Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Anime & Manga Artiklar, nyheter och skvaller! Cosplay Film och serier Japan - Land och kultur Japanska - Hjälp med översättning Japanska språket Japan.ifokus Japanskt mode Konvent, event och konserter Kpop och Korea Köp/sök/sälj/skänkes/bytes Länkar Mat, dryck och recept Musik Off Topic TV/data-spel Övrigt
Japan - Land och kultur

Japanska romer?

2010-02-19 20:30 #0 av: KamratRakel

Finns det romer i Japan? Och isåfall, blir dem också förtryckta och nekas bostäder, får bo i containrar och nekas skolgång för att dem är 'tattare'?

Hur ser romer i Japan ut, har dem liknande utseende som japanerna eller påminenr dem mer om indier?

Anmäl
2010-02-19 20:45 #1 av: Magnuzk

Det finns säkert romer i Japan, men hur de ser ut vet jag inte och vet inte heller om dem behandlas illa.

I Japan finns burakumin som har behandlats väldigt illa. De har varit förtryckta, nedvärderade och hänvisade till sina områden. Urbefolkningen ainu har också blivit illa behandlad.

Här är en artikel från NY Times: http://www.nytimes.com/2009/01/16/world/asia/16outcasts.html

Om en artikel på Wikipedia kan hjälpa: http://en.wikipedia.org/wiki/Burakumin

Magnus.

Anmäl
2010-02-19 20:46 #2 av: KamratRakel

Magnuzk; Ja, se där. Inte ens japanerna är rena.

Anmäl
2010-02-19 21:00 #3 av: Magnuzk

Nej, inte ens japaner är helt rena, och burakumin kommer nog att fortsätta behandlas illa under en obestämd framtid om ingen stark ledare kommer fram och tar tag i det och får med sig majoriteten av folket tror jag.

Anmäl
2010-02-19 21:01 #4 av: KamratRakel

Magnuzk; Jag skulle vilja se en liberalsit förklara ur denne kan försvara förtrycket av Burakumin.

Anmäl
2010-02-19 21:07 #5 av: Magnuzk

Ja, det kan bli svårt, det håller jag med om, men en stark ledare behöver inte vara liberalist. Det kan hända i framtiden att någon annan lyckas ta sig så långt fram. Fast ser vi på hur det ser ut i dag blir det kanske svårt.

Anmäl
2010-02-19 22:01 #6 av: KamratRakel

Magnuzk; Det jag menade var att det är komiskt, för liberalister påstår att marxister är pro-förtryck, när liberalisterna själva förtrycker. Som tex. Japans liberala regim och Burakumin.

Jag är antiliberalist och du fick nog något lite om bakfoten. Liberaler kan ta och fly till Jamaica, röka på och våldta kvinnor, det verkar vara det som dem vill.

Anmäl
2010-02-20 00:29 #7 av: Magnuzk

Ja, då förstår jag. Jag är inte alltför skarp så det händer ofta att jag får saker om bakfoten.

Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.