Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2110 ggr
filuring
3/13/10, 11:31 AM

Japan - Vad ska man tänka på?

Halloj!

Jag ska åka till Oita i höst och undrar vad man ska tänka på? Hur är det med skalven egentligen är det något man märker av när man är där?

Är det smidiga förbindelser från Oita till resten av Japan vill så klart besöka Kyoto och sedan ska man ta sig från flygplatsen i Tokyo.

Är det dyrare att leva där än i Sverige med tanke på mat och så. Finns det viktiga normer som man absolut inte får bryta mot? Jag tänker på många små saker också så som telefon om mobilen fungerar och om man kan ta ut pengar där med visa kort mm.

Kom gärna med förslag på hemsidor man kan läsa eller liknande.

Tacksam för alla tips stora som små!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Annons:
Nordqvist
3/13/10, 2:23 PM
#1

Jar startade en tråd om att resa till Japan som du säkert kan hitta lite info på! men något om skalv står inte där.. Fast det är ju bara att fråga! ^^

Här är länken!

Magnuzk
3/16/10, 9:07 AM
#2

Din första fråga om skalv kan jag nog besvara. Jag bodde där i 5 år, och har varit dit flera gånger, och har känt flera jordbävningar. Vet man inte vad det är kan det vara skrämmande när det gungar. De flesta skalv är ofarliga, även lite större kan vara ofarliga. I Japan har man levt med skalv sen tidernas begynnelse och man har lärt sig leva med dem och bygger med dessa i tanke så att byggnaderna ska klara av små och större skalv, även de högsta byggnaderna behöver ha en sån konstruktion.

Alla skalv känns inte och det är så olika styrka på dem. När jag bodde där kände jag ett som var utanför norra Japan ute i havet, men inte den stora i Kobe trots att den var större och närmare. När jag var i Australien träffade jag en man som var gift med en kvinna från Osaka. Hans föräldrar bodde i Kobe när skalvet kom. Han berättade att husen raserades på andra sidan gatan, men de klarade sig på den sidan där de bodde.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det känns att uppleva ett skalv. Jag tror att den närmaste jämförelsen kan vara om du ställer dig i närheten av en järnväg och känner hur det skakar lite när tåget går förbi. Kanske inte funkar överallt, och kanske bäst om det är ett godståg. För några år sen var jag hemma här på ett lov och hälsade på min vän som då bodde ca 150 m från en järnväg. Plötsligt kände jag hur det började skaka precis som när det var jordbävning och tänkte att det var konstigt, men så hörde jag tåget gå förbi och förstod att det var det.

Det kan kännas när det gungar vid ett skalv och man kan se lampor svinga och saker på hyllor röra sig.

Min svägerska med familj är i Japan nu och hon har en blogg som du är mycket välkommen att läsa. Skriv gärna där och ställ frågor, tex om hur det är att uppleva en jordbävning. Hon är utbytesstudent på ett universitet inte långt från Osaka.

Till bloggen ------------------>

Glad

Magnus.

musicpanda
3/18/10, 12:26 AM
filuring
6/28/10, 1:03 PM
#4

#2

Hej!

Det har blivit en del ändringar i min resa och jag kommer istället att åka till Osaka och bo hos en kvinna där. Jag kommer definitivt att skriva till henne! Har du varit där under hösten någon gång? Minns du hur vädret brukar vara och om det är varmt? Jag lever med astma och undrar om vädret i september och november. Jag har hört att det är varmt och fuktigt vilket kanske inte är det bästa för en asmatiker Obestämd

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Upp till toppen
Annons: