Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 3546 ggr
KamratRakel
2010-02-06 13:08

Japaner och israeler

Hur ställer ni er till att väldigt många japaner är på Israels sida och påstår att Israel 'har rätt att existera'.Om ni åker till Japan, och betalar resan dit, så går pengarna till den japanska regimen som är israelsympatisörer och förmodligen ger Israel ett ekonomiskt stöd?

Varje krona är en kula…

Annons:
Azmaria
2010-02-06 15:27
#1

jag måst säga att jag hade ingen aning om det, fastän vi har just i en historia kurs pratat om konflikter i mellanöstern och israel. :O

Det enda jag har och uttrycka mig om är att jag är förvånad. Om det stämmer det där med att pengarna far dit. för isåfall far det ju jättemycket pengar med tanke på hur många som reser dit och vill resa ännu till.

Visst är de väl en positiv sak att israel får lite ekonomi stöd med tanke på hur läget är nu mellanöstern..men tja jag e bara lite örreraskad, de e allt. För jag menar, när har japanerna haft en realtion till israel i historien eller av någon annan orsak? kan hända att jag har missat något sånt när vi har gått igenom vår ena historia kurs som handlar om världskrigen + mellanöstern och asiens historia under I och II vk.

Make Pasta not War, Vee~

KamratRakel
2010-02-06 16:03
#2

Azmaria; Förklara varför du tycker det är en positiv sak att Israel får ekonomiskt stöd. Och du behöver inte skriva mellanöstern och asien, mellanöstern ligger i asien. Du kan skriva bara asien.

Det är tack just tack vare allt vi köper, Coca Cola, Fanta, Starbucks, ja, listan med israelsympatiserande företag och länder kan göras hur lång som helst. Om vi bojkottade allt med Israel, då skulle det se annourlunda ut tror jag.

Varför erkände man Israel som egen stat?

KamratRakel
2010-02-06 16:05
#3

http://jinge.se/category/israel

http://jinge.se/tag/palestina

Ni som är Israelvänner, jag tycker ni kan ta och läsa Palestinas frihetskamp av Per Gahrton.

Azmaria
2010-02-06 16:19
#4

#2 Visst hör ju mellanöstern till asien, det vet jag,. Jag bara använder ordet mellanöstern så folk vet att jag talar om det området och inte om kina  och indien osv. utan om arabländerna. i asien.

av ad jag har fått kunskap från vår kurs så ser jag väl inte 100% positivt på israel om man tänker på stackars palestina och alla dessa konflikter de har haft. Men jag går inte typ och hatar heller ett land/stat etc. utan ser lite jämnvikt på alla länder. 

#3 jag är väl inte direkt israel vän, för jag sätter inte så stor uppmärksamhet på det landet. men kan endå ta och läsa det ´nån dag. ^^

Make Pasta not War, Vee~

KamratRakel
2010-02-06 18:14
#5

Azmaria; Människor som nejkar till att syrier, libaneser och irakier etc. är asiater är inte så allmänbildade. Borde man inte börja vänja människor att asiater också är människor ifrån mellanöstern, genom att just att säga 'asiater' istället för 'araber'?

Varför hatar du inte Israel? Ariel Sharon skrev att han ångrar att han inte dödade Yasser Arafat. Arafat, som var den bästa ledaren för PLO som man kunde ha. Bara det, är en anledning att hata Israels höger. Israels vänster är inte så vänster, i Israel är det väldigt svårt att vara öppet kommunist eller palestinavän.

Läs boken i alla fall, författaren ger källor på allt och det är inte som vi tror - att det är pogromer i Gaza och att israeler dödas. Israel har bombat flera flyktingläger på Västbanken. Är inte det terrorism? Hamas har gjort attentat 5 gånger, Israel har alltid hållit på med det, ända sedan bildandet av staten.

KamratRakel
2010-02-06 18:24
#6

Israel kontrollerar media och undervisning, i palestinska skolor är det förbjudet att undervisa om al-nakba & arabisk historia och kultur. Palestinier som åkt utanför landet får inte komma in igen. Fängelsestraffen är inte så humana som man tror, arabiska fångar brukar bli torterade av fångväktare. Du får fängelsestraff om du gömmer palestinska flyktingar. Israelerna har tagit livet av tunisier, libaneser, syrier och palestinier.

Vägspärrarna, herregud… Man kan stå i flera timmar, palestinska kvinnor som ska föda barn föder i vägspärrarna, barnen dör eller blir sjuka. Israeliska soldater brukar ha en förkärlek för att skjuta och misshandla civila palestinier, om ett litet barn på 5 år kastar sten på en soldat har barnet tur om den 'bara' blir tillfångatagen. Israeliska soldater kan också skjuta ihjäl palestinier, bara sådär. Skriv in 'israeli soldiers' på YouTube så får du se hjärtskärande saker.

Den israeliska regeringen ger militären ett stort ekonomiskt stöd. Här ska ingen tvåstatlösning ske. All israelisk mark ska bli palestinsk. Dem har en stor mur som liknar berlinmuren mellan östra och västra Jerusalem. Dem behandlar palestinier i princip likadant som vitingarna i Sydafrika gjorde emot svarta.

Yasser Arafat - vad anser ni om honom? Var han inte bäst? Jag kan börja böla när jag tänker på att han är död. Han ville ha ett mångkulturellt och öppet Palestina, dessutom var han lite småmarxistisk. Han stannade aldrig på samma hotell två nätter, han var så hotad av Israel och islamisterna, så han sov på ett nytt ställe varje gång.

Annons:
[Tan-chan]
2010-02-06 19:41
#7

#5: Tycker inte det är vår uppgift att utbilda människor som inte har koll på vart mellanöstern ligger. Det är ju deras eget fel om de har valt att sova på geografilektionerna och bli o-allmänbildade. (^_^)

#6: Sedan detta med Israel. Jag tycker det är bra att man tar upp det eftersom det är ju bara sjukt så som det går till där nere, men samtidigt borde man ju inte dra alla israeler över en och samma kam. Inte för att jag vet om du gör det, men jag får den uppfattningen bara. (^_^,)

Jag känner två som kommer från Israel och de skäms ju över vad regeringen i Israel gör. Så alla israeler är ju inte från vettet.

Azmaria
2010-02-06 19:54
#8

#5 &6: okej, men jag talade om själva området,så folk inte missförstår och tror att jag pratar om kina området istället för arab områderna. och jag håller med dig där om personerna som nekar sig till att vara asiat när dom ändå hör till asien, för mellanöstern kontinenten existerar ju int :P .

Jag bara int gör det. För jag fäster inte så stor uppmärksamhet på landet i sig.Men jag kan nog tycka illa om ett land men inte hata det.  Ordet hata blir för stark enligt mig då. Men alla tycker ju olika.  Arafat ser jag positivt på som du. :) han var en bra människa. det är ganska tragiskt det som hände honom. :(

okej, jag kan ju tipsa boken vidare till min historielärare, han skulle säkert kunna vara intresserad av den :) om han inte har läst den då dvs. ^^

Jag har inte vetat i detalj hur läget är där nu, men det som du berättar e ju ganska hemskt. :( faktiskt ganska oförståerligt. Jag har ju förstås hört en del, just att palestinerna inte får komma till sitt hemland på nytt om de flyttar därifrån. Men det med spärrarna är ju sjukt :S

 nu till trådens ämne: nu när jag har läst lite om situationen i Israel i detalj som du har berättat om är jag fortfarade förvånad och har frågan i huvudet, varför?  varför stöder Japan israel när de inte har haft någon realtion  direkt med dom tidigare. eller hade dom?

Make Pasta not War, Vee~

elyse
2010-02-06 20:44
#9

Kanske är det ett sätt att kompensera för andra världskriget som Japan officiellt stöder Israels existens. Men har man problem med att staten Israel existerar är det väl knappast Japan man ska kritisera utan FN med Storbritannien och USA i fronten, som gav bort mark där det redan bodde människor.

KamratRakel
2010-02-06 23:32
#10

Tan-chan; I Palestinas frihetskamp så har jag för mig att jag minns att det stod att 99% av israelerna är för Israels rätt att existera. Men det är härligt att dina israeliska vänner går emot det.

Azmaria; Därför att den japanska regimen är liberal, Israel hade en liberal ockupation, vårt Folkparti är det mest israelsympatiserande parti i hela vår riksdag. Svaret är enkelt, dem är liberalister. Japaner är allmänbildande och oftast väldigt kloka, det är väldigt konstigt att dem inte vet om att filisteerna, dem vi kallar palestinier idag, var där först. När hebreerna kom dit så assimilerades och dödades flera filisteer.

elyse; Köper du Coca Cola eller ifrån något annat företag som sympatiserar med Israel ger du pengar till israelisk militär. Köper man en biljett till Japan, så stödjer du deras regim, som är israelkramare.

elyse
2010-02-07 09:44
#11

#10 Men du, det är inget nytt för mig. Som folkpartist väntas jag, generellt sett, ta ställning för Israels existens, men jag är kluven. Jag anser inte att det var rätt från början att skapa Israel, men nu när x antal generationer bott och vuxit upp där vet jag heller inte om det är rätt att göra dem statslösa. Men jag anser att om Israel ska fortsätta existera så ska det vara enligt de gränser som bestämdes 1948.

KamratRakel
2010-02-07 11:28
#12

elyse; Det är precis det som israeler gör emot palestinier, försöker göra så den folkgruppen 'inte existerar'. Varför ska inte palestinierna få tillbaka deras land, som israelerna stal ifrån dem?

[Tan-chan]
2010-02-07 12:36
#13

#10: Har inte sagt att de är emot att Israel ska existera, utan de syftar mer på att det är skamligt så som det går till där nere: att israeler behandlar palestinier som de gör.

Alla folkgrupper har en rätt att existera, men man ska inte förtrycka andra för det.

När jag frågar mina israeliska kompisar om vad som borde hända; ska Israel ge tillbaka landet till palestinierna?, så vet de inte vad de ska svara eftersom de vill ju också existera och säga att de har ett hem.

Som #11 sade så tror inte jag heller att det är riktigt rätt att göra ett folk hemlöst med tanke på att flera generationer har växt upp där.

Tycker man ska kunna samexistera tillsammans, men så är inte verkligheten tyvärr… Och det lär ju inte bli lättare att samexistera nu efter allt krigande. Skadan är skedd liksom.

(Vill bara putta in att många länder är ju resultat av krig. Se på USA som ett praktexempel när européerna koloniserade där. De stal landet från de som redan bodde där.

Jag påstår nu inte att det är rätt att kriga, utan menar att israeler är inte de enda som gör/har gjort fel. Men från första början var det väl FN som skapade Israel för att "göra ett nationellt land för den judiska befolkningen"?)

Annons:
KamratRakel
2010-02-07 13:25
#14

Tan-chan; Innan 1948 så existerade inte israelerna som 'folkslag', alla siraeler har dessutom blandat ursprung, eftersom att det var judiska invandrare ifrån bla. Sovjet och Europa som var där, dem ökade och fick en egen stat och blev israeler.

Om inte 'israeler' fanns då, varför ska dem få finnas nu? Ja,  flera generationer har växt upp där. Men dem har fortfarande ingen rätt, landet var från början palestiniernas. Alla människor ifrån USA har europeiskt påbrå om man går riktigt långt tillbaka. Dem första i USA var indianer, native americans.

Palestinierna ska ha all israelisk mark, dem ska ta tillbaka sitt land, som israelerna tog ifrån dem. Från början levde palestinier och judar i samexistens och var vänner med varandra, palestinierna skulle aldrig säga 'nej' om en judisk människa ville bo i Palestina.

[Tan-chan]
2010-02-07 16:46
#15

#14: Du verkar tro att jag inte har gått ur skolan. (O_o) Allt det där kan jag redan.

Som du själv skriver så har alla människor i USA europeisk påbrå, och detta innebär då att USA har gjort samma fel mot ursprungsbefolkningen i USA som israeler har gjort mot palestinierna. Det var det jag ville komma fram till. Egypten är ett annat exempel. (^_^)

"Ta till baka" säger du. Låter som att du förespråkar krig. (O_o)

[Ai-chan]
2010-02-07 17:00
#16

Jag skiter i politik.. Inte ett dugg intresse av de vare japanska eller det svenska.  Finns så mycket roligare saker att lägga sin energi på än det dära tråkiga o försöka provocera! ^^ Som att lägga energin på sex som är mkt skönare o roliga, kolla på Anime som är bara så bäst eller läsa nå Manga, dansa o lyssna på musik, shuffle, krogen, lana, naturen eller något. :P Men men. Alla e olika som tur är!! Då finns ingen cooling som mig ^^ hehe

Jag vill och ska en vacker dag ändå åka till Japan. ^^ Vart nu pengarna än går till och till vem. Och om det andvänds för krigsmedel eller ej. Skiter jag fullständigt i. Om mina pengar andvänds till något vapen och skjuter ner någon eller nå flera människor. I don't care..  Dit, till Japan, vill jag pga mitt otaku intresse. :P Osso såklart kolla in alla snygga japaner (o dom andra sne ögda asiaterna som råkar vara på plats) :P o vara crazy fan girl o jaga j-rockarna o gå på en massa j-konserter. :D Resten skiter jag i. eller ja. lära mig japanska vill jag med. ;P Deras grej vad dom gör. Inte mitt. Om dom inte skadar mig så skadar jag inte dom hehe :P

Nippon fan-girl 4-ever <3<3
- Varför föddes man inte som en japansk flicka ist för en tråkig svensk? suck!

[VictoriaR]
2010-02-07 18:12
#17

Förlåt mig,men varför detta tjat om ISRAEL och PALESTINA på ett forum som inriktar sig på Japan??

KamratRakel
2010-02-07 18:27
#18

Tan-chan; Nej, europeérna tog aldrig deras land, dödade eller assimilerade indianerna, sen när har indianer ett eget nationalhem?

Ai-chan; Så du bryr dig inte om att om du köper en produkt ifrån ett företag, elelr köper biljett till ett land som sympatiserar med Israel, så går en liten del av pengarna till israelisk militär som behandlar palestinier som nazisterna gjorde med judarna i Tyskland på 30-talet? Vilken fin människa du verkar vara…

Om man ska ha en kommunistisk revolution så måste man vara engagerad och jobba för det. Var glad att du föddes under vänsterstyrning här, om du föddes i Japan skulle du bli matad med israelsympatiserande och liberal propaganda. Du kan lika gärna studera japanska på Kuba eller i Venezuela.

Jo visst är japaner söta, men det finns japaner på Kuba, i Venezuela och överallt i världen. Det finns ingen anledning att ge pengar åt en Israelsympatiserande regim. Att du dessutom skriver 'sneögda asiater' får dig att låta som Jimmie Åkessons väljare. Svenskar är inte alltid tråkigare, Olof Palme och Lars Ohly är mycket roligare än liberalisterna i Japan. Men medelsvensson tenderar att vara väldigt trist och grå, västasiater är aldrig det, speciellt palestinier är ett trevligt folsklag, dessutom är många palestinier vänster.

VictoriaR; Därför att jag frågade er hur ni kan ge pengar till den japanska regimen, vilket du gör när du åker ditt, som i sin tur ger ekonomsikt stöd till Israel som bryter emot mänskliga rättigheter.

Azmaria
2010-02-07 18:30
#19

tråden gick lite i offtopic tror jag. Egentliga frågan var ju: Hur ställer ni er till att väldigt många japaner är på Israels sida och påstår att Israel 'har rätt att existera osv.  ^^'

Make Pasta not War, Vee~

[Ai-chan]
2010-02-07 19:32
#20

Japp. jävligt fin människa. Speciellt just nu… Har inget emot o döda o plåga folk om det inte vore olagligt.

Annons:
KamratRakel
2010-02-07 19:37
#21

Ai-chan; Varför anser du att det är okej för en annan människa att bestämma om någon ska leva eller dö?

[VictoriaR]
2010-02-07 19:52
#22

#18 Många inlägg i den här tråden har inte med ämnet att göra, så ja det är OT, precis som #19 sa.

[Ai-chan]
2010-02-07 19:58
#23

#21 just nu känner jag så pga jag o pojkvännen nyss gjort slut. helt normalt.

Men skiter i andra tyvärr. Jag sköter mitt så. Bara ingen går innanför mina murar o gör illa mig så fint. Sen så skiter jag i resten o sköter mitt.

KamratRakel
2010-02-07 20:00
#24

Ai-chan; Varför är du så egoistisk? Om min flickvän, om jag hade någon, gjorde slut med mig skulle jag fortfarande vara emot Israel och dräp.

KamratRakel
2010-02-07 20:02
#25

Ai-chan; "Bara ingen går innanför mina murar o gör illa mig så fint." Det där får mig att tänka på DDR's president och Berlinmuren - Erich Honecker.

[Ai-chan]
2010-02-07 20:06
#26

För jag älskar vara ego. My life.

elyse
2010-02-07 20:40
#27

#12 Från början stal inte israelerna något alls - det var FN (med USA och Storbritannien i spetsen) som stal landet och gav till ett folk som en slags kompensation för andra världskriget. Sjudagarskriget och ockupationen av Västbanken får Israel stå för själva, eller snarare staten Israel. Varför det ser ut som det gör finns det många svar på, men att Israel skulle vara ute efter att förgöra palestinierna vet jag inte. Däremot är det ju två stater/områden som ligger i konflikt med varandra. Vem man ska skylla på från början känns meningslöst att gissa sig till, men ska man se Israels grundande som grunden till konflikten så tycker jag att FN får ta sitt ansvar och tvinga Israel till de gränser som bestämdes 1948.

För övrigt så är det ju väldigt många länder man bör undvika om man ska vara säker på att inte vara med och finansiera Israel - alla som handlar med någon som stödjer Israel, vilket blir t.ex. Förenade Arab Emiraten, Saudiarabien, Storbritannien, Sverige (!) - ja, ska man vara riktigt noga så finns det nog inget land alls som inte har några kontakter med USA, som verkligen stödjer Israel.

Annons:
Pu-Chan
2010-02-08 19:53
#28

Alltså jag föstår inte riktigt vad allt detta går ut på. I princip att vi köper är tillverkat från något annat land, om det är något problem med det så kan du, KamratRakel typ bara flytta in i skogen, bygga ett hus av grenar och käka kottar? det kommer i alla fall inte gynna något land..

[VictoriaR]
2010-02-08 20:43
#29

#28 Håller med till 100%! ;D

Pu-Chan
2010-02-09 00:53
#30

"Hur ställer ni er till att väldigt många japaner är på Israels sida och påstår att Israel 'har rätt att existera osv"

I lol'd xD I denna konversation verkar det nästan som att KamratRakel själv har utnämnt sig till *den rätta tänkaren*, så här får det nog inte plats med alla andras funderingar. Ni får hänvisas till en annan plats 'peka' :)

KamratRakel
2010-02-09 19:14
#31

Pu-chan; Jag har många vänner som inte håller med mig. Att göra som du säger - utnämna sig till den rätta tänkaren är så borgerligt och det går emot marxism. Ni vet mycket väl, precis som jag vad Israel gör och gjort emot libaneser, tunisier och palestinier. Skulle du säga samma sak om jag skrev att nazism var fel, om jag utnämnde mig som den rätte tänkaren? Nej. Varför gör du då det nu, när israelerna gör det som nazisterna gjorde emot judarna, fast emot palestinierna?

Jag tycker bara att det är konstigt att om man vet vad Israel gör för brott, ändå ger pengar till en regim eller ett företag som i sin tur ger Israel ekonomiskt stöd.

Är du israelvän? Det finns företag och regimer som är på Palestinas sida, Kuba och Venezuela. Varför kan vi inte ta in företagen i dem länderna till vårt, så vi vet att våra pengar inte går åt till israelsympati? Jag svälter hellre ihjäl än vet att jag har gynnat Israel. Jag köper bara produkter ifrån palestinavänliga företag.

Pu-Chan
2010-02-09 20:02
#32

För mig spelar det ingen roll vart alla produkter jag köper kommer ifrån. Vissa produkter kanske kommer från flera olika länder. Din mobil (om du har någon) kanske är tillverkad i palestina men batteriet kanske kommer från israel ;) så jag tror att du har köpt MASSOR som kommer från israel fast du inte tänker på det ;) så jag tycker att man inte ska vara så sjåpig, och ja, om du kallar det att vara en israelvän så är jag väl det, det är i alla fall inte någonting jag tänker göra åt saken, jag är den jag är och jag tänker inte ändra mina vanor. Det är inte heller så nyttigt att vara för skruvad åt ett håll, då blie man typ feta stereotypen av en person som verkligen inte kan låta andra tänka på sitt sätt utan att bli ifrågasatt ;P SÅ JA VI SÄGER ATT JAG ÄR EN STOLT ISRAELVÄN :D

KamratRakel
2010-02-09 22:34
#33

Pu-Chan; Vänta… vänta… stopp. Påstår du att mobiler tillverkas i ett u-land, hur f-n ska palestinierna ha det när israeliska militärer bevakar palestinska byar och bombar flytkingläger, kontroller allting som dem har i Gaza och Västbanken.

Vad vet du egentlgien om världen?

Du är israelvän, tycker du det är okej att ge pengar till en stat sem ger ekonomiskt stöd till militären. Israeliska militärer våldtar palestinska kvinnor, dem brukar skjuta oskyldiga palestinier, palestinier har tur om dem 'bara' blir tillfångatagna, palestinska byggnader har stora hotelser att rivas, det är en stor mur emellan västra och östra Jerusalem - som Berlinmuren. Palestineir får inte bo på israelisk mark, trots det, så har Israel flera olagliga judiska bosättningar i Västbanken. Fast dem har lovat att hålla sig till sin mark?

Israel kontrollerar allt som sänds på tv och skrivs i tidningar, dem kontrolelrar även palestinska skolor, i palistunska skolor är det olagligt att undervisa om al-nakba, dvs. utdrivnignen coh assimilineringen av palestiner, många dog, som hebreérna även gjorde 1500 f.Kr. Bara för att dem skulle få ett eget land, dem tog ifrån palestiniernas land, ifrån dem. I israeliska skolor så undervisar man att araber är mördare, muslimer är terrorister och man ska inte lita på dem. Vägspärrar emellan judisk och arabisk mark är kontrollerad och bilar med palestinska kvinnor som ska föda barn kan få vänta i flera timmar, barn föds i gränserna, en del dör, en del överlever. Du ska få några klipp och bilder på vad israeliska soldater gör - det är dem vi stödjer när vi köper av företag som är israelsympatisörer. Du har ett hjärta gjort av sten som stödjer det här.

http://www.youtube.com/watch?v=010E1x2DPHE
http://www.youtube.com/watch?v=SQyIKyd2gqA
http://www.youtube.com/watch?v=yl6-ezZTlYc

http://sabbah.biz/mt/wp-content/uploads/2006/nov/17myq_580x435.jpg
http://www.indybay.org/uploads/2009/01/10/15_dead_palestinians.jpg
http://www.thewe.cc/thewei/images2/palestine_2004/r3385436900.jpe
http://aidanmaconachyblog.blogspot.com/2009/01/dead-palestinian-kids-images-idf-doesnt.html

"124 Israeli children have been killed by Palestinians and 1441 Palestinian children have been killed by Israelis since September 29, 2000. http://www.ifamericansknew.org/"

KamratRakel
2010-02-09 22:36
#34

Ursäkta stavfelen, jag skrev snabbt och var upphetsad när jag skrev.

Annons:
[VictoriaR]
2010-02-09 22:46
#35

KamratRakel
2010-02-09 22:48
#36

VictoriaR; Jag kanske ska starta en OT-tråd på detta forum, om Israel och Palestina. Har du några andra kommentarer på det jag skrev?

[VictoriaR]
2010-02-09 22:56
#37

#36 Ja, dra till ett historiefoum? Ingeting i den här tråden har ngt med Japan att göra, du skriver bara om hur mycket du hatar Israel och vad Israel gör mot Palestina. Om du startar en OT tråd i det här forumet, hoppas jag att Tan-chan eller någon annan tar bort den.

Det finns säkert andra forum som skulle uppskatta dig mycket mer^^

Pu-Chan
2010-02-09 23:05
#38

#34, du behöver inte ursäkta stavfelen, jag har sett att du inte kan skilja på de och dem och det tycker jag är liite värre ^^

Nej, jag kanske inte vet så mycket om världen, speciellt inte om palestina och israel och jag har inte något speciellt behov av att vetavad som händer där. Jag tror inte jag vet något om det heller. Jag är inte mycket för samhälle, jag är naturare.Det räcker för mig all samhällskunskap och geografi jag håller på med nu :)  jag håller mig helst till alla japanska j-draman, musik och mode än att hålla på att försöka suga in mig allt om konflikter som händer i världen, vilket jag inte tycker är så intressant, sedan är det här ju ingen sajt om just konflikter, den här sajten handlar mer om just Japan ur en otakus synvinkel och det har i alla fall räckt för oss som har "pratat" här med varandra :) Så ja, jag tror att alla vi här tycker att du kan skapa en tråd om detta på OT, så vi slipper att det här blandas med det vi egentligen är intresserade av :) annars hänvisar jag till en sajt med politik, vilket jag tror finns på iFokus ^^ Sedan har jag även en bästa kompis och en väldigt intresserad av just palestina och israel som varit på demonstration i just israel och hon sa att efter att man varit med i en demonstration så visste hon inte vad hon skulle tro på, palestina eller israel (hon var innan en "anhängare" till palestina, precis som du tror jag, believe it or not), så jag tror att man har lite bättre uppfattning om man just varit där allt har hänt :)

There's much more to learn… :)

KamratRakel
2010-02-09 23:18
#39

Pu-Chan; Läste du ens det jag skrev? Har du gått in och kollat. Vill du verkligen fortfarande ge pengar åt arabpogromerna?

KamratRakel
2010-02-09 23:21
#40

VictoriaR; Det finns en OT-del här. Jag förmodar att jag borde skriva en tråd om detta där, från början var det en diskussion om varför ni ville åka till ett israelkramande land.

Det finns en anledning till att jag hatar Israel, du borde, om du läst mina texter och läst vad israelerna gör, förstå varför istället. Jag får en känsla av att du är israelvän.

Pu-Chan
2010-02-09 23:25
#41

#39, det berör mig inte vad som händer där, det händer hemskheter över hela världen, varför skulle just palestina/israel vara så mkt värre? Stor som liten, de har samma värde, men det är ju tyvärr så att det är förjävligt nästan överallt. Mon dieu, hur ska vi klara oss!? O_o

Annons:
musicpanda
2010-02-09 23:36
#42

Till TS: Vad får dig att ta palestiniernas parti så övertygat starkt? Man får intrycket av en väldigt antisemitistiskt influerad ideologi från din sida, även om det kanske inte är så.

Sedan tror jag att tråden passat bättre i ett forum för internationella relationer och konfliktvetenskap. Mellanöstern inkluderar heller inte Japan beläget i östasien, utan snarare sydvästra asien. Om de geografiska gränserna nu inte hunnit flytta sig medans jag skrev?

Vad är meningen med en tråd vars enda syfte förespråkar en icke-diplomatisk lösning på palestina konflikten? Vart har du hört att Japan skulle stödja israeliterna mer än palestinierna? Du är välkommen att bifoga källor som inte är andrahandskällor eller rena spekulationer.

Sedan om vi ska jämföra vilken sida som har "rätt" så är det bättre att du mailar dina frågor till Utrikesdepartementet, eller varför inte direkt till Tokyo ambassaden?

För att bidra lite till disskusionen ändå: Jag förespråkar ingen av sidorna, jag tycker båda sidorna har fel och att många människor vid gazaremsan har blivit hjärntvättade av allt krig. När det sedan kommer till kritan så är det Israels regering som är korrupt inte israeliterna eller palestinierna.

Är diskussionen slut nu kanske? Finns det någon snäll moderator som kan låsa tråden? /Kisses Oskyldig

Pu-Chan
2010-02-09 23:40
#43

Wow musicpanda, du är min nya idol! Du resonerar verkligen bra, önskar att jag var lika duktig på sådant ^^ haha! håller med dig till fullo :)

musicpanda
2010-02-09 23:46
#44

Ojdå tack Pu-Chan, fast jag hänvisade till fel person först i mitt "bidrag", fick ändra det, man vill ju undvika onödiga konflikter! Obestämd

Azmaria
2010-02-09 23:48
#45

Voi herra jumala med den här tråden -.-' (*facepalm*) tror int den här diskussionen kommer att leda nån vart.

Det är ju helt upp till en var man sätter sina åsikter, hur än saker och ting påstås vara.´Jag tycker du borde acceptera hur andra tänker och tycker istället för att kommentera hur de ska tycka. Visst bra med att du kommer med fakta och förklarar för oss varför vi borde ändra oss men om vi ändå senare håller fast vid vårt ursprungliga beslut så får vi göra det. Annors blir det ju irriterande i längden när det kommer upprepningar och försöker övertyga oss att ha en annan åsikt. Var glad att de finns folk som inte tycker exakt likadant för då får vi lite variation här på jordens befolkning och deras åsikter.

OT dock: för att vara ärlig så är jag  mer oroad över global uppvärmning än om hela palestina konflikten etc. varför? tja, jag vill int att hela jorden ska slå en volt och förändra klimatet för då händer de både konflikter med miljön anpassning m.m. Visst kul med att man kan odla bananer i sin trädgård i framtiden men ack så många stackars djur kommer att bli utrotad ex. isbjörnarna :( tack vare att vi människor försnabbar jordens klimat med industrier och utsläpp.

Make Pasta not War, Vee~

musicpanda
2010-02-09 23:53
#46

Bra sagt Azmaria! TS kändes mer som att hon/han försökte rekrytera en helig arme eller få en att teckna nån form av abonnemang ala. Telenor style! Obestämd

KamratRakel
2010-02-09 23:53
#47

Pu-chan; Vem har sagt att man måste fokusera på just en grupp? Jag är väldigt engagerad i Kina-Tibet, Serbien-Kosovo och Israel-Palestina + alla imperialistiska stater.

musicpanda; Semiter = folkslag som är ett folkslag pga. religionen. Som araber. Israeler är antisemiter. Judehat får mig att vilja spy, många palestinavänner som framträder är faktist judar, Marx och Trotskij var judar! Neuteri Karta är pro-palestinska rabbiner och judar, Yasser Arafat som var marxist, Arafat som jag ser upp till, som jag ser som en landsfader för palestinierna har poserat på bild tillsammens med en rabbin från denna grupp. Religion avsätter jag mig helt då jag anser att det blir som ett opium för folket. Islam, judendom, kristendom, sikhism, Buddhism eller hinduism… samma opium.

Israel, talibaner och Iran är goda exempel på varför! Förklara vilket krig Palestina har gjort, sedan kan jag be att få tala om att Hamas + palestinier = inte synonymer.

Japan är liberalt, liberalister stödjer Israel.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=Israel+%2B+Japan&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=Israel+%2B+Japan&fp=d5c30c5054ff2907

KamratRakel
2010-02-09 23:54
#48

Azmaria; Israel har 200 kärnvapen och kärnkraftverk i öknen, detta borde engagera dig om du är miljömedveten.

Annons:
Azmaria
2010-02-10 00:21
#49

#48 antog att du bara satte intresse vid OT jag skrev i förra inlägget?

 jag vet det där. . det är en sak man är lite besviken på med israel. Men ogillar mer över USAs utsläpp och industri. :/ meen jag skall inte gå in på det i denhär tråden när det inte gäller trådens ämne.

#46 haha, ja skrev bara de jag ville få ur mig vad jag ansåg :)

och ännu en gång till TS: om det är så viktigt att få förädringar i samhället så sätt igång och påverka. inte här dock utan ta kontakt med politiker, skriv i debatt tidningar etc. för med dom motiveringar du har så kommer du säkert att locka läsare och uppmärksamhet. för att här så tror jag inte att de finns så många liksinnade som du här på Japan.ifokus eftersom vi sätter fokus på Japan. inte israel/palestina konflikten. du kan ta de som ett tips, nog för att jag tror att du vet allt de här men iallafall. ^^

för skulle jag själv ha så här starka åsikter som du så skulle jag engagera mig mycket och få åsikterna hörda till dem som kanske kan förändra situationen -> sveriges politik kanske? (dock vet jag inte så mycket om det, så jag skall inte säga så mycket om det.(jag är ju finländrare men politiken är nog nästan desamma))

Make Pasta not War, Vee~

musicpanda
2010-02-10 00:35
#50

#47 Är Israliterna antisemiter? Är du rolig eller slant du på tangenterna av upphetsning igen? Du menar väl ändå att dom är icke semiter isf? Att vara antisemitiskt lagd innebär att man emot både etnisk bakgrund och religionsuppfattning.

Men okej det finns ingen religions skillnad som stör dig, varför har du då allt detta hat mot israeliterna, eller förresten.. skit i dom.

Varför drar du in Japan i det hela? Kan du specificera exakt vad Japan gör för att stödja Israel, med sin nuvarande regering, som upprör dig så? Att hänvisa till en google sökning fyller inte i svaren.

Vilken form av liberalism pratar du om? Dom skiljer sig en del från varann. I ursprunglig mening så står liberalism för mänskliga rättigheter och ett frihetstänkande perspektiv på sin omvärld.

Vilka krig? Jadu det finns de individer som inhandlar vapen via svartamarknaden från länder som vill fiffla med sitt Bnp. Det sker även en del terrorbombningar och många palestinier liksom Israeliter familjer har blivit "färre"

Men allvarligt talat lägg ner diskussionen nu, det leder inte till nånting och du gjorde bort dig för tidigt för att uppfattas som det minsta beläst eller seriös. Läs lite konflikthantering och statsvetenskap så ses vi om några år.

Att skapa nya trådar bara för att packa på folk ens åsikter är mindre populärt än att förstå att alla inte har samma livsåskådning som en själv.

elyse
2010-02-10 09:12
#51

Kan inte moderator stänga diskussionen?

KamratRakel
2010-02-10 19:10
#52

musicpanda; Antisemit = rasist emot semitiska folkslag. Förnekar du att araber är semiter? Jag gillar inte religion, det har bara skapat krig, jag vill inte förinta alla troende. Men att blanda politik och religion och ha ett sådant statskick kan aldrig fungera, det blir antingen sionism, kristdemokrati eller islamism. Jag vill att man ska säga bra och dåliga personer, inte araber och judar. Jag kan tänka mig att några få israeler i Israel är palestinavänner, men jag kan tänka mig att det är väldigt, vädlgit svårt att vara öppen med det där.

Anser du att judar som är emot Israel är självhatare? Jag tror att det fanns små små judiska grupper i Palestina, innan sionismen, även dem måste ha blivit drabbade av israelerna. En rabbin ifrån Neuteri Karta har blivit misshandlad av israeliska soldater, för att han demonstrerade för Palestina.

Förnekar du att israelerna har gjort det jag listat upp? Läs Palestinas friehtskamp, författaren uppger källor och har även bevittnat mycket själv, när han varit och rest där nere. Israel & Palestina-konflikten är ett intresse, förklara gärna när jag har ljugit om vad israelerna har gjort, och gjort bort mig.

Jag vet att jag skriver på ett speciellt sätt, jag har svårt att uttrycka mig 'på rätt sätt'. Många av mina vänner är miljöpartister och sossar, skäms för att säga det dock, men jag är lite bekant med en moderat.

musicpanda
2010-02-10 20:54
#53

#52 När man använder begreppet antisemitism, så syftar man på hat gentemot hebreér, inte andra semitiska folk. I teorin skulle det vara logiskt att använda antisemitism som en beskrivning på hat mot alla semitiska folk, eftersom det består av orden "anti" och "semit". MEN det är inte så man använder antisemitism i praktiken.

Jag har inte nämnt att Palestina inte har det jobbigt, utan att Israel också har det svårt, inte regeringen och dess militia. Vi har redan förstått att du besitter en medvetenhet om att palestinierna lider, det jag försöker säga är att israeliterna gör det med.

Du har inte ljugit om något av vad Israel har gjort. Mitt tvivel gäller snarare dina källor beträffande Japans stöd av enbart Israel, när dom snarare är där för att mildra konflikten och se till att det lilla av landet som är kvar överlever. De tar ingens parti framför någon annans, vad jag vet om, så du får gärna bidra med källor som styrker dina argument som var topic i denna tråden.

Annars har väl det mesta redan ventilerats här. Du har fastställt din åsikt och vi tackar och bugar men ingen mer propagande nu tack.

KamratRakel
2010-02-10 22:35
#54

musicpanda; Att inte använda antisemitism som ord för hat emot araber är samma sak som att säga att serber inte är slaver.

Hur har israeler det svårt när nästan 99%, kan jag tänka, mig, är för Israels rätt att existera? Japaner är liberalister, FP är kända för att vara israelkramare.

elyse
2010-02-10 22:37
#55

#54 Känner du någon som bor i Israel?

Annons:
KamratRakel
2010-02-10 22:43
#56

elyse; Nej. Men jag mailat med många via internet, och jag kan bara säga att, om dem tankarna rör sig i dem minst extrema sionistisraelerna, vill jag inte veta vad dem mest extrema sionistrerna tänker på.

elyse
2010-02-10 22:58
#57

#56 I min hemstad bodde jag granne med en familj som flyttat (eller snarare flytt) från Israel. De bodde nära Gazaremsan och när de provade ut en gasmask åt sin 2-åring (pga raketer från Gaza) insåg de att de istället borde flytta. Jag är inte ett dugg förvånad över att israeler är livrädda för palestinier. Även om självsmordsbombarna varit relativt få så sätter de skräck i människor. Jag förstår att man har vägspärrar för att minska dessa. Det skulle Sverige förmodligen också ha om ett antal norrmän åkte över till Värmland och sprängde sig och x antal svenskar i bitar. Speciellt om vi visste att man i Norge hyllade dessa som martyrer. Jag förstår också palestinierna som lever under förtryck. Men det tar inte bort det faktum att även israelerna också lever i skräck, speciellt de som bor nära Gaza/Västbanken.

Pu-Chan
2010-02-10 23:03
#58

Min klasskompis släkt bor i Israel och hon har besökt Gazaremsan, det är väldigt många blandade känslor där säger hon själv :)

KamratRakel
2010-02-10 23:11
#59

elyse; Ja, men hur många palestinier har inte varit rädda. Dem har fått mer attentat än israelerna. Tycker du då det är konstigt att dem blir arga? Jag försvarar inte Hamas, tvärtom, PLO var bra. Arafat använde aldrig några sådana metoder, men det gjorde Israel.

Pu-Chan; Du kanske borde fråga henne lite mer om det…

elyse
2010-02-10 23:17
#60

#59 Jag har aldrig påstått att palestinierna inte skulle vara rädda, men jag vill poängtera att även israelerna är rädda och känner sig inte heller säkra i sina hem, på bussen, i affären - precis som palestinierna. Visst är risken större att en palestinier faller offer för israeliska armén än att en israel dödas av en palestinier, men det tar ändå inte bort skräcken att bli dödad av en självmordsbombare. Vem som gjort vad ligger på de styrande i båda staterna - inte på varken Israels eller Palestinas civilbefolkning.

KamratRakel
2010-02-10 23:23
#61

elyse; Hur många attentat har palestineir gjort, jämfört med Israel?

elyse
2010-02-10 23:28
#62

#61 Det är detta jag anser vara problemet - att jämföra vem som har mest rätt att vara rädd tycker jag är äckligt. Det spelar ingen roll om staten Israel dödat en miljard palestinier och palestinierna dödat en israel - det gör inte att israelerna inte kan känna sig rädda/hotade.

Annons:
KamratRakel
2010-02-10 23:33
#63

elyse; Jag tror att palestinierna är mer rädda än israelerna.

elyse
2010-02-10 23:37
#64

#63 Jag vet att du tror det.

KamratRakel
2010-02-10 23:38
#65

elyse; Arguemntera varför israleerna skulel känna sig mer rädda.

elyse
2010-02-10 23:40
#66

#65 Ska jag argumentera för andras känslor? Jag tycker att det räcker med att låta människor få känna efter själva utan att utomstående har en åsikt om det. Vad jag vet är att de jag känner i Israel/som har bott där är/har varit livrädda varje dag.

KamratRakel
2010-02-11 00:11
#67

elyse; Palestinier är mycket räddare, deras hus är under ständigt rivningshot. Dem kan när som helst bli tillfångatanga av israeliska soldater.

[Tan-chan]
2010-02-11 13:25
#68

Detta börjar bli mer och mer som en krigszon på åsikter som ingen vill respektera. Jag låser tråden med den anledningen att det börjar spåra ur. Alla har rätt till åsikter, men diskussionen börjar spåra ur då fokusen inte har med TS att göra.

Om ni vill diskutera mer om detta ämne så hänvisar jag er till ett forum där detta är aktuellt. Detta är ett forum om Japan, inte om Israel och Palestina - eller krig för den delen om det inte har med krig att göra där Japan har varit med.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: