Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 1645 ggr
[Strawberi]
2010-01-15 11:20

Mina japanska lektioner!

Hej alla! Tänkte få lite fart på er med japanska språket nu! Så jag kommer lägga upp en lektion i veckan. Då var lite ord och sånt. Hoppas ni får nytta av det! :)

Lektion 1 : Möten.
När man möter en Japan kanske det är lättast att använd ett vanligt ''Hej'' så då säger man ''Konnichi wa''. Så kanske man vill vara lite trevlig och säga ''Trevligt att träffas'' då ska man säga : ''Hajimemashite''. Och så kan man fråga ''Hur mår du?'' då är det lättast att säga ''O' Geki desu ka?' Har man Te.x varit borta kan man säga ''Tadaima'' som betyder ''Jag är hemma''. Och hejdå kan oxå vara bra att kunna. Då säger man : ''Sayonara''

Annons:
Magnuzk
2010-01-15 16:43
#1

Mycket fint initiativ, Strawberi. Det dka bli intressant att följa dina lektioner.

En sak jag skulle vilja tillägga om "hajimemashite" är att det ska man helst bara säga första gången man träffar en person. Det kommer från verbet "att börja" om jag inte minns helt fel. Det kan hända att "fel" person blir lite förnärmad om man använder det igen om man träffas andra gånger, förnärmad för att man verkar inte minnas att man redan träffats tidigare.

Magnus.

[Strawberi]
2010-01-15 17:20
#2

Bara för det ä rfredag lägger jag upp en lektion till men nu får ni vänta tills nästa vecka för nästa! ^__^

Lektion 2 : Namn.
Om du inte har märkt det i vissa Manga så säger japaner ofta : -san. -chan. o.s.v. Här ska du få lära dig vad dom betyder :
-San : Herrn, Frun och Fröken.
-Kun : Unga herrn, Unga dam. man säger det mest till killar.
-Chan : ungefär ''lilla söta'' säg oftast till flickor.
- sama. : ärade, vördade.
- (senpai : äldre elev/lärare.
Några Te.x :
Mutsuo-chan.
Yumi-san
Hideki-kun

Azmaria
2010-01-15 18:05
#3

intressant ;D väntar på mer seen när de kommer ^^

ett liten sak jaa undrar, är de inga senpai man anväder till klasskamrater men sensei till lärare? ^^ jag bara blev och fundera på de .. :P

Make Pasta not War, Vee~

Magnuzk
2010-01-15 19:12
#4

Azmaria det var en bra fråga. Sempai används till dem elever som är i högre årskurser än du och kohai till de som är i lägre. Sensei är lärare.

Magnus.

Azmaria
2010-01-15 19:18
#5

ah okej ^^ då förstår jag. :)

Make Pasta not War, Vee~

Nordqvist
2010-01-15 21:05
#6

Är inte Sensei lärare o.s.v och Smpai något högre än så! t,ex chefen eller ja…

Annons:
[Tan-chan]
2010-01-16 15:05
#7

Här har ni. (^_~)

[VictoriaR]
2010-01-16 19:02
#8

Strawberi, kan du japanska eller går du efter ngn webbsida? :)

Kul idé i alla fall ^^

[Strawberi]
2010-01-17 11:51
#9

#8 - Jag håller på och intensivlär mig, måste kunna prata flytande om 3 år. Så jag har lite stress. Haha men de är lätt japanska. Svårare att läsa & skriva då..

[Tan-chan]
2010-01-17 15:27
#10

#9: Nice! Varför har du bara 3 år på dig?

[Strawberi]
2010-01-17 16:31
#11

#1 - sen flyttar jag, då lär jag kunna prata. Och jag är jätte lätt lärd när det gäller språk.

[Tan-chan]
2010-01-17 17:37
#12

#11: Oki, jag hoppas att det går bra för dig. (^0^)

[Strawberi]
2010-01-18 13:52
#13

#12 - tackar ^__^ alltså jg har lätt att förstå språk men svårare att utala. Jag brukar ibland inte läsa texten till Anime & annat japansk jag kollar på. Bara anstränga sig att fatta ihop orden med sammanhanget. :)

Annons:
[Strawberi]
2010-01-21 17:05
#14

Jag märkte det är dags för en ny lektion!

Lektion 3 : Veckodagar och månader.

Veckodagar:
Getsuyoubi = Måndag.
Kayoubi = Tisdag.
Suiyoubi = Onsdag.
Mokuyoubi = Torsdag.
Kinyoubi = Fredag.
Doyoubi = Lördag.
Nichiyoubi = Söndag.

Månader:
Ichi gatsu = Januari.
Ni gatsu = Februari.
San gatsu = Mars.
Shi gatsu = April.
Go gatsu = Maj.
Roku gatsu = Juni.
Shichi gatsu = Juli.
Hachi gatsu = Augusti.
Ku gatsu = September.
Juu gatsu = Oktober.
Juu-ich gatsui = November.
Juu-ni gatsu = December.

Nordqvist
2010-01-22 09:25
#15

Uttalas orden som de stavas? Annars hade det vart lite roligt, om du orkar, att skriva efter hur orden uttalas! Som man gör i ordböcker. Flört

[Strawberi]
2010-01-28 16:59
#16

Lektion 4 : Frukt och grönsaker.
Sumomo = Plommon.
Ichigo = Jordgubb.
Momo = Persika.
Ninjin = Morot.
Tomato = Tomat.
Tamanegi = Lök.
Daikon = Räddisa.
Banana = Banan.
Suika = Vattenmelon.
Negi = Grön lök.
Budou = Grapefrukt.
Yasai = Grön saker.

Upp till toppen
Annons: