Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 4615 ggr
BeccaL
9/28/09, 2:31 PM

lolita tips

Här kommer lita bra saker som man bör läsa om man är ny inom Lolita :)

Hur/vart handlar jag lolitakläder?
Se länklistan .

Jag är fattig, hur ska jag kunna handla Lolita?
-Handla begagnat,  från japanska secondhand-sidor, länkar finns i länklistan .
-Sy själv.
-Handla från billigare märken som Annahouse, Bodyline eller Fan+friend, se länklistan .
-Om du bara har tillgång till vanliga butiker:

Sedna skrev:

Gå i vanliga butiker, leta efter;
-blusar med knäppning ända upp i halsen, med runda kragar, puffärmar.
-kjolar med volym, finns mycket sådant nu. Rynkade i midjan. köp en storlek som sitter i din naturliga midja, alltså inte vid höften utan högre upp.
-knästrumpor, overknees
-skor med liten klack och band över foten
-koftor
-håraccessoarer som rosetter, spetsband.

Underkjol är viktigt, den kan man enkelt sy själv!

Det här är bara riktlinjer, för att få till lolita"looken" med enkla medel. Det viktigaste är oftast silhuetten och ett vårdat yttre. Naturlig makeup, läppglans. Hår som är välskött och gärna i söta frisyrer (råttsvansar, bollar, lockar)
Sidor som bodyline och annahouse har lolitakläder till budgetpriser. I vissa fall avspeglas det i kvalitén.
Kika runt på lolitor på internet, tex daily_lolita eller i lolita-biblarna

OBS: det här är alltså bara en grund för någon på tight budget. Självklart ska man lägga till sin egen touch också.

Hur har ni råd med alla dyra kläder?
Vi jobbar, antingen extrajobb eller fast jobb beroende på om vi går i skola eller inte. De som inte jobbar sparar, av studiebidrag eller månadspengen.
En del är bortskämda och får pengar av sina föräldrar också, men de är inte i majoritet ;D

Är den här outfiten Lolita? passar det här plagget till Lolita?
Det mesta fungerar med Lolita om resten av outfiten är Lolita. Pröva! ser det bra ut? då funkar det. Ser det dåligt eller konstigt ut så funkar det inte.

Vad betyder termerna?
EGL/GL - Elegant gothic Lolita, Gothic Lolita
OP - Onepiece, en klänning som kan användas som den är. Oftast med ärmar.
JSK - Jumperskirt, en klänning med axelband, passar bäst med en blus under
Cutsew - ett plagg i trikå (kommer från "cut & sewn").
Shirring - smock, resår som sys fast i band eller med elastiska trådar för att plagget ska passa många storlekar.
LP - Luckypack

BNWT - Brand new with tags, plagget är helt nytt och har fortfarande affärens prislapp kvar.
OBO - Or best offer

Märkesförkortningar:
AP - Angelic pretty
BTSSB/Baby - Baby, the stars shine bright
AatP - Alice and the pirates (undermärke till baby)
MMM - Moi~meme~moitie
MM - Mary magdalene
VM - Victorian maiden
Meta/metamo - Metamorphose temps de fille
IW - Innocent world

Är allting bara i en storlek? kan jag ha det här plagget?
Nästan alla märkeskläder är onesize. När man handlar Lolita kollar man måtten. Midjan mäts i naturliga midjan (där du är som smalast, en bit ovan naveln). Bysten mäts över boobsen.
Shirring och midjeresår gör så att ett plagg kan passa många olika storlekar.
Det spelar ingen roll om du har S, M eller 38, 36 osv. Det är måtten man går efter.

Jag är inte pinnsmal/jag är tjock! kan jag ha Lolita då?
Ja, självklart. Hitta kläder som passar dig/köp kläder sydda efter dina egna mått och leta efter kläder med shirring och resår.

Vad har jag för storlek i japanska skor?
Japanska skostorlekar går efter måttet på foten.
Lättaste sättet att räkna ut är att sätta din fot på ett papper, rita ett streck där din fot börjar och ett där det slutar. Mät sedan hur långt det är mellan strecken; detta är din japanska skostorlek.
Skoaffärer brukar också ofta ha en mätpinne man kan få låna

Hur tvättar jag mina lolitakläder?
Det finns olika sätt. Enklaste sättet att ta reda på hur du ska tvätta ditt plagg (förutom att kolla på tvättrådet, som oftast bara säger KEMTVÄTT) är att kolla på det. Kläder håller oftast bättre än man tror, men tryck och spets kan vara känsliga saker.
Tvätta för hand: det mesta går att handtvätta försiktigt. Lägg plagget i handfatet eller badkaret och tvätta med vanligt tvättmedel eller handtvättmedel, skölj ordentligt. Är det bara en liten fläck som är smutsig kan man tvätta bara den och undvika resten.
Tvätta i maskin: på snälla, kalla program. Finns oftast på moderna maskiner. Det går att tvätta märkeskläder i maskin, men ta det lugnt, speciellt med klänningar och detaljerade kjolar.
Blusar, cutsews, bloomers, strumpor osv brukar gå jättebra att maskintvätta.
Kemtvätt: allt du inte vågar tvätta själv, kemtvätta! fråga på tvätten om du är osäker på om plagget går att kemtvätta.

Vad är ett luckypack och hur/när/var säljs dem? när är rean?
Nästan alla märken säljer luckypacks ibland. Ett luckypack är ett hopplock av kläder som säljs till nedsatt pris, innehållet är hemligt. En del luckypacks har kläder sydda specifikt för luckypacket (tex Angelic Pretty), medan andra tar de kläder som inte sålt i butiken(tex metamorphose, innocent world).
Beroende på märken kan man välja vilka färger man vill ha, och hur stort det är (priser brukar skifta mellan 10,000~50,000 yen, accessoar-lps brukar ligga på runt 5000 yen).
De säljs efter nyår och ibland på sommaren, det skiftar beroende på märken. Ibland säljs de även vid nyöppningar av butiker och vid olika event, man får hålla utkik på hemsidorna efter datum.
Vissa märken säljer luckypacks via hemsidan, andra bara i butiken, och då behöver man en shopping service.
Rean brukar vara efter jul/nyår och på sommaren.

Hur handlar jag online när; mina föräldrar inte hjälper mig att betala?/jag inte har någon internett bank?
Så länge du faktiskt har pengarna så kan du sköta betalningen genom att gå in på ditt lokala bankkontor och göra en inbetalning, såhär går det till:
När du kommer in på banken ska du ha med dig kontanter i handen, gå in på de bankkontor som tillhör samma bank som personen du ska köpa av har. Har försäljaren swedbank så går du in på swedbank kontor, oavsett vilken bank du själv har, sätter man in pengarna via en annan bank så tar de en avgift på runt 50kr.
Inne på bankkontoret finns det blanketter att fylla i (välj en som det står insättning på) man skriver i kontonummer och kontohavare till personen som ska ha pengarna samt beloppet du vill sätta in. Jag tror att numera måste man skriva sitt eget namn också men det finns ingen åldersgräns på att göra dethär och du behöver inte fylla i några uppgifter om digsjälv(utöver namnet) eller ditt konto(du behöver inte ens ha ett). När du fyllt i tar du en kölapp och går fram till disken, ger blanketten till de som jobbar där, förslagsvis säger man "jag skulle vilja göra en insättning" lr dyl. Ge dem pengarna så får du en kopia av blanketten du fyllde i och pengarna kommer in på säljarens konto omedelbart. Om du har problem med att hitta blanketterna eller vad som helst annat så fråga bara dem som jobbar där, de är ofta mycket hjälpsamma. Nordeas kontor har inte längre blanketter att fylla i så där får man gå direkt till disken och be om hjälp.

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

Annons:
[VictoriaR]
9/28/09, 8:32 PM
#1

moi-même-moitié..jag vill ha .__.<3

Tack för en bra artikel!^^

Upp till toppen
Annons: