Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 3789 ggr
KamratRakel
2/19/10, 2:56 PM

Muslimer i Japan

Hur många muslimer finns det egentligen i Japan? I Kobe finns det en moské, men vad är egentligen den generella uppfattningen om islam hos japanen?

Har dom samma åsitker som den generella sjöboskåningen, dvs. Usama Bin Laden, terrorister och al-qaida eller är dem lite mer välutbildade och förstår att man måste skilja på familjetraditioner och religion.

Hur blir en japansk muslim bemött av samhället där borta? I Malmö brukar spott vara vanligt emot muslimska kvinnor som väljer att ha slöja, är det likadant i Japan?

Annons:
[Tan-chan]
2/19/10, 3:01 PM
#1

Jag vet faktiskt inte den egentligen siffran för det, men jag tror att det handlar om en liten minoritet precis som med kristna. Tror det finns strax under 1 % kristna i Japan om jag minns rätt.

Här finns en liten sida om muslimska kvinnor i Japan.

Medlem
4/20/11, 9:35 AM
#2

"I Malmö brukar spott vara vanligt emot muslimska kvinnor som väljer att ha slöja, är det likadant i Japan?"

Är det sant?

Förresten, Bin Laden är välutbildad annars skulle han inte få vara en av Bushs vänner Flört

AnnaMoonshadow
4/20/11, 6:13 PM
#3

Jag tror ungefär som Tan-chan. Det finns så få att de nog inte finns något direkt "förtryck/hat" men däremot kan det självfallet förekomma utanförskap och mobbing m.m.

Det som dock känns positivt med Japan är att religionstillhörighet inte är något som uppmärksammas på samma vis. Av vad jag läst så är religion något man håller på med hemma i familjen och inget som ska ifrågasättas eller diskutars på andra platser. Det är liksom en privatsak.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

malin99
7/12/11, 5:47 PM
#4

Asså så fort man hör ISLAM måste folk förknippa det med terrorister, alqaida.. blablabla. men det är inte så. man kan inte dra alla över en kam. jag är själv muslim, betyder det att jag är en terrorist?. om tx en kristen mördar en person.. ska jag säga då att alla kristna är det? Nej för att det inte är så… Islam har inget med terrorism att göra.

[Tan-chan]
7/12/11, 6:11 PM
#5

#4: Ja, det är helt befängt hur folk tänker. Man ska kunna se skillnad på individ och individ, och inte döma endast utefter det de tror på eller något annat för den delen. Tyvärr finns det folk till allt…

Upp till toppen
Annons: