Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 2135 ggr
[Wildglow]
9/20/10, 1:09 AM

Japans historia?

Vars kan man hitta små detaljer i japans historia? ._.
Jag vill veta om de hade morötter där under 1500-talet, någon som vet? ._.

Annons:
[Ai-chan]
9/20/10, 9:34 AM
#1

Här hittade jag lite när jag googlade: http://www.google.se/#hl=sv&q=Japan+1500&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=a59f847f13f95bb1

Men kan kolla efter mera när jag kommit hem ifrån skolan =)

[Wildglow]
9/20/10, 5:41 PM
#2

Tack :] För jag håller på med en bok/novell som utspelar sig i Japan, så det kan ju bli helt fel om jag skriver att de har gelebönor eller ngt på den tiden XD

nighwolf435-2
9/20/10, 6:38 PM
#3

du kan kolla wikipedia och googla runt lite lycka till

JanGBG
2/27/12, 7:40 PM
#4

Japans historia är väldigt intressant? Den utspelas ju på ett begränsat geografiskt område.

Men Hu så blodig den är, krig i flera hundra år sedan en otrolig hård diktatur.

Konstigt att kulturen kunde blomstra som den gjorde? det stängda Japan är en fasenerande sak att läsa om.

Nu för tiden ser vi ju Japan som Industri och en Ingörs land. Men för 70 år sedan var det ju en"krigar/militär nation".

En konstig sak med Japans "Krigar kultur" är ju att trots allt har man förlorat alla krig genom alla århundraderna utom ett det mot Ryssland 1905.

Stora Krigare = Dåliga Militärer ?????????

AnnaMoonshadow
2/27/12, 7:58 PM
#5

haha jadu det är en bra reflektion. Till viss del kan jag nog hålla med dig om det :) Sen har ju Japan fått sin "stora krigare-stämpel" redan från samuraiernas tid och frammåt, och då handlar det ju främst om strider inom landet. Det kanske är den mer globala och moderna tiden som det hela gick ut för?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

JanGBG
2/27/12, 8:44 PM
#6

Men även under tidigare århundranden så gick det ju inte så tex i Korea, visst lyckades man slå tillbaka mongolerns erövringsförsök, men det slutade ju i ett ekonomiskt statskonkurs då man inte kunde betala militärutgifterna.

Deras krig (inbördes) handlar ju om att fördela tillgångarna, de besegrade betalar!

Tränade Kendo ,Iado i lite yngra år, blev så trött på att höra hur stora krigare dom var, så jag läste några poäng Japansk Kultur historia. När jag sedan läste militärhistoria på egen hand så blev jag inte lika imponerad.

Blodbad för att kontrolera bönderrnas risskördar.

Annons:
AnnaMoonshadow
2/27/12, 9:34 PM
#7

jo men precis, det jag menar med stora krigare är de som faktiskt blivit kända och ihågkommna i flera hundra år efter att de levde. Stora=kända alltså, inte att de egentligen behövde vara så överlägsen på slagfälten. Japan uppmärksammade vissa och satte dem nästan som ett ideal över vad en bra krigare ska vara och det blev ett form av krigarideal inom landet.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: