Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5214 ggr
[Ai-chan]
2010-09-25 12:24

OT: 2012 = Jordens undergång?

Vad tror och tycker du?

Min åsikt:

Jordbävningar, naturkatastrofer, rubbning i naturen och vädret. Hello 2012! Jordens undergång. Kanske, kanske inte. Varför inte? Det har hänt förr - så varför skulle det inte kunna ske igen? Kanske ska man lyssna på varningarna?

_Folk kanske tar för givet att jorden ska finnas kvar för alltid, eller att "Den går inte under medans jag är här". Ser folk inte vad som sker? Blundar folk och ignorerar? Orkar folk inte se? Eller bryr sig dom inte?

Måste göra något nu innan det är försent. Visst det kanske inte är just 2012. Kanske någon annan gång. Men det kommer absolut att ske om vi fortsätter som vi gör.

Som MP sa när debbatten när man var där på skolan min. "Viktigaste att ha en planet först, någonstans att vara på" (jag själv tycker det är viktigare än sjukvård o allt det dära.) Vad har man för nytta med sjukvården, pengar och allt sånt politik grejjs när man inte har en planet?

Miljön bara förstörs mer och mer och befolkas mer och mer. Och många ignorerar och sånt, eller tar förgivet att inget kommer att ske. Men det kommer att ske om vi inte gör något NU! Innan det är försent. Jag vill allafall leva mina år här på planeten. Även vill jag mina barn, barnbarn, barbarnsbarn, osv ska får göra det. Jag vill att dom ska uppleva Jordens vackra sköna natur. Kan man inte bara ta bort bil, o allt sånt dära. Gå tbx till förr i tiden en stund, bli natur vänligare, häst o vagn, tills det har blivit mera ordning på planeten. Tills vi har kommit fram till naturvänligare alternativ. Kanske bara andvända sånt ex. bil o sånt i nödfall, som amublans, brandkåren osv.

För att, det kan inte fortsätta som det har gjorts nu. Det bli bara mer och mer. Det går utför. Och ingen bryr sig. (eller många gör inte det - eller blundar för det). Tragiskt. Tänker inte rädda er allafall - inte för att man kan på undergången. Men om man kunna så skulle jag inte. ^^_

Folk är för lata, bekväma och bortskämda. Jag skäms över att vara människa. Och jag har inge större kraft heller att jag ensamen skulle kunna göra något större nytta än att bli mera naturvänligare.

Annons:
nighwolf435-2
2010-09-25 14:17
#1

maya folket sa alldrig att jorden går under den tog bara slut så forskarna tror att jorden går under

[Ai-chan]
2010-09-25 15:15
#2

Slut = går under?
Ropå vad dom menar med slut också…
Slut - The end - över - undergång. Ser jag det som…

bea28
2010-09-25 15:16
#3

#1 Mayafolkets kalander tar slut 2012, men de säger inte att världen går under då. Vad jag vet tror inte forskare att världen går under då.

Att världen skulle gå under 2012 bara för att deras kalander tar slut är inget annat än en konspirationsteori..

Men, jag håller med dig Ai-chan. Vi måste verkligen bli bättre på att ta hand  om vårat jordklot. Vi kan inte hela tiden blunda för vårat ansvar, att bevara naturen för framtida generationer. Och vi måste få alla länder att inse att de måste göra något för miljön! Slutar inte USA, Kina och andra större industriella länder att soy ut koldioxid kommer allas enskilda ansträngningar inte att lyckas… Den lilla människan kan göra mycket, men inte SÅ mycket.

Angående bilen.. Jag bor på landet, 3 mil ifrån skola, 2 mil ifrån affär. 6 km ifrån bussen (som går 5 ggr per dag). Utan bil eller moppe fungerar inte min vardag.  Miljövänliga alternativ är nästan helt uteslutna, biogas finns inte på gotland (den enda pumpen som finns är ur funktion) och elbilar funkar inte heller. (och elbilar borde inte vara så mycket miljövänligare heller. energin måste ju komma någonstans ifrån, alldeles säkert ifrån kärnkraftverk,vind, vatten eller tom från kolkraftverk. tillverkningen av el skapar oxå koldioxid, så elbilar är inte helt gröna dom heller!)

Jag har så svårt att förstå varför man vill höja bensin och dieselskatten för privatpersoner. Dom enda som kommer drabbas är de som kör mycket bil, dvs de som bor på landet men jobbar långt hemifrån. Varför bestraffa dom som valt att bosätta sig närmare naturen?  För jag vet att jag inte kommer att sluta åka bil bara för att dom höjer skatten med några kronor. Det enda som kommer att hända är att det kommer bli svårare att bo här ute, och förmodligen lär då ännu flera välja att flytta till stan i stället, och landsbygden kommer utarmas ännu mer! På vilket sätt är det bra?

Utsläpp från personbilar = Höjd skatt på bensin= Mindre folk på landsbygden= nedläggning av jobb, skolor, mindre kollektiv trafik = svårare att bedriva jordbruk= färre svenska matproducenter = mer matimport från andra länder = längre transportsträckor = utsläpp ifrån transporter. 

Låter det miljövänligt?

Visst funkar en höjd bensinskatt inne i stan, där det redan finns utbyggd kollektivtrafik och cykelavstånd till jobben. Faktum är att , varför ens använda bilar i tätorter? Tex i Stockholm. Där finns det ett bra utbud av t-banor, pendeltåg, bussar och taxis som går dygnet runt. Varför skulle man ens behöva använda bilen där? Nej, inför en höjd skatt på bilar i stora tärtorter istället. Och på företag som bara använder sig av lastbilar. Eller varför införa ett litet bidrag till dom som väljer att använda godståg, lastbilar drivna på biogas eller andra miljövänligare alternativ för sina längre sträckor? DET skulle enligt mig hjälpa mot onödigt användande av fossilt bränsle.

[Ai-chan]
2010-09-25 15:20
#4

Därför känner jag att häst o vagn åter tbx vore gött. ^^

Eller samåka kanske.

Detta med el och bensinbilar fattar inte jag. Säger dom att elbilar ska vara miljövänligare? När el/energi inte är miljövänligt. Då blir det ännu mera påfrestningar på naturen med bensning och energi.

[Wildglow]
2010-09-25 15:35
#5

Jag säger som MJ sa: "Jorden kommer inte gå under 2012, men efter det är det kanske försent att hjälpa miljön. Vi måste göra något nu."

bea28
2010-09-25 16:07
#6

#4 jag kör nog mer häst än de flesta ;) och med tanke på hur glupska mina pållar är så är inte dom heller den allra bästa investeringen för miljön x)

ja, elbilar eller hybrider räknas som miljövänliga. eller, det är i alla fall så jag förstått det, då media hela tiden går ut hårt med att elbilar är den bästa miljöinvesteringen för samhället. Det är väl bara för att själva bilen i sig inte släpper ut koldioxid som den anses vara bra för miljön.

Annons:
Azmaria
2010-09-25 17:15
#7

Jag tycker helt som du att vi borde lägga ett slut på miljöförstörelse. Men jag tror inte jorden kommer att gå under, utan att människorna kommer att göra det istället en vacker dag. 

Jag menar, ser man ur historisk synvinkel så har  människoökningen  alltid  stoppats. Exempel:

När romarriket fanns så ökade människorna eftersom romarna hade utvecklat bättre närningsliv åt sig. Men sedan föll romarriket och oroliga vandringstiden och epidemier bröt ut och människoantalet minskade.

Sedan efter att människorna hade återhämat sig kom högmedeltiden, då ökande folkmängden igen. Men hejdades av pesten som dödade 3/4 av europas befolkning.

på 1600 talet förbättrade människorna igen sina levnadsvanor men p.g.a. religions krig och klimatförändring minskade folkmängden igen.

Sedan om vi går in på 1900 talet. Från 1700-talet och framåt har människoökningen skett med en raserfart.  Men stoppades när människorna sakapde alla världskrig med mera som drog ner folkmängden.

Och nu är vi här på 2000-talet med bästa folköknings takten hittils i historien som jag tror att kommer att bli hindrad förr eller senare, antingen av något vi själv har skapat, eller av naturkrafter(som Ai-chan nämde skulle ske) eller av sjukdomar.

Jag tror svininfluensan hade en liten roll i det här. Men tyvärr kunde vi motstå sjukdomen och leva vidare och föröka oss ännu mer. (för svininfluensan pågick också förr i tiden, då kallades den spanska sjukan).

Vad jag vill komma fram till är att hur vi än försöker hindra till förtörelse och undergång så kommer det att ske någon typ av katastrof som kommer att göra att människo antalet minskar här på jorden. Det är naturlig, det har alltid hänt och det kommer alltid att ske. Det kallas för jämnvikt i naturen.

det är egentligen ganska logiskt, blir en art för stor i näringskedjan kommer den att stoppas så den blir mer jämnlikare de de andra.

och nej, jag tror inte på att det är just 2012 det kommer att hända. Det är bara deras kalender som tar slut då, det behöver inte inverka på att alla naturkrafter skall sikta på oss människor  det året. Det verkar föör orealistiskt.

Make Pasta not War, Vee~

nighwolf435-2
2010-09-25 18:16
#8

jag menade samma sak som #3 kalendern tar slut

bea28
2010-09-25 18:18
#9

#7 kunde inte ha sagt det bättre själv!

[VictoriaR]
2010-09-27 21:23
#10

finns en tråd om detta på astrologi,  År 2012 - början på något nytt för er som vill läsa lite mer :)

Azmaria
2010-09-27 21:38
#11

#10 dit skall jag fara och kika in ;P

Make Pasta not War, Vee~

Upp till toppen
Annons: