Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2009 ggr
nighwolf435-2
1/15/10, 9:28 PM

utbytesstudent

hej hej nu har man börja (ett tag sen) att tänka på utbytes student kan va kul när jag har chansen då blir de inte nu i sommar utan nästa sommar vill veta vad ni tycker om den drömen fast deta är inte en dröm deta jobbar jag hårt på undra om ni vet vad man behöver för betyg så man är säker gissar vg mvg och om ni känner nån utbytesstudent

orkar inte sitta framför Japan iFokus helatin och bara dröma om Japan vill göra nåt när man har chansen

Annons:
elyse
1/15/10, 10:40 PM
#1

Detta borde de känna till på expeditionen, kanske en studievägledare, på ditt gymnasium. Du bör dock ha bra betyg och vara beredd på att få lägga ned mer tid på skolan om du skulle bli uttagen som utbytesstudent. Den svenska skolan är generellt sett ganska slapp.

[Tan-chan]
1/16/10, 3:04 PM
#2

Som #1 sade så tycker jag att du ska prata med en studievägledare som kan råda dig.

Jag vet att man ska klara en viss poängsumma, eftersom jag tittade på utbytesstudent också ett tag sedan. Men jag skulle gissa att det egentligen är bättre att du åker på språkresa istället eftersom du måste ju kunna japanska för att vara utbytesstudent. Då studerar du ju i samma klass som den andra eleven som du byter med. Eller? Är lite osäker på sånt.

nighwolf435-2
1/16/10, 3:58 PM
#3

2# näää kolla upp en person som var utbytes student i Japan hon sa att dom hade 6 gånger i veckan japanska men hon kunde lite redan men hon hade 2 vänner som inte kunde japanska

elyse
1/16/10, 5:05 PM
#4

#2 I Sverige studerar utbytesstudenter huvudsakligen med andra utbytesstudenter - på engelska - men en av mina fd skolkamrater i gymnasiet var utbytesstudent i Japan och hon var tydligen helt ensam i sin klass och kraven på henne var stora. Hon lärde sig två av alfabeten, mycket god verbal japanska och blev bekant med japanska seder. Toleransen för att hon inte kände till traditioner och hierarkisystemet (som knappt finns i Sverige) var låg där hon var. Men det var bara hennes personliga upplevelse.

[Tan-chan]
1/16/10, 7:06 PM
#5

Oki, jag har ingen aning om hur utbytesstudent går till. Men om det inte är några problem med språk så är det ju bara att tuta och köra om man har poäng så det räcker till det. (^_^)

nighwolf435-2
1/17/10, 12:17 PM
#6

men man kan ju kolla och träna lite på verb så har man de klart för deras verb är helt olikas från våran sen när man kommer till backa så kan man inte böja på svenska verb kanse haha ha tänkt så sa börja träna verb sen är språket lät så enkelt om man kan verben

Annons:
filuring
3/13/10, 11:23 AM
#7

Hej !

Nu kanske det inte är samma som på högskolan, men jag ska göra utbytesstudier vilket inte ställer krav på att kunna japanska. Däremot ska man kunna en hel del engelska. Men det beror på varför du ska åka? Vad för sorts skola ska du till?

Jag kommer att åka till ett universitet vilket endast har krav på god förståelse i engelska samt att man fått en plats tilldelad av sitt eget universitet. Sedan när man söker så går man på betyg och konkurrens. Självklart är det nog ett plus att kunna japanska. Varför inte förbereda dig genom att läsa en kurs eller två i Sverige?

Konstigt egentligen att man inte behöver kunna japanska för att studera på universitet men just denna skola har bra internationella program för utbytesstudenter.

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

musicpanda
3/18/10, 12:22 AM
#8

#7 vilket universitet är du inskriven på i Sverige? Var nästan helt säker på att man var tvungen att vara mycket bra på japanska för att få stipendium till sin resa. Men kanske inte är detta du snackar om: Länk

där ca. 5 av de bästa japanska studerande får stipendiet per år. Erbjuds det andra typer av utbyten som man bekostar på egen hand då? Hur lång utbytesperiod snackar vi?

Magnuzk
3/18/10, 8:31 AM
#9

Mitt universitet, Sophia U (Jochi Dai), tog emot utbytesstudenter från Uppsala Univeristet och jag tror också Stockholm och Göteborg. Dem studerade inte Japanska hemma utan fick de första språkstudierna på Sophia. Jag vet inte om någon av dem hade Monbugakusho. Jag har för mig att det var en kille från Stockholm som utbytesstudent på huvudcampus (Yotsuya) där allt är på Japanska. Där jag var (Ichigaya) var föreläsningarna på engelska, utom japanska lektionerna. Nu har allt som var på Ichigaya Campus flyttat till Yotsuya.

Jag studerade fyra på Sophia och har en BA därifrån. Det Japanska högskoleprovet behövde man inte göra, men de ville ha gymnasiebetyg, en kort uppsats om varför man vill studera där och det två engelskatesten TOEFL och SAT.

musicpanda
3/18/10, 9:54 AM
#10

#9 Aha, okej, funkade studierna bra ändå? Tänker att japanska lärare brukar ju inte vara någon jättehit ens om de är engelska lärare.. Därför borde det vara lättare med förkunskaper? Vad gjorde du med dina studier sedan? Applicerat dem till arbetslivet än? :> mvh/ Leo

Magnuzk
3/18/10, 10:23 AM
#11

Studierna fungerade mycket bra, så bra att jag tom hmnade på "Dean's List" första terminen! Oh, wow, tänker man då, men jag är själv inte förvånad för det var inte så märkvärdiga kurser jag läste då. Tror man behövde ha ett medel på 3.7 och högre (max 4) för att hamna på den. Hade jag lagt ner mer tid på studier så hade jag nog hamnat på listan igen senare, det sporrade mig lite iallafall nästa termin.

Professorerna var japaner och från andra delar av världen. Jag hade en tysk, en som var från Ungern från början, engelsmän, fransmän, amerikaner, en som var från Kanada med ursprung från Kambodja. det var väldigt internationellt.

Inga förkunskaper i Japanska behövs, eller behövdes då (-95, när jag sökte), utan man klarar sig bra ändå. Läser man japanska där så kommer allt från början, och det finns program där man inte behöver läsa japanska alls har jag för mig, fast jag tror att om man är utbytesstudent så är japanska språket obligatoriskt.

Jag har inte använt mina studier mycket alls ännu. Bra lite, lite när jag var påEntreprenörskolan i Leksand och hade Japan studier ett kort tag.

:)

Upp till toppen
Annons: