Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1387 ggr
KamratRakel
2010-02-19 14:41

Dem sino-japanska och rysk-japanska krigen

Nu skapar jag en tråd som handlar om själva landet Japan. Vad anser ni om alla sino-japanska krig Japan fört och tagit livet av flera kineser och kriget mellan ryssarna och japanerna?

Annons:
somace
2010-02-19 16:43
#1

Precis som alla andra krig som varit/pågår anser jag det fullständigt onödigt och hemskt förstås. Jag läste lite om Japans historia för ett år sen, men det var en sån rörig och hastig kurs så jag fick inte in så mycket som stannade kvar i huvudet. Ska ta och uppdatera mig lite. Men jag tror att jag fick intrycket av att Japan hade total storhetsvansinne efter all utveckling som tog fart i och med Meiji-restorationen och fick för sig att de behövde utvidga sig…eller nått. Nej jag tycker inte det finns något som kan rättfärdiga krig.

Magnuzk
2010-02-19 18:05
#2

Japans krigshistoria är hemsk. Det har varit otaliga inbördeskrig och Japanska imperiets expansion i Kina och syd-ostasien har varit präglat av grymhet på grymhet. En av mina släktingar var i Manchuriet.

Det talas om Tredje Rikets koncentrationsläger och andra grymheter, men Japans läger och grymheter är relativt okända i den här delen av världen. Massakern i Nanking i Kina är bara en droppe bland allt det andra.

Herrefolket på den sidan av världen skulle dela världen mellan sina allierade i axelmakterna Tyskland och Italien när de segrat i Andra världskriget. Tyskland och Japan skulle mötas väster om Indien. Större delen av Asien till Japan, Europa och Amerikas till Tyskland och Afrika till Italien om jag minns rätt.

Varför Japan gick i krig har sina politiska orsaker. De som bestämde då ansåg säkert att det var nödvändigt att med våld och förtryck ta det som de ville ha. Efter kriget skrevs en ny konstitution och artikel 9 i denna säger att Japan inte ska hålla en militärmakt, men ändå har Japan de Japanska Självförsvarsstyrkorna. På något vis har den Japanska regeringen gått, och andra länder tillåtit Japan att gå, runt den här artikeln…

Personligen anser jag att krigen och förtrycken, grymheterna och morden och slakten var hemska, förjävliga och onödiga.

Magnus.

Upp till toppen
Annons: