisk sjukdom.

[Tan-chan]
2009-08-11 18:02
#24

#23: Jag håller med dig. Att han begick självmord var något som jag också tänkte på direkt när jag läste att det var väldigt plötsligt att han dog. Om han hade varit sjuk fysiskt hade han, som du sade, kanske inte ens orkat träffa Kamijo.

Och ja, det stämmer att folk som har försökt begå självmord försöker igen, samt att de som verkligen försöker begå självmord försöker med alla medel att dölja det från andra; man håller en mask och säger att man mår bra.

LaSadie
2009-08-11 20:35
#25

Även om det stod fysisk sjukdom så är det nog tyvärr självmord ja… instämmer helt med #23 & 24…

emee
2009-08-11 21:32
#26

#25 jag tror inte det har stått fysisk sjukdom någonstans, det stod nog bara att pga hans hälsoproblem skulle han ta en paus(eller nåt liknande), det kan ju också innebära psykiska hälsoproblem

LaSadie
2009-08-11 21:57
#27

physical problems läste jag nånstans, tyda.se sa att det var fysisk.

Annons:
[VictoriaR]
2009-08-11 21:58
#28

#16 Malice Mizer är ett exempel, Kami ersattes aldrig.

Menar du att om bandet är major,ersätts medlemmen för att bolaget vill det?

Hoppas verkligen inte Versailles tar in en ny basist :/

LaSadie
2009-08-11 21:58
#29

Nånstans=någon länk antingen från er eller så var det bdb

emee
2009-08-11 22:10
#30

#29 det kan kanske ha varit någon som har översatt/tolkat det på sitt eget vis…jag tror att detta är det officiella meddelandet

LaSadie
2009-08-11 22:16
#31

Okej, det var inte den jag läste utan från en annan sida. Den var länken du angav i nr #4 som jag läste.

LaSadie
2009-08-11 22:17
#32

och ja det står att det kanske inte är korrekt översättning men jag kan inte japanska så kan inte översätta det rätt :D

emee
2009-08-11 22:21
#33

ok

…men jag vet ju inte hur det var, det kan ju ha varit fysiskt

[Tan-chan]
2009-08-11 23:02
#34

#28: Ja, för banden är ju i bolagens händer så att säga. När de blir major är det väldigt mycket frihet som de får offra. Bolag börjar ju dirigera artisterna i vad för slags musik de ska göra och liknande. Samma gäller bandmedlemmar. Om jag minnst rätt fick en medlem i SuG hoppa av bandet för att bolaget ville det. (Kan hända att jag minns fel dock, för var någon månad sedan jag läste detta.)

Allt för att bolaget ska gå med vinst, vilket är lite sorgligt…

Annons:
emee
2009-08-12 22:26
#35

Versailles har skrivit ett meddelande(på Engelska) på sin MySpace nu

Satsuki har skrivit om Jasmine, det står att han var "under medical care", jag tycker att det låter lite som om det var en fysisk sjukdom, men jag vet inte @_@ han skriver om ett sjukhus också, men jag vet inte om det har med Jasmine att göra…

#34 jag var skeptisk till att Versailles skulle bli major pga det

[Tan-chan]
2009-08-13 17:29
#36

Undrar hur länge det dröjer innan man får något svar från dem på vad som har hänt?

#35: Yeah, jag gillar inte tanken av att band blir major. De är så mycket bättre i små bolag än stora.

emee
2009-08-13 18:11
#37

#36 det verkar inte va någon som vet hur lång tid det kommer att ta…men samtidigt förstår jag ju att de andra i bandet inte orkar säga nåt än

I ett meddelande av Kazuaki på länken som jag postade i #11 skriver han att Jasmine You hjälpte till att transportera utrustning bara några dagar innan han gick bort. Det har skrivits om det här också, det låter lite konstigt att det skulle ha varit en fysisk sjukdom om det var så…men jag är inte säker

Jag håller med, jag är i princip emot att band blir major och har dålig erfarenhet av det, Jag har hört att Kamijo och Hizaki har sagt att dom inte kommer att ändra sin musik men samtidigt tycker jag att refrängerna i ?Ascendead master? låter mainstream, deras musik har inte låtit så innan…men jag tror det handlar om artisten också, om de klarar att inte gå efter vad skivbolaget vill…

emee
2009-08-15 19:48
#38

Versailles OHP har uppdaterats om Jasmine You, men det står inget om vad som hände honom.

[Tan-chan]
2009-08-16 13:39
#39

Det kommer nog snart skulle jag tro. Vi får bara vara tålmodiga och vänta.

Men tycker också det låter konstigt om det skulle vara en fysisk sjukdom i och med att han hjälpte till med transporten där. Hm…

emee
2009-08-16 23:07
#40

Jag hoppas det!

…det har visst också kommit till rykten om vad som hänt, det finns t.ex. de som anklagar Kamijo och Hizaki för att de skulle fått honom att ta självmord Skrikandes

Det har kommit ett meddelande från bandmedlemmarna nu, det står att de tänker fortsätta med bandet och om deras känslor (i kommentarerna står det om det jag skrev ovan)

[Tan-chan]
2009-08-16 23:12
#41

Varför skulle de göra det? (O_o) Det tror jag inte på att det var deras fel.

Annons:
emee
2009-08-16 23:30
#42

#41 alltså, det var ju ett knäppt rykte som nån har hittat på!

citat av phantasmagoria, från lj:

"tanuki is worse than 2ch. They're talking about how the band hated Jasmine and drove him to suicide, and have been bombing Hizaki and Kamijo's inboxes with messages saying "You're a murderer WARATA ^^" and shit"

Eftersom detta är ett svenskt forum:

"tanuki är värre än 2ch. Dom pratar om hur bandet hatade Jasmine och fick honom att ta självmord, och har bombarderat Hizakis och Kamijos inboxes med meddelanden som säger "Du är en mördare WARATA* ^^" och shit"

*Jag vet inte vad detta betyder.

[Tan-chan]
2009-08-16 23:55
#43

Totalt weird. (O_o) Det tror jag inte ett dugg på. Varför skulle de hata Jasmine? Vadå mördare? Låter som ett riktigt elakt rykte som någon hittade på för att få uppmärksamhet på Jasmines bekostnad.

[VictoriaR]
2009-08-17 13:47
#44

#42 Någon riktigt elak människa har hittat på det där. Jag tror verkligen inte att Hizaki och Kamijo gjorde något sånt. Om man tittar på alla videor med Versailles på youtube tex så ser man att alla i bandet var nära vänner och hade en bra relation till varandra.

Väldigt bra att Versailles tänker fortsätta i alla fall. Skulle varit väldigt synd om ett sådant band la ner.

Hoppas bara att alla fortsätter supportra Versailles,även när inte Jasmine är med,för det är nu dem behöver mest stöd av sina fans!

[Tan-chan]
2009-08-17 16:57
#45

#44: Ja, verkligen en elak människa.

Ja, det var verkligen bra att de inte lade ner bara sådär. Men om de hade gjort det hade det varit lite som en skymf ändå mot Jasmine och fansen. Liksom att de skulle ha gett upp bara sådär. Tycker det är bra att de väljer att fortsätta, för man kan delvis se det som en hyllning till Jasmine. (^_^)

Jag supportar dem med allt jag kan. Även om de inte är mitt favoritband så ligger de nog på plats 4 av dem som jag lyssnar som mest på. (^_^)

[VictoriaR]
2009-11-03 00:24
#46

Den 2010/01/20 släpper Versailles sitt nya album "Jubilee"

Även om Jasmine You är borta är jag säker på att Versailles kommer göra lika bra musik som förut.Kommer bli tommare utan honom,men jag tror bandet kan ta sig igenom det.

 Ser fram emot deras nya album!!^^

Upp till toppen
Annons: