Annons:
Etikettmusik
Läst 1499 ggr
Azmaria
2010-03-20 13:46

Varför sminkar sig j-band sig feminima?

Min klasskompis ställde mig den frågan när jag visade för henne hur vissa j-band såg ut. Själv ser jag ju inget fel med det, för det är ju hur awesome som helst att de gör det.^^  Men när jag skulle svara på hennes fråga så visste jag inte vad jag skulle säga. Först tänkte jag att de hade någon historisk bekgrund men nja. kanske inte det. xD  Så nu har den frågan kretsat  i mitt huvud ett bra tag så jag vänder mig hit.

Så varför sminkar  jrockare sig så det ser nästan ut som flickor?  :)

                                                                    any ideas?

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
musicpanda
2010-03-31 16:26
#1

Tror det handlar om "David Bowie" syndromet, att se asexuella ut. Något annat kommer jag inte på mer än att det kanske är för att locka med sig ev. "shoujo" fantaster som ett + till de regulära fansen som lyssnar för musikens skull. Idol skriptade personligheter är stort i Japan, kanske försöker de knyta band med skaran av ungdomar som i vanlig ordning, stationeras ut varje helg i massiva armeer?, Tänker främst på harajuku bridge och shibuya distriktet. Äldre vill vara yngre och yngre vill vara äldre :p

[Tan-chan]
2010-03-31 20:35
#2

#1: Väldigt komplicerat om det är så. (O_o) Jag tror också det handlar mycket om publicitet i grund och botten. Det kanske fanns någon artist innan denna slags sminkning och klädstil blev så populär, som slog igenom med musiken och med sin "bisarra" klädsel. Efter det ville andra band börja med liknande och därefter utvecklades det till det det är i dag.

Fast jag vet inte. En grov gissning bara. (^_^)

[VictoriaR]
2010-03-31 23:18
#3

Är det inte så att från början växte VK fram från glamrocken? Har för mig att jag läste det någonstans på webben.

emee
2010-04-03 02:55
#4

Jag tror att dom vill se ut som dom gör, frågan är väl varför inte artister i väst sminkar sig så?Obestämd

…Jag är säker på att hur alla människor på jorden väljer att se ut har med den omgivande kulturen att göra, deras uppväxt osv. Detta gäller oavsett om det är killar eller tjejer som klär/sminkar sig feminint, manligt eller androgynt m.m. I väst verkar det inte vara lika accepterat att vara androgyn som i Japan, tyvärrRynkar på näsan har också hört att killar har mindre behåring i Asien vilket förenklar det hela^^ vet inte om det stämmer dock

Det har inget med asexualitet att göra, dom är androgyna eller feminina däremot

Azmaria
2010-04-04 02:56
#5

Okej, det där med kulturen som #4 sa kan jag bra tänkta mig som en förklaring. :) min första tanke av det hela var att asiaterna nästan ser" färdigt"feminima ut att de gillar att förstärka det utseende och sen att det blir som en extra del för fansen. xD men jaja, dom alla påståenden som ni har sagt har nog inverkat till artisternas sminkning. ^^ då vet jag vad jag skall svara till hennes fråga iaf.  :)

Make Pasta not War, Vee~

rackoons
2010-04-05 12:46
#6

Jag kan börja med att understryka att de band som klär sig feminint kommer från en och samma genre - visual kei. Sedan är det sant att alla ser lite mer femenint och klär sig mer feminint. xDD Andra band och artister i andra genrer i Japan klär sig inte lika feminint, så jag tror inte att teroin om att det är mer accepterat har en stor del av det hela. Dessutom så kan man se en trend där band börjar klä sig mindre feminint när de blir major (får kontrakt med något av de stora skivbolagen i Japan), och detta är för att locka en bredare massa. Dock så gör man det säkert för fansen också. xD

#3 Några av banden i starten hämtade ju i alla fall inspiration från glamrocken och ett av de största tidiga banden var väl X Japan som då klädde sig ganska extremt. Stilen har väl utvecklats sedan dess till vad det är nu. Stilen har ju ändrats tillsammans med genren. Så det är väl typ som #2 säger. X Japan slog igenom med en "speciell" (psychedelic violence crime of visual schock kan väl beskriva det lite grann xD) stil, så tog väl andra och inspirerades.

Musiken ska väl spegla vilken musik de spelar och så hör man ibland, men jag vet inte om det är ett bra svar på varför de klär sig feminint. Jag tror att ni har rätt att det, förutom att uttrycka sig i hur man klär sig, handlar mycket om fan service… och hur genren evolverat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: