Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2488 ggr
KamratRakel
2/17/10, 8:47 PM

OT - Svenskars intresse för andra kulturer

Varför är såpass många germaner intresserade av andra kulturer än sin egen, är det för att deras egen är så tråkig?

Annons:
[Tan-chan]
2/17/10, 10:18 PM
#1

Jag tror inte det har med det att göra att det är tråkigt. För min del är det snarare att jag vill lära mig om världen. Det är rätt så tråkigt att vara insnöad med en enda kultur; sin egen. Jag vill lära mig mer än bara den inhemska kulturen.

[Ai-chan]
2/17/10, 10:26 PM
#2

Jag tycker det är ok,  :D men extremt dö tråkigt (med skit sverige).  Intressantare o roligare kanske me andra ;p

Hate Sweden

Azmaria
2/18/10, 9:15 PM
#3

bara svenskarna inte går och bekantar sig med finska kulturen så är det okej, vore ett misstag för dem. (skämt åsido ;P)

men tja, jag tycker det är intressant och kul att upptäcka och lära känna till nya kulturer än sin egen man har från förut. ^^

men nog kan det också ha en liten roll att man tycker att sin egen kultur är tråkig(det är min iaf -.-) men de är ju inte den enda orsaken då. :P

Make Pasta not War, Vee~

Nordqvist
2/19/10, 9:39 AM
#4

Jag tycker att allt som har med kulturer är tråkigt… Det finns väl vissa delar i alla kulturer, även "vår egen" som är spännande… Men annars så tycker jag faktiskt inte att det är så hemskt spännande!
Vill man veta något tar man ju reda på det, men annars få det vara!

[VictoriaR]
2/19/10, 11:55 AM
#5

Håller med #4. Jag intresserar mig bara för vissa saker i andra länder, tex mode, mat, film osv

Sen så har ju de flesta lite koll på andra kulturer, det hör till allmänbildningen tycker jag. Hur långt man vill gå i det ämnet sen ligger i var och ens intresse.

#3 haha, Finland har ju Mumin och najs musik ;D

KamratRakel
2/19/10, 12:31 PM
#6

Jag önskar jag föddes som slaver.

Annons:
[VictoriaR]
2/19/10, 2:08 PM
#7

#6 haha, och varför önskar du det? Hela min släkt är från Slovakien, och du, jag tycker inte det känns sådär jättespeciellt att vara därifrån.

Landet är tråkigt, musiken suger, filmerna suger, vanliga märkeskläder är superdyra…det enda som är bra är att de har ganska god mat.

Jag är sååå glad att mina föräldrar flyttade till Sverige

Förlåt för OT

KamratRakel
2/19/10, 2:20 PM
#8

VictoriaR; Va, är du slaver?! NAJBOLJI!!!

Ni överlevde Stalin, Tjernobyl och nu Putin. Ryssland är så mäktigt och stort. Slaviska språk är så coola och mäktiga, det får mig att tänka på Lenin, Trotskij och våra röda hjältar som många varit ifrån Östblocket.

Folkmusiken är ju bäst i världen, serbisk folkmusik och musik ifrån balkan är känd för att vara vacker. Märkeskläder av stora företag i USA suger och är för israelsympatiserande kapitalister. Filmerna suger inte alls, på Lenins tid var det bra filmer med bra budskap!

Ha det najbolji Victoria tovarsich.

[VictoriaR]
2/19/10, 2:21 PM
#9

#8 Jag skrev att jag var från Slovakien, var hälsad på dig själv, jag fattar inte vad du har skrivit.

[Tan-chan]
2/19/10, 2:22 PM
#10

Jag skulle faktiskt vilja lära mig ryska. Har tänkt på det ett tag nu, men finns inte kurser till det i närheten vart jag bor. (O_o) Har inte tid till det heller i och med min nuvarande utbildning.

KamratRakel
2/19/10, 2:25 PM
#11

Tan-chan; Studera i Leningrad, en fin stad med en del gamla goa leninister!

VictoriaR; Najbolji är bäst på serbiska. Och du borde vara stoltare över ditt slaviska ursprung, tänk bara på er historia, ert språk och er arbetarklass.

[VictoriaR]
2/19/10, 2:29 PM
#12

#11 Jag skiter i Slovakiens historia och arbetarklass. Varför skulle jag ha något intresse av det? o_O Det enda jag lär mig om historian är det jag tvingas lära mig på mina hemspråkslektioner.

Enda anledningen till att jag åker dit är för att träffa min släkt, annars skulle jag aldrig göra det. Finns inget i landet som lockar mig

[Tan-chan]
2/19/10, 2:33 PM
#13

#11: Måste ta studielån till det i sådana fall, och just nu har jag studielån till min nuvarande utbildning. Annars hade jag lätt gjort en språkresa eller två om det inte handlade om så mycket lånepengar! (^0^)

Annons:
KamratRakel
2/19/10, 2:33 PM
#14

VictoriaR; Därför att du är slovak, du är slaver och proletärerna har blivit och är än idag förtryckt. Det var dem slaviska hjältarna som såg till att revolutionen gjordes på Östblocket. Vill man lära sig om klasslamp är Sovjet/Östblocket innan kapitalist-Stalin tog makten.

Slaver är ett mäktigt folk och du är en av dem, byt hrdí.

KamratRakel
2/19/10, 2:34 PM
#15

Tan-chan; Men gör det, det kommer bli ett minne för livet och är värt allt det där.

[Tan-chan]
2/19/10, 2:41 PM
#16

#15: Jag vill inte vara skuldsatt i resten av mitt liv och hamna hos kronofogden med tanke på hur mycket pengar det handlar om. Så mycket är det inte värt, även om det är värt en hel del. Men när jag har fått betalat bort det nuvarande lånet till CSN så funderar jag faktiskt på en språkresa. (^_^)

KamratRakel
2/19/10, 2:47 PM
#17

Tan-chan; Leningrad är en stad som varje pro-leninist måste besöka.

[Tan-chan]
2/19/10, 2:53 PM
#18

#17: Jag följer inte Lenin eller någon direkt politisk ideologi. Jag går min egen väg när det gäller sådant. Men språket hade varit superkul att lära sig.

KamratRakel
2/19/10, 2:57 PM
#19

Tan-chan; Språket är bäst.

[VictoriaR]
2/19/10, 3:01 PM
#20

#14 Ja sa o Slovensko a o Slovensku historiu nestaram, preto mi nemusis hovorit co sa v Slovensku stalo. Nesom Slovenska hrdina ani nikdi nebudem. Mozeme sa us prestat otim vospravart?

förstår du? :)

Annons:
KamratRakel
2/19/10, 3:02 PM
#21

VictoriaR; Nej, säg! :D

[Tan-chan]
2/19/10, 3:03 PM
#22

#19: Yaay! (^0^)

Azmaria
2/19/10, 5:29 PM
#23

ViktoriaR: jaaah finlandssvensk kultur ska de va med mumin ;) mjo, ibland kan finska musik vara bra, om de sjunger på enggelska då x)

min syster kan ryska bra ^^ hon fick E i studentexamen i ryska(motsvarar nästbästa resultatet.  Dessutom har vi rn jätte bra ryska lärare i vårt gymnasium. (:

Make Pasta not War, Vee~

somace
2/19/10, 6:39 PM
#24

Jag är hälften rysk och hälften sydamerikansk och jag tror det kan ha bidragit till att jag är så öppen för nya kulturer. Men det behöver inte nödvändigtvis vara just därför. Mina syskon är inte alls lika öppna för andra kulturer som jag är…. Jag tycker hursomhelst inte att svensk kultur är tråkig, absolut inte. Men det kanske inte är lika förförande som asiatisk kultur.

KamratRakel
2/19/10, 8:24 PM
#25

somace; Du är halvslaver och halvlatino,är din sydamerikanska släkt ifrpn Karibien, och vilken ö isåfall?

Det finns en asiatisk kultur som intresserar mig - den persiska/pashtunska och den palestinska.

Du som är ryss borde vara stolt.

[VictoriaR]
2/19/10, 8:41 PM
#26

# 21 Nope, du får ta reda på det själv Tungan ute

KamratRakel
2/19/10, 8:45 PM
#27

VictoriaR; Da li ste iz Pripyat?

Annons:
[VictoriaR]
2/19/10, 8:47 PM
#28

# 27  haha, om det där ska föreställa Slovakiska så är den ganska dålig, men jag tror jag förstår vad du menar..kanske

KamratRakel
2/19/10, 8:47 PM
#29

VictoriaR; Srpski.

[VictoriaR]
2/19/10, 9:06 PM
#30

#29 okej, jag orkar inte med dina försök till att prata ett annat språk, jag fattar inte vad det skriver i alla fall. Nu går vi tillbaka till ämnet tycker jag, dvs "Svenskars intresse för andra kulturer" Skrattande

KamratRakel
2/19/10, 10:04 PM
#31

Jag har inte träffat på en enda german som varit intresserad av sin egen kultur, fast jag förstår det, på sätt och vis.

[VictoriaR]
2/19/10, 10:11 PM
#32

# 31 fast Norden har cool mytologi i all fall.

KamratRakel
2/19/10, 10:13 PM
#33

VictoriaR; Nej.

[VictoriaR]
2/19/10, 10:15 PM
#34

#33 Vet du vad "subjektiv åsikt" är för något? Ingeting du kan ändra på i alla fall, ditt svar var onödigt.

Jag är alltså en german som tycker om en del av min kultur, nu har du träffat någon :)

Annons:
KamratRakel
2/19/10, 10:19 PM
#35

VictoriaR; På papperet är du german, men hela din släkt är slaver.

[VictoriaR]
2/19/10, 11:04 PM
#36

# 35 japp, du har rätt, men jag ser mig som full svensk, och sveriges kultur är min kultur.

Ingen kan gissa på att jag inte är full svensk om de inte ser mitt efternamn.

Upp till toppen
Annons: