Annons:
Etikettmusik
Läst 3291 ggr
Azmaria
2009-11-04 10:14

japanska cd:n och album?

Har funderat på att köpa ett album som kommer ut till julen(tänkte köpa den som en julklapp) men nu undrar jag var man kan få tag på j-musik  och sånt? finns det några bra internet butiker jag kan köpa ifrån? och om man köper, kan man spela upp cd utan att de blir något större problem?(typ att den är utlänskt och kan inte spelas upp)

sen funderarde jag också på dvd:n när man köper just ett album där en dvd film kommer med, så är det endast på originalspråket?(alltså med japansk skrivtecken)  eller brukar det finnas engelska som andra språk att välja?

det är ungefär det jag undrar över, man måste ju fråga så man inte är okunnig på sånt när man köper utländska produkter  ^^

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[Tan-chan]
2009-11-04 11:58
#1

Det finns butiker som CD Japan och liknande, samt att man kan köpa via japanska Amazon. Dock måste du ha ett kreditkort till detta, men du kan ju be dina föräldrar om hjälp om det är så.

Kolla på länklistan på denna sida. Där ska det finnas några länkar till webbutiker där du kan köpa ifrån.

CD-skivor är inte regionkodade, så de fungerar att spelas upp överallt på jorden.

Däremot är DVD regionkodade, men Japan har region 2 på sina skivor - precis som Sverige - så skivan ska gå att spela upp hemma. Dock är det bara originalspråk på DVD (alltså ingen engelska alls) om det är så att det är en utgåva som är släppt i Japan.

Jag har en DVD-skiva från en av Gackts singlar då jag importerade den på Limited Edition-version. Då medföljde en DVD. Där är det bara på japanska. (^_^,)

Hoppas det hjälpte!

emee
2009-11-04 16:06
#2

Man måste ju betala med paypal eller nåt sånt på utländska butiker, och jag kan inte länka mitt konto dit^^; …men det finns en del cd:s att köpa i svenska butiker, cdon.com har en del men en del är import och sjukt dyrt och ibland vet man inte vilken skiva det är…Versailles skivor finns dock som Europeiska versioner ^_^

Textningen kan variera lite…Versailles nyaste DVD:s var till mångas förvåning textade på engelska när Kamijo pratar Japanska, men typ ingen fattar vad han säger på engelska heller xD  men Versailles är ju lite kända utanför Japan

Azmaria
2009-11-04 17:18
#3

#1 & 2 tackar bra med information :) skall försöka prata med mina föräldrar om betalningen och sånt via internet så får jag de mer på klart. :) kollade på japanska amazon, och hittade cd:n men det som kommer att vara lite  svårare är att fatta sig på sidan när allt e på japanska xD får ta med google översättning. okej , finland har säkert oxå region 2 så det är inget heller att oroa sig för då :)

det var lite synd att de inte finns engelska med i dvd:n :/ nu blir de ju svårt om man skall välja på huvudmenyn vart man kilckar osv. (jag kan inte japanska tyvärr) :S men man får väl ta och lära sig de typiska dvd termerna på jp, så man vet något iaf. xD

såg oxå på cdon efter bandet, men de var jäkla dyr import att jag tänkte att jag får skaffa det från en annan internet butik. :S det var typ 50€ (500kr) för ett minialbum. o.O

jaja, ska försöka se runt lite på amazon och se hur det funkar och fråga råd av mina föräldrar om de kunde erbjuda med kreditkort, för har inget själv :)

Make Pasta not War, Vee~

Azmaria
2009-11-04 17:27
#4

såg just att det fanns en engelsk version av japanska amazon XD (känner mig dum) jaja nu blir de iaf lättare att förstå. :)

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
2009-11-04 18:06
#5

#2: Vissa butiker tar inte Paypal, och då måste man ha ett kreditkort. Detta råkade jag ut för när jag skulle beställa från Amazon om jag minns rätt. Men det gick bra att använda e-kort från Swedbank.

Och ja, det där med textning beror ju på vad det är för utgåva. Om det är en europeisk utgåva eller en annan utgåva för engelsktalande så brukar det stå textat. Men om det är en inhemsk utgåva så brukar det inte vara text.

Vet inte om undantag kan förekomma. (^_^,)

#3: Haha, ja man kan ju lära sig de termerna, eller sedan så gissar man sig fram och ser vad som händer. (^0^)

Hoppas du löser det där med att köpa skivan!

Azmaria
2009-11-04 18:30
#6

#5 skivan är nog inhemsk utgåva, så jag får vänta mig med endast japanska som tal/text xD  synd, skulle gärna vilja ha den på eng så man förstår :)

Men nu fundera ja på med amazon sidan(har aldrig köpt/använt den internet butiken förr) hur det funkar. När man regristerar sig från t.ex. engelska amazon har man då tillgång till den japanska amazon att man kan handla därifrån eller måste man regristera sig på nytt på den japanska amazon? blev och fundera på det, när ja gick från den japanska till den engelska amazon.

jaa, på nått sett måste ja ju får den sen, skall passa på sen och beställa den när den kommer ut i december. (om man inte kan reservera den då)  ^^

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[Tan-chan]
2009-11-04 19:15
#7

#6: Nej, det är samma oavsett språket du har på den japanska Amazon.

Men för säkerhets skull så jag inte har missförstått dig, eller att du har missförstått mig, så bara gå in på denna länk nedan och registrera dig där, så ordnar det sig. (Det är den japanska Amazon fast på engelska, där jag köpte en japansk skiva ifrån). (^_~)

http://www.amazon.co.jp/In-English/b/ref=topnav_switchLang?ie=UTF8&node=1094656

Azmaria
2009-11-04 19:34
#8

Jo, har varit och set den länken med engelska versionen av jp amazon.

Njaa tänkte mera på att om ja registrerar mig på engelska amazon (amazon.com, för att det blir enklare med språket) och sedan far och handlar på den japanska amazon med engelska språket. Går det bra? eller måste jag som sagt, registera mig pånytt på japanska amazon(med engelska som språk)?

haha, dehär börjar snart låtar råddigt ^^

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
2009-11-04 20:03
#9

#8: Du kan inte bli medlem på "den vanliga" Amazon.com och logga in på den japanska. Du måste registrera dig på båda. I alla fall så var jag tvungen att göra det. (^_^,)

Azmaria
2009-11-04 20:16
#10

okej, de va det jag menade, hmm, ska försöka registera mig på japanska engelska amazon och ser vart det leder till :P man får ta hjälp av google translate xD

Make Pasta not War, Vee~

Azmaria
2009-11-06 09:10
#11

måste fråga ennu en sak :P ^^

Hur blev de för dig med importen från Japan? blev den dyr för dig när du köpte från någon internet butik från Japan?

Såg lite på den sidan och upptäckte(behöver ju inte stämma ^^') att importen från Japan skulle typ kosta 20€ (200kr ungefär) så om jag skulle köpa cd:n skulle det bli 40€ sammanlagt o.O…uuh känns dyrt för mig.. :P

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
2009-11-08 12:02
#12

#11: Jo, det var dyrt för mig med. (^_^,) Det går nog inte att komma undan mycket billigare ändå.

Azmaria
2009-11-09 21:01
#13

uj uj, okej fastän det låter dyrt för mina öron skall jag nog skaffa cd:n. Hoppas mina föräldrar kan betala importen 20€ medan jag betalar själva Cd:n för 20€… för på något vis skall jag skaffa den, lite pengar får man slösa ibland(haha, man kan ju inte vara snål med pengar hela tiden) ^^

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[Tan-chan]
2009-11-10 10:17
#14

#13: Hah! Ja, det har jag också tänkt. Likom jag har tänkt att "Men ibland kan man faktiskt få unna sig någonting kostsamt som man verkligen vill ha."

Tyvärr har det blivit en vana nu att tänka så varje gång jag får pengar. LOL! (^0^)

Azmaria
2009-11-29 21:10
#15

#14 ja och så fick de bli nu :D har lyckats övertala mina föreldrar o nu är de beställt. Fick beställa från CDjapan för pappa tyckte att den sidan såg mer pålitligare ut(och när den dessutom var på engelska.) xD och fick de till 35€ allt som allt istället för 40€ :)

Make Pasta not War, Vee~

[VictoriaR]
2009-11-30 19:04
#16

#15 Du anar inte hur avis jag är på dig nu…skulle såå gärna vilja beställa från CDjapan, men jag får inte…;___;

[Tan-chan]
2009-11-30 19:33
#17

#15 & #16: Jag är avis över huvud taget att folk har råd att köpa därifrån. (T_T) Om jag skulle ha lite mer pengar så skulle hela CDJapan vara tomt på skivor. LOL! (Nästan…)

Azmaria
2009-11-30 20:12
#18

#16&#17:  

nahahaa :D men de tog faktiskt länge att få de hela uppklarnat om jag fick köpa eller int, pappa var mest tveksam över kreditkortbetalningen. De tog så länge för honom och fylla i kreditnummret och han höll långa pauser att man blev och tänka att de här är liksom inte mellan liv och död. xD nee, men han var lite osäker på om hans konto inte skulle tömmas helt om ja köpte därifrån.  xD men 35€(350kr) blev inte så dyrt, hade föreställt mig som sagt dyrare, så mina pengar räcker lagom till att ge till pappa som betalning. ^_^  de ska bli intressant att få CD:n i postlådan,man blir just nu redan o väntar :D skulle ja ha haft mer pengar skulle ja definitivt ha köpt ett album till, men de kan ja bara drömma om. Kanske till nästa jul eller efter jul, OM ja sku råka få någon slant av mina släktingar. (lol,dedär lät som om ja var en fattig unge som tigger pengar av andra xD)

Make Pasta not War, Vee~

[VictoriaR]
2009-11-30 21:12
#19

#18 Joo..jag har inte råd att betala 700-1000 kr för en CD heller..:/

Azmaria
2009-12-11 18:15
#20

"19 livet är hårt. man får inga allt här i världen

btw. Idag kom min cd hem  ^_^  o jäklar va de kom snabbt. för den skickades ju iväg på onsdag den nionde december alltså  i förrgår. o_O trodde att de sku dröja till veckor. men bara bra för nu vet jag att jag får den exakt till jul :D

yay :)

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[VictoriaR]
2009-12-11 18:23
#21

#20 Vad kul att du fick den så snabbt! :D

Joo,livet är ju hårt :/ Går hellre på konserter än köper så dyra skivor, men..jag överväger verkligen att importera Merveilles..8)

Azmaria
2009-12-11 18:43
#22

#21 jao, konserter e ju inte dumt :) skulle själv hemskt gärna fara, men lite svårt när de hålls sällan och de e lång väg till huvudstan där de hålls(bor själv i en by) och har dessutom ingen kompis som direkt lyssnar på j-musik och vill följa med^^' men skall ha nu som nyårslöfte att fara på mer konserer när de ordnas :)

fast nu kan de ju hända att slipper snart(till UnsraW) men min kompis börjar tveka att följa med, för hon tycker att de kommer att bli för dyrt. o.O men de tycker inte jag ..

Make Pasta not War, Vee~

[VictoriaR]
2009-12-11 19:28
#23

#22 Jo..jag är glad att jag bor i Stockholm :P Tycker inte att konserter hålls så sällan faktist, har varit 7 J-band i Sverige i år..^^

Vad köpte du för CD? :)

Pu-Chan
2009-12-11 22:52
#24

Jag beställer från Yesasia men det kommer dröja jättelänge innan jag får dem typ xD men sen har pappa en kompis som kan skicka skivor till mig från Japan men vet inte om det blir billigare dock

[VictoriaR]
2009-12-11 23:01
#25

#24 Skulle det inte dröja typ 3 veckor? Det är inte såå länge :P

OT Jag är fortfarande deprimerad för att jag inte har någon ny SHOXX, j*ävla David -.- (tyck synd om mig ;____;)

Azmaria
2009-12-11 23:04
#26

#23 tja, kanske nie  aktiva på att ordna konserer mer än här i finland hehe :P

jag köpte vistlips senaste utsläppta album, Theatre of envy, som kom ut i onsdags den 9.12  :) tänkte att de får jag ta och slösa pengarna på istället, när jag missade deras konser i här i finland. :P

#24 nå va lyxit att du har någon som kan typ skicka cd:n till dig :P

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
2009-12-12 14:32
#27

#22: Men vad synd om din kompis börjar få andra tankar. Men det är ju upplevelsen värd. Tänk jag som åker ända från Tollhättan till Stockholm vid varje konsert som jag vill gå på. Varje resa kostar över 1300 kr, dvs grovt räknat 124 €.

Holy…! Det betyder att jag har använt 6000 kr på konserter i år om man räknar med Finlandskonserten med vistlip och Dio och Aicle. (O_o) Men det har helt klart varit värt det! (^0^)

Annons:
Pu-Chan
2009-12-14 20:09
#28

#24 haha ja men David är dum :p

#26 hihi ja jag är fett glad :D Han beställde en GACKT skiva och en Arashi skiva till mig som julklapp ^^ japaner är så snälla alltså<3

[VictoriaR]
2009-12-14 22:09
#29

#28 Blir det inte precis samma frakt, som att du skulle beställa från internet? :o Japaner är naajz.. *Köp kalendern med den smexia japanen till mig i julklapp 8)*

Pu-Chan
2009-12-14 23:15
#30

#29 jag vet inte, men han gav ju mig dem, vilket yesasia nog inte skulle göra xD haha :P men det vet jag faktiskt inte, men det är nog dyrare på yesasia än vad det är i affärerna i Japan tror jag också, men man vet ju inte, vi får kolla det om vi kommer dit någon gång :)

Haha, det ska jag göra xD men han kostar typ 300 spänn xD han var dyr :p

[VictoriaR]
2009-12-15 00:25
#31

#30 fett najs att du fick dem gratis! Men omg, gubben var ju smex, helt klart värd 300 spänn ;) x)

elyse
2009-12-28 18:13
#32

Kolla på ebay, de har en egen kategori för j-pop, har jag för mig. Och då kan du få en begagnad CD billigt. Men då måste du kunna betala med Paypal. Jag köper nästan all media och mina kläder från ebay och har aldrig varit med om att saker inte kommit fram, trots att jag handlat ca 100 ggr.

Upp till toppen
Annons: