Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 5787 ggr
[VictoriaR]
2009-12-29 20:03

Japanska tonårsstilar

Hittade den här artikeln på aftonbladets internetsida, lite kul att läsa :)

 J-poppare

Vad: Klädstil influerad av japansk popkultur, allt från seriefigurer till musikvideor.

Amanda, 15: De flesta j-poppare klär sig i färg

Varför började du klä dig just så här?

- När jag började lyssna på japansk pop och rock fick jag massor av idéer om hur jag ville klä mig, från hur artisterna såg ut på skivomslagen.

Hur är en typisk j-poppare?

- Ganska känslosam. De flesta j-poppare är lite överglada och klär sig i färg. Ser de något gulligt, som en fin sten, kan de nästan börja gråta.

Finns det tillfällen när det inte passar att klä sig som en j-poppare?

- Det funkar inte att klä sig så här på släktträffar. Det var en i somras. "Ta på dig vanliga jeans, en vanlig tröja och ingen kajal!" sa pappa då.

Amanda Stenberg

Ålder: 15.

Bor: Stockholm.

Amandas stil: En blandning av tufft och sött; trasiga jeans med rosa handledsvärmare. Frisyr som en Mangafigur.

Lyssnar på: Japanska band som Dir en Grey och Alice Nine.

Sweet lolita

Vad: Japansk gatumodestil, influerad av viktorianska barnkläder. Gosedjur och japanska seriefigurer förstärker den oskyldiga looken.

Lisa, 15: Många tycker att jag är fin, särskilt lärarna


Hur hittade du din stil?

- En kompis visade mig hemsidor med sweet lolita-kläder. Sedan var det jag som drog vidare på det. I början var jag gothic Lolita, som är en annan, mörkare genre.

Varför gillar du stilen?

- Det är fint och annorlunda, en flickig stil, och det gillar jag. Jag känner mig fin. Lolita-märkeskläder från Japan är dyra, så jag känner mig väldigt lyxig när jag har på mig dem. Men det går att hitta billigare kläder, på svenska Konvent och begagnat från nätbutiken Closet Child.

Vad får du för reaktioner?

- Mamma brukar säga: "Lisa, de glor på dig!" Jag har alltid varit alternativ, förut klädde jag mig helt i svart, så jag är van vid att folk tittar. I början sa folk: "Ska du på maskerad?" men många tycker att det är fint, särskilt lärarna.

Lisa Yuen

Ålder: 15.

Bor: Uppsala.

Lisas stil: Kjol/klänning med spetsar och volanger, söta blusar, rosetter i håret, platåskor med hjärtspännen.

Lyssnar på: Simon and Garfunkel, Satori Negishi och D'espairs Ray.

Annons:
[VictoriaR]
2009-12-29 20:06
#1

Tycker Lolita tjejen var supersööt! 

Det där med att man nästan börjar gråta när man ser en fin sten låter lite skumt o_O

elyse
2009-12-29 22:05
#2

Det kan bli lite problem när personen i fråga inte är så insatt. Minns en artikelserie i min hemstad, då man intervjuade skejtare, hårdrockare och en tjej som påstod sig vara goth. Det framgick glasklart i artikeln att hon inte hade en susning om vad hon pratade om. Hon lyssnade BL.a. på Marilyn Manson och inga av de andra banden hon gillade fanns med i den kortfattade faktarutan. Pinsamt.

[VictoriaR]
2009-12-29 22:26
#3

#2 Jag pratade om något tjejen hade sagt. Tycker inte det har något med hur insatt hon är i sin stil att göra, bara att hon på ett väldigt konstigt sett blandar ihop stilar och personligheter.

[VictoriaR]
2009-12-29 22:26
#4

#2 Jag pratade om något tjejen hade sagt. Tycker inte det har något med hur insatt hon är i sin stil att göra, bara att hon på ett väldigt konstigt sett blandar ihop stilar och personligheter.

elyse
2009-12-29 22:55
#5

#2 Ja, och jag tolkade det på mitt sätt. ^^

[Tan-chan]
2009-12-30 20:26
#6

Jag läste den artikeln för typ ett år sedan. Tyckte det var jätteskoj att de tog upp det i Aftonbladet. Men så tycker jag också att det där med att vara känslosam var lite mysko påstående. Jag är inte mer känslosam än någon annan. (O_o)

Men i och för sig är jag överj*vligt glad nästan hela tiden. Men det har inte med min stil att göra. Vissa har ju lättare för att bli glada över någonting än andra.

Fast man stör ju på dem som försöker desperat att verka sådär sjukt glada hela tiden bara för att de tror att "man ska vara sådan bara för att man är en j-rockare".

Inte för att det är förbjudet att vara det, men jag får en dålig klang från dessa människor. Jag tar dem inte seriöst liksom.

Men ja, hon lolita-tjejen var supersöt! ?

Annons:
elyse
2009-12-31 14:55
#7

Jag tror att man blir extra glad av att ha fina och färgglada kläder på sig! Det försöker jag ha när jag jobbar (på förskola) för att ge ett gott intryck på alla, speciellt barnen.

[Tan-chan]
2009-12-31 15:12
#8

#7: Ja, det stämmer verkligen! (^0^) Dock föredrar jag svarta kläder med riktigt färgglada accessoarer, sådana som lyser som typ neon. Det får mig att känna mig superglad! (^0^)

elyse
2009-12-31 15:14
#9

#8 Ja, samma här. Roliga smycken och bälten etc är the bomb! ^^

[Tan-chan]
2009-12-31 15:17
#10

#9: Haha! Ja, totalt! Synd bara att dessa blir svårare att hitta. Eller kanske jag som har det mesta redan? (O_o) Det är ju inte "inne" med neonfärger i det "vanliga modet" vad jag vet. (T_T)

elyse
2009-12-31 15:41
#11

#10 Jag handlar mycket på ebay och då kan man beställa från Kina, Hong Kong, Thailand och andra ställen där den typ av smycken är vanligare.

[Tan-chan]
2009-12-31 15:48
#12

#11: Ah, okej! Tack för tipset! Finns det någon speciell säljare som du kan tipsa om?

elyse
2009-12-31 15:50
#13

#12 Jag har inte sparat någon säljare i "min lista" men det brukar gå bra att bara söka på det man vill ha, faktiskt.

Annons:
[Tan-chan]
2009-12-31 15:54
#14

#13; Oki, shanx! Ska kolla där. (^_^)

elyse
2009-12-31 16:02
#15

#14 Ebay är för övrigt kanon för kläder också. Jag handlar nästan bara där numera.

toov
2009-12-31 16:07
#16

kan du inte länka till sidan där du hittade artikeln? : D

[Tan-chan]
2009-12-31 16:07
#17

#15: Jag handlar också väldigt mycket på Ebay, fast för mig är det mest Anime saker som jag köper, typ plastfigurer, Manga, klockor och en massa andra Anime prylar. Sällan jag köper kläder, men det händer ibland. Har bara inte tänkt på att man kan hitta snygga accessoarer där också. (^_~)

[VictoriaR]
2009-12-31 22:09
#18

#7 Jag brukar ha på mig svat väldigt ofta, men är suuperglad ändå ;) Hade mer rosa på mig förut,men trivs bäst i mörkare färger tror jag :3 Fast nog kan glada färger hjälpa humöret^^

jrock är ju väldigt brett, så jag tror att man kan klä sig ganska olika, de som nästan bara lyssnar på band som SUG, himeyuri,An Cafe osv klär sig mer färgglatt medans de som lyssnar på Lynch, Deathgaze,Moi dix Mois (metal men många kallar det för jrock :3) etc klär sig mörkare. Behöver ju inte vara så iofs, men tror det avgör en del ialf ;)

#16 http://www.aftonbladet.se/pilram/article1698729.ab

[Ai-chan]
2010-10-21 14:49
#19

Intressant det dära. Önskar jag vågade klä mig lite mera här hemma ibland o inte bara när man åker på j-konsert :P

[Angel88]
2010-10-29 18:07
#20

Varför drog ni inte upp "Mori" stilen med? den jord nära? Mori= skog

Annons:
[VictoriaR]
2010-10-29 18:49
#21

#20 det här är en artikel från Aftonbladet, inget jag har suttit och skrivit ihop själv alltså. Har för mig att det redan finns en tråd om Mori stilen, ska titta på forumet eller så kan du ju söka själv Glad

EDIT, här är tråden Mori Girls - En ny japansk stil

CHoPSTix
2010-12-26 20:37
#22

jag älskar sweet Lolita och hime Gyaru stilen (Stilarna) men jag vågar inte ta det steget riktigt än (jag är bara 11) så jag ska nog vänta ett år eller mer..

Goodbye Kitty <3

[Tan-chan]
2010-12-26 21:35
#23

#22: Ta det steget när du känner dig redo. Ingen idé att stressa med det. Man ska ju känna sig bekväm i sina kläder, och om man är osäker i början så kanske man inte trivs så bra med just den stilen.

Upp till toppen
Annons: