Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 4255 ggr
elyse
12/29/09, 8:53 PM

V-tecknet

Varför gör japaner V-tecknet när de fotograferas?

Annons:
pentsium
12/30/09, 12:04 AM
#1

Gäller för större delen av asien

elyse
12/30/09, 12:06 AM
#2

#1 Varför gör de det då? När jag var yngre tänkte jag att det var ett sätt att säga förlåt för andra världskriget, men den tanken har jag övergett… ^^

Azmaria
12/30/09, 12:43 AM
#3

v-tecknet står väl för "win" bara förenklat typ ?:P

att dom vill visa lite att dom är winner på ett roligt sätt som att vi har "äger" ungefär..mjae jag vet inte riktigt, men så tolkar jag det lite ^^'

Make Pasta not War, Vee~

elyse
12/30/09, 12:59 AM
#4

Jag kollade på wikipedia (att jag inte tänkte på det innan…) och där står det att det dels kommer från en amerikansk konståkningsstjärna under OS 1972. Hennes glädje imponerade på japanerna och man tog efter när hon i media sågs göra V-tecknet. Det står också att tecknet (som också kan betyda två) har att göra med att två på japanska är "ni" och att när man tar en bild säger man "niko niko" eller "niya niya" som är en böjning av "att le", så det har också direkt med fotografering att göra.

Magnuzk
12/30/09, 1:02 AM
#5

Det har ju många olika betydelser egentligen, men jag är inte säker på om man egentligen vet varför man gör det. Personligen tyckte jag det var jobbigt att ta fotografier när de höll på så. "Peace" "Victory" och "up yours" can det betyda, och det beror också på hur man håller handen vad det betyder. Tror nog att de gör så för att det bara har blivit en vana nu mest.

Jag tror att det var Winston Churchill som började använda det under andra världskriget, med handflatan inåt, för V som i Victory, men också med betydelsen "up yours" som han riktade samtidigt til Hitler.

Jag kan inte tänka mig att det har något alls att göra med Japan och andra världskriget, då resten av asien, eller iallafall stora delar av asien säkert skulle reta sig på det. på många hålla var japanska krigsmakten lika grymma, eller tom grymmare, om det går att vara, än nazisterna var i Europa.

Det har varit platser på Filippinerna där Japaner inte har varit välkomna tex, har jag hört, och jag tror det har varit lika på sina håll i Kina.

Magnus.

[Tan-chan]
12/30/09, 8:17 PM
#6

Jag är inte sådär insatt i det,  men jag har gjort v-tecknet så länge jag kan minnas (och nej, jag har inte tagit efter japanerna, för jag gjorde detta innan jag ens kom i kontakt med Japan).

Jag gör det typ så som #3 sade: win! Fast numera har det blivit en vana som jag tycker om. Om jag inte gör v-tecknet ser jag helt bortblåst ut på foton. Haha!

Annons:
[Hukanson]
1/2/10, 7:04 AM
#7

(varning för att tolka internationell kultur i tonårsmobbningstermer)

[Tan-chan]
1/2/10, 1:57 PM
#8

#7: Hur menar du då?

Thea-Cazzy
5/22/10, 5:00 PM
#9

Jag brukar också göra V-tecken på foton, har vant mig vid det, och om jag inte gör det nu ser det helt tomt ut! xD haha :)

Mandi_
7/15/11, 10:00 PM
#10

Det betyder ''Victory'' enligt min lärare.. men jag vet inte riktigt varför.. har dock för mig att Foki skrev något inlägg för länge sedan om det..

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

[Deleted Account]
7/15/11, 10:53 PM
#11

Jag har också gjort det tecknet som liten, men trodde då att det var tecken på glädje. O_o

lisa95
7/16/11, 10:18 PM
#12

Kolla den här videon där japaner själva får svara på frågan :D

http://www.youtube.com/user/TheJapanChannelDcom#p/c/7A7EB90C46052E97/1/JYBzx-R5liU

[Tan-chan]
7/16/11, 10:21 PM
#13

Tror helt enkelt V-tecknet kan ha flera betydelser beroende på vart det används, och i vilket sammanhang. V-tecknet betyder ju både fred och victory i väst. Kan ju betyda vad som helst i andra delar av världen. För mig betyder det typ glädje och liknande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: