Annons:
Etikettermatdryck
Läst 6943 ggr
emee
7/10/10, 12:46 AM

Ätpinnar

Jag fick ett par ätpinnar på en Thairestaurang när jag åt Sushi där. Jag tog hem dom och använder dom nu hemma och diskar dem emellan. Nu har jag läst att man får engångsätpinnar i Japan av den typ som jag fick. Alltså är det förmodligen engångsätpinnar jag fått. Det verkar på det jag läst som att dessa inte går att diska. Lite konstigt då jag har diskat dom. Hur som helst kan jag inte förstå varför man inte skulle diska dem, kan någon förklara…är det något dåligt med det? Dom blir rena, dom blir inte mögliga…vi har en träsked som vi också diskar så jag kan inte förstå varför man inte kan diska träätpinnar. Är det bara en konstig kulturkrock?

Jag undrar också om någon vet var man kan köpa Hello Kitty ätpinnar eller några andra söta? Skulle vilja ha ätpinnar i trä med Hello Kitty där man håller…

Annons:
[wylga]
7/10/10, 2:40 AM
#1

Jag återanvänder också mina träpinnar, fungerar hur bra som helst. Det är väl mest en allmän hygiensak, precis som att man inte förväntas återanvända plastbestick eller sugrör heller.

Men det borde inte vara någon fara, man märker förmodligen när man bör slänga dem. ^-^

På din sista fråga har jag dock inget svar, har själv letat efter liknande och letar fortfarande… T_T'

[Strawberi]
7/10/10, 6:30 PM
[VictoriaR]
7/10/10, 9:32 PM
#3

precis som #1 säger,att diska engångspinnar anses nog som att diska plastbestick i asiatiska familjer. Men det borde ju inte vara någon fara, annars är det ju inte så jättedyrt att köpa ett par ordentliga chopsticks :)

är då lite avis på er som verkligen kan hantera dem, har försökt o försökt men det slutar alltid med att jag äter med bestick, om jag nu inte ska spetsa odågan haha

[Strawberi]
7/10/10, 9:38 PM
#4

#3 - precis lika börjar alltid gråta för det går ju inte ens!!

marimu
7/12/10, 9:24 AM
#5

Man återanvänder inte engångsätpinnar på restauranger av hygieniska skäl. I japanska familjer har var och en sina egna ätpinnar. Kniv, sked och gaffel verkar inte vara lika noga med så det är väl mest något kulturell som har med det japanska att göra.

Hos en japansk familj slickade jag en gång skålen med sockerkakssmet precis som jag brukade göra hemma. Jag använde ett köksredskap som jag åt smeten med. Jag fick en utskällning av frun i huset, så gör man inte.

[VictoriaR]
7/12/10, 9:42 PM
#6

#5 Visste inte om varje person hade "sina" ätpinnar eller  om flera använde samma, vi har ju inte "vår egna gaffel och kniv" så jag tänkte att det kanske var så där också. När vi firade våran japanska kompis så hade alla i familjen sina ätpinnar, förutom gästerna som fick engångspinnar om de nu ville äta med det.

Annons:
Pu-Chan
7/14/10, 8:57 PM
#7

#5 ah, och i dramor har de alltid sina egna set av typ misoskål och sådant, så man har nog egna :P

[wylga]
8/20/10, 11:39 PM
#8

#0 Nu har jag raidat Stockholms Asienaffärer i jakt på snyggare ätpinnar. Hittade ett par med söta mönster på, dels ett par randiga och även ett par med små varelser (dock inga Hello Kitty vad jag kunde se… :<)

[VictoriaR]
8/20/10, 11:41 PM
#9

#8 ååh vad kul! Du kanske kan visa en bild? :)

[wylga]
8/21/10, 12:16 AM
#10

#9 Har tyvärr ingen kamera för tillfället (förutom webbkameran, men det räknas knappast med tanke på hur pixlat det blir T^T). Men jag ska se om jag kan fixa en bild ändå. :3

elyse
8/28/10, 10:52 PM
#11

#3 Det är bra att träna när man äter mat som är i ganska stora bitar. Sushi tycker jag dock är för tungt, jag orkar inte hålla upp bitarna med pinnar. Annan asiatisk mat, dock. Och det är bra med pinnar för då äter man inte så fort. ^^

[VictoriaR]
8/30/10, 12:05 AM
#12

#11 Jag har nog gett upp, mina kompisar har försökt lära mig, och när en asiat misslyckades så gav jag upp haha.

Nej men jag ska kämpa på ;)

Azmaria
8/30/10, 12:22 AM
#13

#12 jag tycker det inte är så svårt :) det är ju bara att hålla ena pinnen mellan ringfingret och långfingret, och den andra mellan pekfingret och långfingret. Därefter hålla med tummen på den övre pinnen. Done :P fast om man vill så kan man flytta lånfingret ner under nedre pinnen. :P

Fast..jag är ganska van eftersom jag har ätit med pinnar när jag ca var..em 7-8år. Då var det på en kinesiskt restaurang dock ^^

hehe och på den tiden var man t.o.m. förtjust i asiatisk kultur så jag ville lära mig snabbt hur jag använde pinnar. lmao. xD

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[wylga]
8/30/10, 9:24 PM
#14

#11 Sant det där med att man inte äter så fort. Jag hade en period när jag åt allt (gröt, müsli, soppa, you name it) med ätpinnar. Kanske borde börja med det igen? :D

[VictoriaR]
8/30/10, 9:57 PM
#15

#14 haha, detta kallar jag för riktig japan-fantast

nej men det där skulle jag också vilja kunna ;)

Azmaria
8/30/10, 10:42 PM
#16

#14 haha, på riktigt? xD de skulle jag vilja prova på, fast då skulle jag troligen äta maten på hmm..3h? :D, om int mer. :P

Make Pasta not War, Vee~

[wylga]
9/1/10, 12:36 AM
#17

Haha, jag gjorde så för att jag ville lära mig äta med pinnar. (Först var det närapå omöjligt, men sedan blev jag så illa tvungen att lära mig. ^-^)

CHoPSTix
12/30/10, 9:05 PM
#18

Hello Kitty pinnar finns på gadgetgirl.se under fliken Hello Kitty (visserligen i metall men dom kan väl maskindiskas?)

Goodbye Kitty <3

[wylga]
12/30/10, 10:40 PM
#19

Flott med metall-chopsticks! *w*

Liss
12/31/10, 1:30 AM
#20

Jag såg ett par ätpinnar, som såg ut som små lightsabers. xD Dem vill jag ha.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
CHoPSTix
12/31/10, 12:21 PM
#21

19# ja ^^

Goodbye Kitty <3

CHoPSTix
12/31/10, 12:21 PM
#22

19# ja ^^

Goodbye Kitty <3

Onslow
1/2/11, 1:16 PM
#23

Jag får alltid panik när jag försöker äta med chopsticks! Lyckas alltid få dem i kors och så spiller jag ner hela mig medan min familj äter helt normalt med dem. Heh. (aa')

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Gurky
3/14/12, 12:05 PM
#25

#24 länken funkar inte.

fotoninja
3/14/12, 5:58 PM
#26

fasen också. men om man går in på pinal, äta ute, sen redskap. så ser man de häftiga ätpinnarna. Glad lite dyra dock.

Stephanie
3/14/12, 9:50 PM
#27

#24 Du har missat ett l i .html Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Gurky
3/15/12, 12:23 AM
#28

Själv så har jag ätpinnar som har en yta ungefär som sandpapper xD

Yin&Yang
3/15/12, 1:58 PM
#29

Det är bara konstigt X) Personligen tycker jag det är ganska ohygieniskt också. Eftersom engångspinnar inte är behandlade som vanliga ätpinnar suger dem lätt åt sig bakterier. Dem har ju inte direkt någon kvalité heller, lika lätta att tugga sönder som en glasspinne ^^

[Deleted Account]
3/15/12, 10:40 PM
#30

Tycker träpinnar är PERFEKT oavsett engångs eller inte. Trä är lätt att rengöra. Plast är halkigt :( får inte upp mina nudlar ordentligt.

AnnaMoonshadow
3/16/12, 8:54 AM
#31

jag tycker också personligen att träpinnar är lättare att äta med ^__^ harde velat testa metallchopsticks och se hur det är med dem, för de måste ändå vara mest hygieniska? de i plast kan ju även de samla på sig bakterier så som alla andra plastsaker?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Gurky
3/16/12, 10:50 AM
#32

Dom i "plast" är lackerade.

Upp till toppen
Annons: