Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 6540 ggr
KamratRakel
2/19/10, 3:01 PM

Kvinnan i den japanska kulturen

Var står kvinnan egentligen i dem traditonella japanska sederna? Är hon lika förtryckt som den kinesiska eller är hon mer jämställd?

Annons:
[Tan-chan]
2/19/10, 3:02 PM
#1

Hon är mer jämställd än i Kina. Dessutom är kvinnor mer karriarinriktade i Japan nu för tiden, och därför minskar barnafödandet också. Det i sig visar ju att kvinnor där börjar komma upp på samhällsstegen. (^0^)

KamratRakel
2/19/10, 3:03 PM
#2

Tan-chan; Okej. Men jag menar i dem gamla traditionerna.

[Tan-chan]
2/19/10, 3:06 PM
#3

#2: Ah, okej! Jo, då var hon förtryckt. Kvinnor fick ju oftast inte välja själva vem de skulle gifta sig med, och kvinnor användes ju som "garantier" för fred mellan olika klaner förr i tiden - typ att klanledarna gav bort sina döttrar till en fiendeklan efter att klanerna hade gått med på fred, och detta som en gest för fortsatt fred typ.

Är inte 110% säker på detta nu, men jag har för mig något sådant. Var så länge sedan jag läste om Japan nu för har inte haft tid till det riktigt. Kanske borde plocka fram min bok om Japan igen. (^_^,)

KamratRakel
2/19/10, 3:09 PM
#4

Tan-chan; Aha. Ett patriarkat med andra ord?

[Tan-chan]
2/19/10, 3:11 PM
#5

#4: Japp. (^_^)

Magnuzk
2/19/10, 6:41 PM
#6

Det här var ett intressant ämne, som jag inte kan så mycket om. Jag kommer in på det själv lite kort i mina artiklar om Bushido och samuraier.

Kvinnans ställning har ändrats genom tidsepokerna så därför kan det vara lite krångligt att säga att den japanska kvinnan har varit förtryckt eller jämställd. Det lättaste skulle vara att studera kvinnan i de olika epokerna.

Tex under Edo-perioden skulle en kvinna lyda, men under en senare var en kvinna välutbildad. Går man tillbaka till Kamakuraperioden (börjar ca 1200 ekr) hade kvinnan en hög position och kunde ärva land och kunde ses inom politiken.

Generellt sett genom åren kanske man kan säga att män och kvinnor var mer jämställda i de lägre samhällsklasserna än i de högre, fast det är jag inte säker på. Det kan hända att det har varierat genom epokerna.

Magnus.

Annons:
somace
2/19/10, 6:59 PM
#7

Jag tycker också det här är väldigt intressant men mina kunskaper inom detta områda är ganska tunna. Gah, historia har aldrig varit min starka sida trots att jag gärna fascineras av den. Hursomhelst, min uppfattning är att kvinnan definitivt varit underställd mannen men kanske mer respekterad än i väst? Precis som du säger Magnus har kvinnan haft rätt att ärva land. Under Yamatoperioden fick 0.2 tunnland tilldelas en kvinna (0.3 för män) till brukning.

Jag minns också att det väldigt tidigt i Japans historia fanns en kvinlig härskare, Himiko. Tyckte hennes namn var så vackert så det har jag kommit ihåg ^_____^ Det har funnits ett par kvinnliga kejsarinnor också men det är väldigt få till antalet jämfört med de manliga.

Jag vet också att kvinnor hade en mycket central roll i det sociala livet. Är inte alls säker på vilken epok det rör sig om men kanske Heianperioden? Jag vet att jag någonstans läst att kvinnor var de främsta utövarna av kulturella aktiviteter och det var välutbildade inom skrift och jag tror litteraturen var väldigt dominerad av kvinnor ett tag. Hm, jo det var nog Heianperioden.

Det sista var kanske inte riktigt någon diskussion om kvinnas jämställdhet men jag får helt klart uppfattningen om att kvinnan inte var fullt lika förtyckt i Japan som i vissa andra delar av världen.

emee
2/21/10, 2:03 AM
#8

#3 nu fick väl inte kvinnor bestämma vem de skulle gifta sig med i Sverige i de gamla traditionerna(ca. 100-200 år sedan) heller, alltså det är inte så att i Japan var kvinnorna jätte förtryckta och här i Sverige har kvinnorna varit fria…annars tycker jag att det är intressant att Japan håller på att förändras mycket både när det gäller jämställdhet och på andra sätt…

[Tan-chan]
2/21/10, 10:39 AM
#9

#8: Jo det vet jag, men nu var ju inte Sverige med i frågan. (^_~)

Jo, det är bra att kvinnorna blir mer självständigare i dagens Japan. Dock märker man fortfarande av att många kvinnor blir hemmafruar när de gifter sig och skaffar barn, när de egentligen kunde arbeta. Vad jag har förstått är det fortfarande en stark syn på att kvinnan ska vara i och arbeta i hemmet, medan mannen ska arbeta för den ekonomiska inkomsten.

Fast så ser det ju ut överallt fortfarande, tyvärr.

emee
2/21/10, 10:16 PM
#10

#9 jag vet ^_~  men det blir ju automatiskt att man jämför med Sverige och så kanske folk tänker att vad hemskt det har varit i Japan och så skapas det fördomar och då tänkte jag att det var bra att upplysa om att det har varit likadant här och det har ju även varit så på de flesta andra ställen också…

Jag vet inte riktigt hur det är nu dock men har läst att i Tokyo vill inte så många kvinnor bli hemmafruar medan ute på landet är det mer så…har också läst att många tjejer mest gifter sig för bröllopet och inte så mycket för att de är kära…jag tycker det är väldigt svårt att veta vad som egentligen stämmer eftersom man inte vet vilka källor som är pålitliga på internet samt att det ibland står väldigt generella saker…Japan har många sidor som är väldigt olika…boken Japan i brytningstid är bra ^_^  den tar upp jämställdhet och mycket annat men det blir en vinklad bild även där, jag googlade "Japan jämställdhet" och man får upp mycket info…Det verkar som att många kvinnor(jag antar något äldre) vill vara hemmafruar. Det finns också olika saker som underlättar att mannen försörjer familjen. men de yngre kvinnorna vill utbilda sig och de vill inte skaffa barn vilket gör att barnafödandet nu är väldigt lågt. Attityder om jämställdhet är för övrigt annorlunda hos yngre människor och talar för en förändring…det verkar också som att den nya regeringen driver ett jämställdhetsarbete…

Finns också lite info här(s. 8): http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080314/8a857b3753e0fcef2e22a2f6164d9c46/Japan.pdf

Magnuzk
2/25/10, 10:14 AM
Magnuzk
2/25/10, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hangaku Gozen

En kvinna från samma tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hangaku_Gozen

Annons:
Magnuzk
2/25/10, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Yaeko Yamamoto

Också hon från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Tillsammans med sin man, om man kan tro på Wikipedia, grundade hon Doshisha University, där min far studerat.

http://mpalermo.edu.glogster.com/yamamoto-yaeko/

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamamoto_Yaeko

Doshisha University: http://www.doshisha.ac.jp/english/

somace
3/6/10, 8:27 PM
#15

Whoa! Tusen tack! Denna Lördagkväll är nu tillfälligt räddad med intressant läsning, haha.

musicpanda
3/8/10, 4:15 PM
#16

Man kan läsa i Japans ursprungshistoria Kiki= Nihongi & Kojiki, om hur både mannen och kvinnan är varandras lika; Amaterasu & Susanöwo. Redan i begynnelsen innan Japan dokumenterat sin egen historia leddes Yamato av drottning Pimiko. Vi har även kejsarinnan Genmei som var den som slutligen sammanställde Kojiki. Det har funnits både kvinnliga och manliga representationer för Japan, ingens roll väger mer än någon annans; grundstommen i Shinto. Nu vill jag inte debattera utan ni får själva slå upp namnen jag har skrivit om ni anser mitt ord vagt. Annars hänvisar jag till Kojiko

Länken är på engelska.

filuring
3/10/10, 8:37 AM
#17

Hej jag hörde att man genom en undersökning i Japan tagit reda på att kvinnor faktiskt väljer att vara hemmafru när de gifter sig. Därför att de tycker om det och väljer själva bort sin karriär.Minns dock inte vart jag läste det! Men det är säker olika beroende på vem man frågar. Det är säkert en sådan norm som många fortfarande håller i det är därför det lever vidare. 

En annan intressant vinkel är att fundera på männens krav på att göra bra ifrån sig och tjäna pengar till familjen. I Japan kan man vara hemmafru om man vill kan man det här utan att vara gift med en rik man? Ja intressant detta med hemmafruar. Jag har hört att bland annat tyskland har många hemmafruar just därför att de inte behöver arbete då lönerna är anpassade efter hur många det är i familjen. Vet inte alls om detta stämmer men en intressant tanke. Att samhället möjliggör eller begränsar och bara för ett land har många hemmafruar betyder det inte en negativ synvnkel utan det snarare visar på ett samhälle som har möjligheter att välja.

Jag har fått många kommentarer genom diskussioner med andra om jämställdhet Te x att bara för att vi tycker någon är förtryckt betyder inte det att de upplever sig som förtryckta utan att det är naturligt för dem. hmm ja finna ju massor at diskutera kring jämställdhet. tycker ibland det kan gå till överdrift.

Vad tycker ni?

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

musicpanda
3/10/10, 9:04 PM
#18

#17 Det stämmer väldigt bra. Sedan när västvärlden hör dessa saker så flyger de i taket. Men arbetsvärlden i Japan är hårtbelastad och du förväntas att jobba obetald övertid i stort sätt varje dag inom de vanligare arbeterna. Sedan kommer ansvaret till ditt arbetslag, kollegor som du tex. "måste" köpa presenter till ifall du väljer att ta ut ledighet för semester. Det handlar mest om en skuldfråga, eftersom du lämnar jobb bakom dig som de andra tvingas göra åt dig. Därför tar man i Japan ofta i inte ut den dag om året semesterledighet som man har rätt till. De tlåter hemskt men vägs up lite av att det finns många traditionella helgdagar ist.

Det är inte många kvinnor som "väljer" att vara hemma om inte mannen klarar av sitt jobb, det ska tilläggas att en del hemmafruar numera arbetar via företag hemmifrån i och med den ökade internethandeln. Männen har högre krav från sina familjer att lyckas i skolan, och det är oftast redan under deras universitets studier (har du inte gått universitet i Japan är dina chanser till jobb obefintliga pga. konkurensen) som de blir scoutade av diverse företag.

Tredje stycket håller jag definitiv med om.

emee
3/11/10, 3:17 PM
#19

Det är så att många unga kvinnor i japan  idag inte vill vara hemmfruar, dom satsar på utbildning och karriär därför föds det också få barn i Japan nu, detta pga att förmåner och liknande inte är anpassade till jämställdhet. När kvinnan inte har arbete och kanske inte ens utbildning blir hon beroende av sin man. Om kärleken tar slut eller om hon till och med blir illa behandlad av mannen blir det det väldigt svårt att ta sig hur äktenskapet, detta är väldigt svårt mentalt men när hon inte arbetat och kanske inte har någon utbildning kan det bli väldigt svårt för henne att klara sig själv. Hon är beroende av mannen och det kan likna prostitution som dessutom är svår att komma ur för henne. Jag tror att detta kan vara anledningen till att Gackts syster bodde hos Gackt efter att hon skiljt sig. Jag vet inte om dessa kvinnor kan få någon hjälp av det japanska samhället.

Man kan ju undra varför männen inte väljer att vara hemmamän…(kanske finns dom som väljer det speciellt de yngre vad vet jag)

Man behöver förändra arbetsmarknade i Japan, Män och kvinnor blir inte behandlade lika och kvinnor är diskriminerade osv.

…själv vill jag inte gifta mig och jag vill inte ha barn så jag känner en viss distans.

musicpanda
3/11/10, 5:17 PM
#20

#19 Nu har inte jag arbetat på alla arbetsplatser i hela Japan men om du säger att "Man behöver förändra arbetsmarknade i Japan, Män och kvinnor blir inte behandlade lika och kvinnor är diskriminerade osv." och att det är ett allmänt känt problem så får du gärna nämna några sådana punkter.

Annons:
emee
3/21/10, 4:01 PM
#21

#20 om du vill ha en källa på det jag skrev så står det lite här, på sidan 9: http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080314/8a857b3753e0fcef2e22a2f6164d9c46/Japan.pdf …jag postade samma länk ovan…jag ska försöka hitta fler källor senare…

musicpanda
3/31/10, 4:31 PM
#22

#21 Samtidigt har det förbättrats under de senare åren GGG index; http://www.weforum.org/pdf/gendergap/report2009.pdf

0,4 kanske inte är en stor förändringsfaktor, men det visar att det försöks. Diskrimineringen av kvinnor på arbetsplatsen eller allmänt av Medarbetare i Japan vet jag inte, lönen möjligtvis, men brottsstatistiken i Tokyo i alla fall är en av de lägsta i världen. (förutsatt att allt anmäls då)

Upp till toppen
Annons: