Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 3413 ggr
[Tan-chan]
2010-01-09 01:08

Tipsa om anime!

Eftersom de förra "Tipsa anime"-trådarna har blivit så röriga tänkte jag starta en ny som ska vara ren från annat snack och bara innehålla animetips!

Men om ni vill kommentera någonting så kan ni göra det i samband med att ni tipsar om en Anime.

Liknande regler som på "Tipsa favoritmusik!":

  • Inga ändlösa listor med favoriter; bara en enda Anime och en länk till animen från:

    Anime News Network
    AniDB
    AnimeNFO
    (andra animedatabaser går också bra)

  • Man får bara tipsa om en Anime per inlägg, och inte posta flera inlägg på rad. Dvs efter att X tipsat om en Anime får inte X skriva igen före Y har tipsat om en annan Anime.

  • Upprepa inte ett animetips som redan finns.

  • Skriv gärna vad det är för genre på animen, och ni får jättegärna kommentera varför ni tipsar om just den animen.

Om en "opening" till animen finns på Youtube får ni gärna lägga in den också i inlägget på Video-URL. (^_~)

Annons:
bea28
2010-01-09 01:26
#1

Death Note

[

En riktigt bra Anime enligt mig. Den är mycket spännande till slutet, och den geniala (och inte alltid helt förväntade/ handlingen är super. Som ett plus i kanten är den snyggt riktigt snyggt tecknad också!

 Jag vet att första avsnittet är lite småtråkigt, men.. det blir riktigt bra runt, eh, avsnitt 5-6 typ, så man får hålla ut lite i början ;)

](http://www.animeseason.com/death-note/)

Azmaria
2010-01-09 01:54
#2

Soul Eater. (länkar här till första OP)

Vad sku man kalla den här för genre, fantasy, action och humor tror jag. lite svårt och klassa den ^^'  handlar om en "skola där eleverna som tränas där kallas för meistrar och har vapen(som har förmågan att förvandla sig till människor). Rektor för denhär skolan är en dödsgud(shinigami). Elevernas största uppgift i denhär skolan är att samla 99 onda själar och 1 själ av en häxa. När de har gjort de kan vapnet bli en Death Scythes och kan anvädas av självaste Shinigami. Huvudpersnerna i denhär berättelsen är tre team:

Maka(meister) och Soul(vapen)Maka är en typisk flicka som strävar efter sina drömmar och har fullt förtroende till sin partner Soul(nästan iaf)och  hon är duktig i skolan och satsar hårt i strider med onda. Soul däremot, tar mycket chill och försöker vara en "cool man".

Black Star(meister) och Tsubaki(vapen)Black Star kanske kan ses ibland som Naruto. bara värre. xD Han försöker att vara bäst och övertalar sig själv och alla om det. Tsubaki är jämfört med black star en tillbakadragen tjej som visar ändå mycke lojalitet.

Death The Kid("meister och shinigamis son) och Liz och Patti(vapen) Mitt favorit team ;D death the kid är (tro de eller ej) shinigamis son och har en konstigt intresse för symmetri och vill att allting skall vara perfekt(är de inte de är de hans "svaga punkt"). Hans parner Liz är en vanlig tjej som gillar shopping och är rädd för spöken medan hennes lillasyster Patti är "barnsligare" och gladare.

gillar animen för den har intressant handling, dessutom är tecknarstilen lite inspirerad av Tim Burton, så de gör ju animen lite speciell frånalla andra  och personlig. Och den har en mängd med humor X)

Make Pasta not War, Vee~

Pu-Chan
2010-01-09 02:38
#3

Haha, min favorit är Fushigi Yugi. Såå töntig men det var den första jag läste och tittade på så den ligger närmast hjärtat (lol, töntigt det där lät xD)

[Tan-chan]
2010-01-09 16:07
#4

Jag tipsar om Fafner!

Mecha, action, scifi

Många säger att den påminner om Neon Genesis Evangelion och Gundam, och jag kan hålla med om det. Men denna serie är ändå sin egen och får en att slappna av och man finner den sjukt mysig.

Handlingen är kort och gott att i framtiden har människan blivit nästan så gott som utrotad på grund av underliga men kraftfula varelser. Det finns en liten ö ute i havet dit folk har flytt för att skapa ett eget litet samhälle och skydda det från dessa varelser.

Till sin hjälp har de kraftfull och mystisk teknologi, och denna teknologi är inbyggt i robotar som styrs av barnen på ön.

pentsium
2010-01-09 16:56
#5
somace
2010-01-17 12:41
#6

Jag vill tipsa om en Anime som heter Last Exile http://www.animenfo.com/animetitle,1191,ejldke,last_exile.html

Det är lite av en mer seriös Anime även om den definitiv har sina roliga stunder. Den är väldigt snyggt animerad, mycket fina och detaljrika miljöer och många bra karaktärer. Uppbyggnadfasen i den här animen är ganska lång så jag kan tänka mig att en del kan tycka att den är lite seg. Jag skulle snarare vilja säga att det är en lugn Anime som när den väl tar fart är riktigt riktigt spännande.

Enjoy!

Annons:
Liss
2010-02-24 01:29
#7

Bonen no Xamdou/ Xamd: Lost Memories;

Genre: Action, fantasy, romance, sci-fi, mech.
Episodes: 26

Den är från 2008/2009. Det är Bones (soul eater, darker than black) som producerat och den är väldigt påkostad, så animeringen är superläcker.

Det tar plats i en framtid där kriget är vardag. Det görs kontroller även när man stiger på bussen, till skolan. Akiyuki bor på en ö, som ligger avskärmat från kriget mellan dem olika delarna.
En dag, påväg till skolan, är han och hans vänner med i en explosion. I explosionen kommer ett mysteriskt ljus ut och går in i Akiyukis arm. Akiyuki kan inte kontrollera det eller förstå det, men plötsligt förvandlas han till något som kallas Xamd….

Mishiru Öshima har komposerat musiken. Hon har gjort musik till FMA förut.
Och att OP:n är gjord av Bom Bom Satellites gör det bara ännu bättre.

Tror jag fick me det mesta ;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

somace
2010-03-06 20:30
#8

#7 Ååååh! Jag har snart sett klart Darker than Black och nu vet jag precis vad nästa Anime ska bli!

Liss
2010-03-06 22:01
#9

#8 Ah, härligt! xamd är ett måste ;)
Darker than Black är en av mina absoluta favoriter. Du vet att de är två säsonger va? :) Och två OVA filmer påväg.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

somace
2010-03-08 15:17
#10

#9 Oj oj! Nej gud det här visste jag verkligen inte. Vad kul, mycket bra nyheter på en och samma gång.

Liss
2010-03-08 22:52
#11

#10 Ja, eller hur :) Först Darker than black; Kuro no Keiyakusha, och sedan Darker than black; Ryusei no gemini.
OVA avsnitten är lite osäkert med dock. Den första kom ut en månad efter sista säsongen, och handlar mer om vad som hände efter första säsongen. Så det är ingen direkt fortsättning.
Men så säger vissa att det ska komma tre avsnitt till, så då kanske man får veta mer om "efteråt" också.

Får väl se…  :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Solianna
2010-07-09 23:36
#12

Romeo X Juliet

Den underbara klassiska kärlekshistorien men med fantasytema. En av mina favoriter och en Anime som verkligen är värd att se på ^^ Till och med Shakespeare är med i den =D

Till och med opening theme och ending theme är underbara ^^ Iallafall ending themet till den andra halvan av animen.

Kort sagt: Värd att titta på om man vill ha en bra, fast sorglig, kärlekshistoria.

[poppen]
2010-07-11 22:38
#13

                                 Naruto

Genre: Action, Drama, Fantasy, Komedi och Shonen

Naruto handlar om Uzumaki Naruto, en ninja som strävar efter titeln Hokage. Tolv år före historiens början attackerade en demonräv byn där huvudpersonerna är bosatta, Konoha. Räven härjade och dödade många människor, ända tills den Fjärde Hokagen förseglade räven inuti ett nyfött barn; Uzumaki Naruto. Den Fjärde Hokagen ville att byborna skulle se Naruto som en hjälte, men på grund av vad demonräven hade gjort såg många av invånarna i Konoha Naruto och räven som en och samma. Den Tredje Hokagen såg till att ingen yttrade ett ord om vad som hade hänt för att förhindra att nästa generation skulle få reda på det, och därför fick Naruto själv inte reda på det förrän vid tolv års ålder. Senare blir han en Genin och är en del av ett tremannalag bestående av Haruno Sakura, Uchiha Sasuke och deras ledare, Hatake Kakashi. Tillsammans möter de många utmaningar, skaffar vänner, stöter på farliga fiender och försöker samtidigt stå ut med varandra.

Jag tycker detta är en skön serie! Hahah! Det blandar olika känslor, man gråter, skrattar, biter naglarna av sig och känner igen sig ibland. Jag rekomenderar den. 

Annons:
[wylga]
2010-07-15 14:11
#14

Jag sträckkollade på Paranoia Agent igår. Mycket bra Anime, och minst lika konstig.

Azmaria
2010-07-22 17:30
#15

#14 jag tycker jag känner igen den där animen :) jag har inte sett den men något klipp har jag råkat på från den :P

Mitt tips jag nyss blev klar med:

Wolf's Rain

fantasy, framtiden.

Handlar om framtidens värld där vargarna ha blivit utrotade(det sägs iaf) men sanningen är den att vargarna har fått förmågan att ta till människo skepnad och anpassa sig till människo samhället.

Vargarna har bara ett mål vid denna tid på jorden, att finna sitt paradis och kunna leva som riktiga vargar. För  att hitta paradiset måste de söka upp ett experiment som är både en växt och en människa, Cheza heter hon. Med hennes krafter kan vargarna leta upp deras paradis. Huvudpersonerna är Kiba, Hige, Tsume och Toboe. De letar upp Cheza som Kiba kunde känna av och de börjar äventyret där de möter på hinder och faror.

OP är dessutom på orginal engelska.

Make Pasta not War, Vee~

[wylga]
2010-07-22 18:49
#16

Saikano: The Last Love Song on This Little Planet

Sorglig kärlekshistoria om den något okänslige Shuji och den väldigt blyga Chise. Låter så långt kanske inte så speciellt, men Chise har en hemlighet; hon är den japanska arméns "utlimata vapen", och rycker ständigt ut i krig för att göra det hon är bäst på; att förstöra och förgöra.

Mycket krig, blod, kärlek, ångest, problem, tårar, besvikelse. Måste säga att jag blev positivt överraskad av dess djup och originalitet. Se den! :D

(Introt är inte jättebra, så här får ni en mäktig trailer istället)

somace
2010-07-28 20:27
#17

Full Metal Alchemist Brotherhood

En av mina absoluta favorit animes. Den första säsongen heter bara Full Metal Alchemist och har en alternativ handling efter första halvan som alltså inte följer mangan. Den är också ruskigt bra men Brotherhood följer alltså mangan om jag förstått det rätt (har inte läst den men ska köpa den så fort jag får pengar!!! ) Hursomhelst, jag rekommenderar verkligen att man ser den delen av säsong 1 som följer mangan för det är där säsong 2 tar vid direkt.

Animen handlar om två bröder som försökte återuppliva sin mamma med hjälp av alkemi. Under processen förlorade den yngre brodern, Alphonso, hela sin kropp medan den äldre, Edward, förlorade en arm och ett ben. Edward lyckades dock binda sin yngre broders själ till en rustning. Själv fick han konstgjord arm och ben av metall med hjälp av sin närmaste vän Winry. Animens huvudstory är att bröderna vill få tillbaka sina kroppar.  Men utöver detta händer mycket annat och jag tycker det är en riktigt bra och djup story med mång inblandade och starka karaktärer.

Ni får ursäkta språket nu men den här animen är så jävla välgjord!!!!! Superbra musik, jättefina intro samt outro. Och själva animeringen är riktigt vass måste jag säga. Nä, jag måste se den igen ^_______^

[veralera]
2010-07-29 22:46
#18

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=10182

Chaos;head (ibland stavat chäos;head? Ingen aning vilket som är orginalstavningen…)

Kollade hela serien på raken i stort sett. Tyckte verkligen den var superdupermega bra, heelt i min stil. Har dock sett att den fått väldigt blandade omdömen på olika sidor, många bra - tyvärr lika många dåliga, så ta tipset med en nypa salt, om ni inte normalt sett gillar den här typen av serier. (Verkar vara en sån där serie man antingen älskar eller hatar…)

Handlar om Takumi (kille) som är heeelt inne i sin datavärld, är väldigt "delusional" av sig och ser hjältinnan i sitt favortidatorspel som sin fru. Är inte det minsta intresserad av "den tredimensinella världen" som han kallar den.

Mystiska mord och underliga händelser börjar ske i staden, "New Gen" kallas fenomenet. Takumi halkar in på ett bananskal och är plötsligt helt indragen i det hela. Vad kan man egentligen lita på, vad är verklighet - och vad finns enbart i din fantasi?

(Trailern suger balle förresten… o.o)

Azmaria
2010-08-06 16:21
#19

Axis Power Hetalia

Jag lovar dig"du kommer aldrig ha samma syn på världshistorien igen" efter att du har kommit i kontakt med denna utflippade serie.

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=10179

Handligen är mycket simpel: Det handlar om Världens länder som är i form av personer. Alltså varje land är en skild person och de går igenom världens och historiens händelser och löser internationella problem på sitt lands stereotypiska sätt. Historien börjar med en tillbakablick då Romarriket var som "världens härskare" och gick mysitiskt under. Och kvar blev Italien, en svagis, pasta-älskare och knäppgök som sluter vänskap med Tyskland och Japan och blir ett med axelmakterna. Sedan fortsätter historien vidare till första världskriget och går sedan över till andra osv. 

och jaa, historien baserar sig på riktiga händelser som har skett här  i världen vilket gör hetalia ännu roligare x)

Jätte underhållande, dum, skrattattack framkallande, skrapa sig i huvudet ögonblick, facepalm händelser med mera.

Ungefär 40 länder finns med i serien, men alla har inte dykt upp i animen än.

Rekommendera starkt xD

Här är en bra trailer på serien:

Make Pasta not War, Vee~

Onslow
2010-08-21 21:08
#20

Jag älskar Tales of the Abyss animen precis lika mycket som spelet, även om animen är en aning bättre. :) För er som älskar typ action, humor och fantasy.
Och man kan inte annatän favorisera karaktärerna, det är så blandade karaktärer. Bland annat Colonel Jade Curtiss (älska!), Fon master Ion, Prinsessan Natalia Kimlasca Lavanledear tror jag det stavas.
Första avsnittet ska jag försöka få fram i videoURL, man vet ju aldrig om det funkar ^^
Men jag älskar animen och introlåten är min favoritlåt. :)
Animen är på japanska med engelsk text. ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
Onslow
2010-08-21 21:12
#21

#20 Oups, det blev lite fel. Öppna ">>Ladda ned fil" i en ny flik så kommer ni till första avsnittet. x)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Furret
2010-09-04 00:02
#22

Higurashi no naku koro ni!!!

Genre: Comedy, Mystery, Drama, Horror, Psychological, Thriller
Episodes: 26

Är för övrigt ganska azum, för den som tycker om att vara tokförvirrad i en hel säsong för att sedan få allting upplyst för sig i andra säsongen. Den handlar i princip om söta ungdomar som blir galna och slår ihjäl sina vänner. :P

Openinget är inte bara kusligt bra, det är en bra gestaltning av animen också, tycker jag då. :)

[poppen]
2010-09-04 10:22
#23

                                      Silver Fang

Genre: Action, Adventure

I de snöiga japanska bergen härjar den väldiga björnen Akakabuto. Detta hemska vidunder sätter skräck i alla som lever i området. Här föds den tigerrandiga akitahunden Gin(Silver). Han kommer att tränas till björnhund, precis som sin far Riki och farfar Shiro före honom, av den gamle jägaren Gohei Takeda. De tränar hårt och redan som valp är Gin en stark och otroligt snabb liten hund. En dag då de är ute och jagar träffar de på en stor flock med vildhundar som också verkar strida mot björnarna. Gins instinkter får honom att följa efter flocken. Han får då reda på att de tänker färdas runt i Japan för att finna de bästa och starkaste hannarna. Då de är tillräckligt många ska de besegra Akakaboto.

Gin bestämmer sig för att lämna Gohei och sin omtänksamme unga husse Daisuke för att tillsammans med gruppen börja det långa sökandet efter fler hannar. Och för att besegra Akakabuto.

Jag älskar Silver. Jag har växt upp med honom. Animen kanske inte är av bästa kvalite, men den har ändå sin charm. Så jag rekomenderar den.

Furret
2010-09-04 14:06
#24

#23 ååh, Silver fang! Barndomsminnen!!!! Såg för övrigt om den i vintras. :3

Oj, just det! Inget snack bara tips var det!! Förvånad

Eehh…. apropå nostalgi så kan jag ju ta och tipsa om Pokémon! Första säsongen är iaf något man bör ta sig igenom igen! Om man är cool.Cool

Här kan du se första säsongen

Behöver väl knappast lägga upp op, men här är första avsnittet! (ehe)

AnnaMoonshadow
2010-11-01 16:01
#25

Skip Beat

som den shojo-fan jag är måste jag ju rekomendera en av de större just nu :D

plot från ANN: "Kyoko followed her true love and childhood friend Sho to Tokyo so she could help him reach his dream of becoming an idol. She cleans, cooks, works three jobs and does nothing for herself because she loves him so much, but gets nothing in return. Still, she remains by his side. But then one day she goes unannounced to his agency with a delivery, and overhears him talking about her; he reveals to his manager that he only took her with him as a maid, and that he doesn't care for her at all. Upon hearing this, Kyoko doesn't just sit around and cry. She cuts and dyes her hair, changes her clothes and attitude and thus begins her journey to join showbiz and have her revenge against Sho."

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Onslow
2010-11-01 16:14
#26

Kan inte fatta att ingen rekomenderat Ouran High School Host Club än! Den älskar jag!
För alla som älskar humor. xD

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

AnnaMoonshadow
2010-11-01 16:20
#27

Special A

ANN: "Hikari Hanazono, the main character, has always been second to Kei Takishima. While Hikari considers Kei a rival and somewhat of a friend, Kei loves Hikari. Everyone knows this, but she is too dense to notice. Their wrestling loving fathers first introduced them to one another when they were 6 years old. Assuming that she was the best in wrestling, young Hikari challenged Kei to a wrestling match only to be thoroughly defeated by him. Ever since that fateful incident, Hikari swore to beat Kei in school grades, a sporting event - anything. To do this she has enrolled in the same school as Kei since elementary. Now she attends Hakusenkan, an ultra elite school, that costs her carpenter father a lot of money. Hikari and Kei are the top two students in the school, with Kei holding firmly to that number one position."

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Upp till toppen
Annons: