Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 4297 ggr
[Ai-chan]
10/20/10, 5:39 PM

shota serier

Vad har ni för åsiker om ex yaoi shota? Och andra liknande erotiskare shota anime/manga serier.

Ex Yaoi shota: Pico serierna

Annons:
[Ai-chan]
10/20/10, 5:41 PM
#1

Själv så har jag inget emot det, alltså Yaoi shota och liknande, och ser inte det som barnporr eller något sånt (Och ja, barnporr är jag emot). just pga att det bara är tecknad. Så jag bryr mig inte.
Om man ska dra fram sånt dära som inte är passande med barn karaktär i och som är tecknad så kan man bara kolla in bäbisen på Family Guy tex eller vad den serien nu heter. =)

Kan även nämna att jag älskar Pico. Han är så söt! =)

[VictoriaR]
10/20/10, 10:00 PM
#2

Har sett en del av Okane ga nai, i den animen förekom det våldtäckter. Supportrar inte sånt.

Yaoi är ok (har faktist sett JR haha) men att teckna våldtäckter på barn är bara vidrigt.

[Ai-chan]
10/20/10, 11:35 PM
#3

Visst, Ayase i Okane Ga Nai ser ut som ett barn. Men är inte det. Han är 18 år har jag för mig.   

Och på dom flesta Yaoi serier jag har sett och läst så har det oftast vart nå slags sexuellt övergrepp.

Edit:

Lägger till…

**Okane ga nai:
**
Ayase: ca 18 år
Kanou: ca 26 år

**Junjou romantica:

**Misaki: ca 18 år ifrån början.
Akihiko: ca 28 år ifrån början

Mera ålderskillnad i JR. Och Akihiko var inte så snäll ifrån början heller. Dock visst, Okane Ga nai var lite mera våldsam. =)

[VictoriaR]
10/21/10, 9:39 PM
#4

#3 Men 18 år är ju inte alls mycket! Jag har bara sett en yaoiserie och det är Junjou Romantica, så jag är inte insatt..men övergrepp är inte alls bra tycker jag, vare sig det är Yaoi eller shota.

[Ai-chan]
10/21/10, 9:44 PM
#5

Okey =)
Men det är också övergrepp ifrån början lite i JR då usagi tvingar sig lite på misaki hela tiden. ^^  Tyvärr så är det oftast övergrepp i Yaoi, eller ja. att den som är semi går oftast på uke och den som är uke gnäller oftast, men släpper ganska snabb. :P

Edit:

Om man ska prata lite om IRL så träffade jag min fd sambo när jag var 18 och han 33 tror jag. Jag är 24 nu allafall o han 40 ^^

[VictoriaR]
10/21/10, 10:07 PM
#6

#5 haha, jo det var det ju Skrikandes

Ålder är bara en siffra Flört

Annons:
[Ai-chan]
1/7/11, 12:39 AM
#7

Jo precis =)

[Deleted Account]
1/7/11, 2:04 AM
#8

Jag tål inte shota D: nakna småpojkar som har sex med män av 'kärlek' är helt absurt. Supportar varken pedofilism eller våldtäkter (okane ga nai)

[Tan-chan]
1/7/11, 2:24 AM
#9

Jag har inga problem med shota/lolicon men jag dras inte så mycket till det faktiskt. Men det finns undantag för mig (Bland annat Okane Ga Nai som jag faktiskt gillar efter någon volym då den faktiskt får en vettig och rätt så fin och rörande storyline. Hoppar gärna över de första volymerna dock…).

Jag tycker att lägga ner tid och pengar på tecknat är lite fail med tanke på att man borde satsa mer på det brottet där det faktiskt finns ett verkligt offer. Och det är många gånger jag hör att "men sådana bilder/videor/whatever" triggar folk till att begå dessa brott.

Men för det första så finns det ingen pålitlig undersökning för det. Och om man ska gå så långt och påstå det så är ju filmer/spel/serier om mord och annat sådant också lika skyldiga. Och vi ska inte ens tala om dessa irl-porrfilmer där vissa tjejer ser ut att vara 13-14 år och blir påsatta av gubbar på 60 år… (Jag har snubblat över en och annan.)

Jag kan hålla på och debbatera om detta ämne hur länge som helst, men jag föredrar att inte göra det eftersom många har sina bestämda åsikter, och jag respekterar dem.

Jag också emot pedofili och stödjer lagen med hela mitt hjärta, men tyvärr existerar pedifili hur mycket vi än vill förbjuda det. Men majoriteten av pedifilerna lever inte ut sina begär, och då tycker jag det är okej att vara pedofil eftersom man inte skadar någon av det. Så länge man håller det för sig själv och inte lever ut det så är det okej, oavsett hur vidrigt jag än själv råkar tycka att det är. *får rysningar*

Pedofili är tyvärr en böjelse som man har och som inte går att göra någonting åt. Jag ser det inte som en sjukdom. Det bara är någonting som en människa känner och tycker.

Jag tycker personligen att mord är värre än våld i alla former oavsett mot vem. Så att lägga ner tid på tecknat våld och whaterver är slöseri på resurser när det finns så många fler verkliga offer som behöver hjälp och stöd. Även om man förbjuder det förekommer det ändå i lika stor skala i hemlighet.

Och som Ai-chan sade så finns det övergrepp i de mesta Yaoi. Men oftast handlar det ju om "oskyldigt" övergrepp om man ska säga det så. Låter sjukt fel, jag vet. Men kan inte riktigt förklara det.

Vi tar Junjo Romantica som exempel: Usagi tar ju inte tag i Misaki och slår honom halvt medvetslös för att våldta honom. Istället älskar han honom så mycket att han vill visa det och leva ut känslorna. Dessutom gör inte Misaki helhjärtat motstånd, och om han hade gjort det hade nog Usagi slutat. Det är skillnad.

Och än en gång: Det är tecknat… Come on…! Gillar ni det inte så vänd bort blicken. Det är så jag gör och det fungerar utmärkt.

Nordqvist
1/7/11, 11:52 AM
#10

Håller med Tan-chan!
Ang JR och "våldsförandet" så är det faktiskt DET jag gillar, att älska någon så djupt…. Att "leka" lite med varandra, det finns alltid en dominant part i ett förhållande och då även en respektive. Och som sagt så gör Misaki knappt motstånd och vill egentligen att Usagi ska fortsätta som han gör men inte kan erkänna det! Flört Been there done that….

Jag har inte heller något emot "barn" i Manga och Anime, de är ju oftast tecknade som barn men är äldre, vilket känns lite fel men är fortfarande inte barn porr. Bara något slags lollicon…

och jag anser såhär. Hellre att folk kollar på teknade barn osv och får ut sina "grej" av DET än att de tvingar barn på RIKTIGT att göra dessa saker…

[Ai-chan]
1/7/11, 12:16 PM
#11

Vill påpeka så att ingen tror något.  :P Jag är inte peddo eller något sånt bara för att jag tycker att shota är ok, och är själv såklart emot sånt. Jag har själv varit med om en del tråkiga saker som barn, så vet hur det känns tillomed.

Men för mig som sagt så är det bara tecknad, inte verkliga livet, så därför bryr jag mig inte så mycket. :) Jag tycker att animen Papa to kiss in the dark är bra. Pico och dom karaktärerna är söta. osv. Och om man ska rabbla upp andra om ser ut som peddo liknande serier så, Loveless är väll en utav dom? den serien tycker jag också om. Okane ga nai med (fast han är ju 18 år - men ser ut som ett barn^^), och sen så finns det en del andra med.

Det finns så mkt i Anime som är hemskt i verkliga livet. Men ändå så gillar man det i Anime. Ex all våld, blod bad scener osv.  Men ändå så kollar man på det. ^^

Samma sak i disney - där är det ju nå extremt mkt våld där med (även om det är mycket mindre och inte direkt samma som i Anime - men det är). Och en del i andra barnprogram med. Barn lär sig våld redan där. Så tycker inte att man kan skylla bara på spel/anime. ^^

Och sen folk som tar efter ifrån serier och filmer ex Death Note mordet. Dom människorna ser jag redan sjuka. Eftersom det handlar typ om sunt förnuft, det är inte ok att slå ner andra studenter i skallen med en baseballträd. Skillnad mellan verkliga livet och i Anime, fantasin, etc. Om man inte förstår gränsen så har man fel.

Men säger som Nordqvist också:

"Hellre att folk kollar på teknade barn osv och får ut sina "grej" av DET än att de tvingar barn på RIKTIGT att göra dessa saker…"

 
Men näe, jag har svårt för att se pedofil och sånt i animen, tecknad lixom. Om det är något jag inte tycker om så trycker jag bara bort det eller spolar över. Det gäller även vålds filmer o allt sånt. Det är inte på riktigt.

Men självklart har jag svårt med sånt i verkliga livet.

AnnaMoonshadow
1/7/11, 12:45 PM
#12

personligen blir jag oftast lite äcklad av shota och lolicon. Det känns helt enkelt fel för mig och jag läser det inte då. Däremot dömer jag inte folk som gillar det. som någon nämde ovan, hellre att man läser/ser på tecknat än att det är något man gör IRL. Dessutom tror jag inte alls att alla som läser sådant på något vis har någon skruvad läggning som involverar barn. Det är ju bara en smaksak för det mesta, så som man väljer mellan Shonen och Shojo eller dyl.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tan-chan]
1/7/11, 3:33 PM
#13

#10: Precis det jag också ville komma fram till: Hellre att de får ut sina begär av tecknat än att konsumera äkta barnporr eller sedan begå övergrepp på barn irl. Tycker tecknat borde ses mer som ett alternativ för pedofilerna eftersom de tyvärr har de begären och de försvinner inte bara för att man förbjuder det. Liksom låt dem få allt ur sig på tecknat istället för något där riktiga barn far illa ut.

#11: Håller precis med dig också. Om man ska förbjuda lolicon/shota så tycker jag att man kan också förbjuda all våld över huvud taget i så väl filmväg som spelväg. Filmer och spel om mord/våld är till och med värre än tecknat barnporr enligt min mening där det faktiskt går ut på att ta livet av någon och tortera någon. Detta till och med visas till barn. Men inte ropar man "hallå" så högt om detta som om lolicon/shota.

Och bara för att man gillar tecknat barnporr är man inte pedofil och ska absolut inte dömmas till det heller. Pedofil är man bara när man dras minst 51% eller mer till barn sexuellt än mot vuxna. Så bara för att jag läser Okane ga Nai så är jag inte pedo. Dessutom är Ayase 18 år och fyller 19 i serien.

Som #12 säger så är det en smaksak och ska inte dömas för det.

Så jag tycker att sveriges regering har inte kunnat tänka själva och kollat igenom på vad Manga egentligen är, samt att de är lika trångsynta galningar som de tidigare i regeringen som ansåg att homosexualitet var en sjukdom och lika illa som pedofili. Beatrice Ask är ju den som startade detta med att förbjuda lolicon samt fick igenom det (hon vill ju förbjuda Anime och Manga helst!!!). Men hon har inga som helst vettiga grunder till det enligt min mening, och regeringen som tog beslutet än en mindre vettiga med tanke på att de inte ens vet vad Manga är mer än "japanskt tecknade serietidningar" och bara dansar efter en galnings pipa och tror att hon har rätt.

Nä usch! Nu blev jag upprörd! Hahaha! xD Liksom låt Manga vara det det är; tecknat fantasi i alla former, och gillar man det inte så vänd bort blicken. Bara för att Beatrice inte gillar det så verkar hon tro att hon har rätt att förbjuda det. Det är som att säga att:

"Jag gillar inte täcken så vi börbjuder dem. Folk får skylla sig själva för att de tycker om täcken som faktiskt är skadliga (de kan ju kväva ihjäl någon!), så vi inför fängelsestraff och böter på dem som innehar täcken."

LOL!

Annons:
AnnaMoonshadow
1/7/11, 6:06 PM
#14

jo men det är ju i princip samma sak som att man säger att man ska förbjuda en typ av böcker. Tänk om någon plötsligt skulle lägga fram förslaget att man inte får trycka böcker som innehåller kärlekshistorier. Eller krigsskilldringar… Eller alla böcker där våldtäkter förekommer… eller varför inte kokböcker? eller böcker om alkohol?… Det skulle bli ett ramaskri om ett sådant förslag kom fram eftersom det helt går emot uttrycksfriheten…. och Manga är tecknad! inte är det någon som tar skada av den varken i skapandeprocessen eller senare.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Deleted Account]
1/7/11, 6:16 PM
#15

Jag tänker mer på att de publicerats för män i Japan och sedan översatts till engelska och kommit ut i Europa. Och även om det är barnporr i Manga är det fortfarande barnporr - något man inte ska fascineras av. Man vet ju inte, vissa kanske inte påverkas av det (varför läser man det då? Det finns miljoner andra mangor som har princip samma story utan själva porren) men vissa gör faktiskt det och går till handling (barnprostusion t.ex). Inte alla säger jag nu, men vissa. Ser fortfarande det som fel och tycker det låter mysko när man säger att det är en 'smakfråga' eftersom det är barnporr det handlar om.

[KilledbySnape]
1/7/11, 6:59 PM
#16

Tan-chan har redan tagit upp i princip allt jag har att säga i frågan.

Jag anser helt enkelt att det finns allvarligare problem och faror i samhället än tecknad barnporr -- till exempel riktiga övergrepp på barn (eller vuxna för den delen). Shota är inget för mig, men jag stämplar inte folk som pedofiler för att de läser Boku no Pico… På samma sätt som man inte nödvändigtvis är en psykopat för att man kollar på splatterfilmer.

#15, Även om barnporr kanske inte är något man ska "fascineras av" så är det ju ett faktum att många ändå gör det. Huvudsaken för mig är att man inte överför sina böjelser till praktiken.

Samma sak gäller väl de flesta udda grejer… På nätet går det ju som bekant att hitta alla möjliga störda grejer, var det inte någon som såg Sex education UK när det gick? I ett avsnitt fick föräldrar se vad deras tonåringar kollade på för videos på nätet, bland annat en ganska vidrig fetishgrej, och föräldrarna där var helt bestörta och i tårar, "jag har misslyckats som förälder", "det här är helt sjukt" osv. Jag skulle vilja vara där och be föräldrarna lugna sig lite, de har inte misslyckats med nånting (mest troligt). Jag tror knappast att deras barn (eller för den delen särskilt många människor över huvud taget) faktiskt tänder på saker som djursex eller att sk-ta i munnen på varandra…

Som en kille i programmet sa, kompisar länkar konstiga videos till varandra och man kollar dem av nyfikenhet. "Allt" finns ju på nätet, att man letar upp tabu-grejer och sjuka saker i stil med tidigarenämnda betyder ju inte att man själv ens tycker sånt är OK! Vissa tänder ju på konstiga fetishgrejer mest av tanken på nåt som är "förbjudet" och spännande, men skulle aldrig i livet komma på tanken att göra det i verkligheten. För att ta ett "milt" exempel så vet jag både hetero-män och gaykvinnor som tänder på bög-porr, men som aldrig skulle ta i en man med tång typ (haha).

Huh. Hoppas det inte låter som om jag försvarar "fel" människor nu, HAHA. Nä, men jag tycker bara inte att man ska göra så stor sak av det så länge deras fantasier stannar i huvudet… Eller i tecknade serier.

(På tal om Yaoi, som nämndes en bit upp i tråden, så tänkte jag bara flika in att jag personligen sällan dras till Yaoi där relationerna bygger på sexuella övergrepp, även om det bara är till en början. Jag tänker däremot inte påstå att jag aldrig läser något sådant, för det gör jag, det finns storys som är för bra för att missa "bara" på grund av en sån sak.)

[Tan-chan]
1/7/11, 7:16 PM
#17

#15: Det publiceras oftast av kvinnor för kvinnor. Majoriteten av yaoiförfattare är kvinnor. Men vissa riktar sig också in på män, det säger jag inget emot. Ville bara poängtera det.

Men det är ju samma sak med mord och annat våld som med barnporr. Folk kan lika gärna triggas av sådana böcker/filmer/spel också. Då borde ju det också förbjudas helt.

Du frågar varför man läser det? Jag kan dra mitt exempel med Okane ga nai (nu är det ju inte barnporr med tanke på att Ayase är 18+). För det första tycker jag om storyn väldigt mycket i de senare volymerna. Jag praktiskt taget sitter och storlipar när jag läser den ibland för att berättelsen är så fin senare i mangan. Och att krydda till det med porr gör den mer spännande. Jag är trots allt en sexuell varelse precis som alla andra. Sedan kan jag tycka att Ayase är lite väl liten om man jämför med Kanou, men han är vacker att se på och väldigt söt på ett ickesexuellt sätt. Jag tycker det är fint när deras relation blir intimare och känslosammare, och att de lever ut känslorna.

Anledningen till att man förbjuder lolicon/shota är för att en extremt liten folkgrupp inte kan se skillnad på verklighet och fiktion. Allt handlar om sunt förnuft precis som med allt annat. Och denna lilla grupp kan lika gärna triggas av andra våldsfilmer och liknande - vilket är precis lika hemskt som barnvåldtäkt, om inte ännu värre i vissa fall.

Och sexualitet är någonting som tyvärr är en stark instinkt hos människan, och människan tycker om att uttrycka det i all form av konst och whatnot. Och inom sexualiteten finns det fetisher och andra böjelser. Bland annat pedofili. Det kommer man inte ifrån.

Nu förespråkar jag inte pedofili och jag tycker personligen det är osmakligt och rent av vidrigt (Ai-chan är inte den enda som har haft tråkigheter om detta, bland annat jag också), men man borde faktiskt skilja på tecknat och verkligt. Totalt onödig slöseri på resurser som faktiskt kunde gå till fall där det finns ett verkligt offer som behöver professionell hjälp. I Manga finns inget verkligt offer. Ingen där i behöver hjälp. Ingen där i blir traumatisrad för livet. Varför ska man då göra en så stor sak av det?

Det finns pedofililska böjelser där ute vare sig man tycker om det eller inte, och de kommer leta upp bilder/filmer och annat för att få tillfredsställt de tankarna oavsett om det är olagligt eller inte. Varför inte ha tecknat som ett alternativ för att hålla dem lugna? Där skadas varken författaren, läsaren, eller karaktärerna.

Jag tror snarare de triggas än mer till brott av att inte få utspel på sina fantasier hemma. När en människa förtrycker sina instinker kan det slå slint. Detta finns det ett enormt antal rapporter om (bara googla) - men ingenting om att man triggas av filmer/serier och liknande i större skala än de som inte kan tänka med sunt förnuft. När man inte får tillfredsställa instinkterna (som styrs av libido, som styrs av fetisher) skapas spänning och stress, och annat liknande.

Jag tycker man tappar tankarna på att tänka realistiskt. Det finns och kommer alltid finnas pedofiler, tyvärr. Det går inte att göra någonting åt det oavsett hur mycket man förbjuder det.

(Självklart finns det undantag, som den lilla gruppen jag talade om. Men det finns undantag i precis allting, oavsett vad det handlar om. Ska man då förbjuda kokböcker med fet mat för att en liten minoritet anser dem vara stötande för att de tex vill gå ner i vikt? Jag tycker detta förbudet med lolicon är precis lika löjligt.)

Visst, det är extremt fel att ge sig på barn och alla har rätt att tycka vad de vill. Men jag personligen tycker att det är okej med tecknat barnporr. Jag tycker det är okej att vara pedofil så länge man inte skadar någon av det. Bara man håller det för sig själv och inte ger sig på andra så ser jag ingenting fel med det.

Btw, visste ni att det är lagligt med barnporr i form av litteratur i Sverige? Det får man skriva och distributera hur mycket man vill. Varför gör man en sådan stor sak av tecknat då om det får förekomma i textform? Och dessutom, om man ska kolla på dessa svenska så kallade "kultfilmer" där småbarn visar underliven för varandra och allt vad de nu gör. Skrattretande tycker jag att Manga och Anime blir förbjudet då.

Jag tycker att tortyr och mord är enormt mycket värre än tecknat barnporr, men det är den tecknade barnporren som får mer uppmärksamhet för att verklig barnporr är hemskt. Så med andra ord, tecknad tortyr och mord är mer okej än tecknat barnporr? Det tycker jag är mer mysko än att kalla det för en smakfråga. Jag tycker snarare det är dubbelmoral.

Så jag tycker: Förbjud allting: Kokböcker, däckare, fantasy, Manga, film, spel, serier och hela köret så är alla lyckliga. Noll torerans!

Caerus
1/7/11, 7:33 PM
#18

Ett argument som jag inte förstår är;

'Men det finns ju så mycket värre brott'. Jag kan helt enkelt inte greppa logiken i det. Det kommer alltid finnas 'värre' saker än det man försvarar, men saken i fråga blir inte mer 'rätt' för det?  

Hur kan man ens jämföra brott till att börja med? Pedofili kontra mord? Ena parten förlorar sitt liv, andra parten kommer leva ett trasigt liv. Hur kan någon argumentera om vilket som är värst? Få det ena att framstå som 'mindre hemskt'?

Det är sant att alla har rätt till sin egen åsikt, och min personliga åsikt är att hela loli/shota-industrin är motbjudande. Javisst, "det är bara tecknat." Men det handlar inte om det, det handlar inte om hur stötande det är rent visuellt. Det handlar om att de romantiserar ett så rent av vidrigt koncept som pedofili, något som har förstört så många liv. Får det att framstå som något gulligt och romantiskt.

Jag har som tur är aldrig varit i kontakt med pedofili på något plan, men jag kan bara tänka mig hur frustrerande det måste vara för offer att möta all okunskap som sprids på grund av saker som loli/shota.

Och #9: Nej, jag kommer inte vända bort blicken. Jag kommer aldrig försöka tvinga på andra mina åsikter eller klandra folk för saker de inte kan hjälpa att de känner, men jag kommer absolut inte bortse från problemet och låtsas som att det inte finns.

Just my two cents.

[KilledbySnape]
1/7/11, 7:46 PM
#19

#18, Brotten är lika hemska på sitt sätt, men jag anser inte att motsvarande tecknat kan räknas som ett brott.

Och vilken okunskap menar du skulle spridas? Som du märker här så vet alla att skilja på fiktion och verklighet, jag törs påstå att de flesta som läser shota inte betraktar pedofili som romantiskt eller gulligt… Jag kan tycka att det är skitkul när min favoritkaraktär i Vampire Diaries sliter hjärtat ur folks kroppar, det betyder inte att jag uppmuntrar och förskönar mord eller misshandel som sker i verkligheten.

#17, en sexuell varelse precis som alla andra utom mig och några fler.

[Tan-chan]
1/7/11, 8:09 PM
#20

#18: Ingen har sagt att det ena brottet är värre än det andra. Jag menar det att förlora livet och att bli traumatiserat oavsett anledning är lika hemskt. Men när någon förlorar livet anser jag är påtagligare eftersom jag värdesätter livet mer. Trauman kan man bearbeta, men det kan man inte göra någonting åt om man är död. Men såklart finns det ju folk som inte svarar på hjälpen heller. Men så är det med de flesta brott.

Jag respeketer dina åsikter och tycker dem är vettiga. Men jag vill bara påpeka följande:

Jag kan avslöja (detta är bara fåtal som vet om, men eftersom ämnet kommer upp så kan jag lika gärna avslöja det) att jag har blivit sexuellt utnyttjat som barn flera gånger hos min dagmamma (dock var det inte hon eller hennes man som begick övergreppen - så inte de får skulden för det här på forumet). Men jag lever inte ett trasigare liv än någon annan. Jag till och med tycker det är okej med pedofili så länge man inte ger sig på någon och skadar någon av det. Och visst är det motbjudande att det romantiseras, men det gör ju mycket annat också.

Sedan har jag varit med om annat så som misshandel och liknande för att jag blev kär i fel kille, och jag personligen upplevde det som mycket värre än övergreppen i barndomen. Jag blev mer hjälplös i förhållandet än under övergreppen i barndomen i och med att jag blev hjärntvättad till att tro att jag inte hade någon annan än min dåvarande kille. Det är inte övergreppen som barn jag har men från, det är misshandeln som jag upplevde i äldre år som förstörde mitt liv helt och hållet. Övergreppen från barndomen hade inte med det att göra alls.

Men sedan finns det ju andra som inte kan släppa det. Men så är det med alla hemskheter. Men när jag gick på ett gruppmöte en gång för något år sedan med andra som hade varit med om samma sak som jag så sade de flesta att de lever ett normalt liv i dag och tänker inte på det längre. Många var gifta och har barn och levde lyckliga. De fungerade normalt i både sociala livet som privat. Och de tycker samma som jag att det är löjligt att lägga ner resurser på tecknat där det inte finns ett offer även om det är motbjudande. De hade hellre sett att resuerna läggas på verkliga barn som behöver hjälp.

Så jag talar om egna erfarenheter, och okunskapen kommer från dem som inte har varit med om det och får för sig saker och ting som att sådana som jag kommer alltid ha ett trasigt liv för att jag blev utnyttjat som barn - vilket inte stämmer alls. Jag har inga påtagliga men från det längre. De är bortbearbetade. Och jag är bara 22 år. Jag vill inte ha sympatier eller uppmärksamhet för att det är "synd om mig" vilket det inte är.

Så ja, jag tycker att mord och misshandel är lika illa som övergrepp på barn. Ingen ska behöva råka illa ut oavsett vem man är eller hur gammal man är, hur man ser ut eller varifrån man kommer.

Jag menade inte att vända bort blicken från det som faktiskt är brott där verkiga barn far illa. Där ska man till och med hjälpa till om man kan. Men att göra tecknat till ett brott är att ta i. Jag finner det mycket mer stötande av tortyrserier som anses lagliga än av tex Boku no Pico (även om jag finner dem också stötande). Vi kan ta filmen "The Last House On The Left" som exempel. Av den fick jag sådan ånget att jag var tvungen att vomera och den filmen rev upp gamla sår från mina upplevelser som äldre. Men jag berörs inte alls av tex Boku no Pico. Jag bara finner det ointressant och allmänt obehagligt att kolla på eftersom det just handlar om barn i sexuella situationer.

För att göra det klart för alla: Ingen av oss förespråkar pedofiler att leva ut sina böjelser i praktiken eller utnyttja material där verkligan barn har farit illa. Vi ser bara skillnad på saker där det finns ett offer som behöver hjälp, och en där det inte finns - och värdesätter det verkliga offret mer än det som inte existerar. Eller så gör jag i alla fall.

Annons:
Caerus
1/7/11, 8:14 PM
#21

#19

Jag syftade på quoten

"Jag tycker personligen att mord är värre än våld i alla former oavsett mot vem."

Hon kanske menade annat, men eftersom hon skrev 'i alla former' så tolkar jag det som att hon menade riktigt också.

Och det var inte menat som något mot dig eller någon i tråden. Jag är nyreggad här så jag har ingen grund att gå på när det gäller er, jag syftade mer på anime-fans i allmänhet. Många som ser på loli/shota är trots allt ungdomar förmodligen under den menade åldersgruppen, och jag har stött på så galet många som inte riktigt förstår allvaret eller problematiken i det hela och bara kastar omkring hela konceptet och verkligen slänger det i ansiktet på folk.

Jag tror att det promotar en förvrängd syn på pedofili. Självklart går inte alla och tror att det är så IRL, men mediet har väl ändå ett visst slags ansvar i frågan?

[Tan-chan]
1/7/11, 8:15 PM
#22

#19: Har du gått i selibat? xD

[Tan-chan]
1/7/11, 8:23 PM
#23

#21: Nej, jag uppfattade det inte så heller att du gjorde. Menade bara ge er min syn på saken som faktiskt varit med om övergrepp. (^_^)

När jag menade med "värre brott" så syftade jag egentligen mer på att döden kan man inte bearbeta bort och sedan leva vidare, men det kan man med trauman. Men det kanske kom ut fel. LOL!

Ja, det håller jag med om. Anime och Manga är väldigt lättdistributerad på internet och hamnar ibland i allt för unga händer. Men det är ju stormsvårt att reglera eftersom det mesta sker illegalt. (^_^,) Men jag tror att de flesta ändå lyckas se skillnad på fiktion och verklighet. Men som du säger så har media ett ansvar, och det ansvaret skulle jag säga är att ge tydliga skillnader på där ett offer finns och inte.

Oftast distributeras ju material av tex en tidning utan att de sedan tänker på hur det påverkar andra. Deras ansvar finns inte. Så jag tycker till exempel de borde ha liknande texter i början på en serie eller bok som de har i vissa andra filmer. Typ som:

"Detta är fiktigon och bör ej tas seriöst. Blah blah blah, och blah blah blah."

Liksom att mediat ifråga förklarar klart och tydligt vad som är verkligt och inte. Annars kan det påverka vissa, som du säger.

Caerus
1/7/11, 8:28 PM
#24

#20, jag är först och främst ledsen att höra det.

Samt håller jag med på flera punkter. Det är ignorant och meningslöst att fördöma människor på grund av saker de inte kan hjälpa, som sexuell läggning eller saker som så. Att anklaga pedofiler över något som inte är ett medvetet val är trångsynt. Precis som alla andra här håller jag med om att det viktiga är folk kontrollerar sig själva och inte skadar andra, detta gäller ju rent allmänt och inte bara inom sexuella sammanhang.

Jag är glad att du känner att du har gått vidare, men det är precis som nästan allt annat individuellt. Det är klart att det finns människor som känner sig mindre påverkade, men det finns också motsatsen. Folk som blir ärrade för livet, vare sig det är medvetet eller inte. En av mina vänner är väldigt tillbakadragen och har aldrig kunnat ha nära fysiska eller emotionella relationer på grund av saker som hände när hon var yngre.

Det som fick mig att reagera var nog mina sympatier för personer som lider av liknande men som hon gör. Att vara pedofil och inte låta det gå ut över någon är passivt, men när det blir så stort som loli/shota är så är det mer av en aktiv grej, en grej som påverkar och når ut till så många fler personer.

[KilledbySnape]
1/7/11, 8:39 PM
#25

#21, Jag förstår hur du tänker också, och du har ju inte fel. Man kan ju tycka att medierna har ett ansvar, men det är väl ganska safe to say att medier överlag är dåliga på att ta det ansvaret.

Grejen är väl vars man ska börja censurera, om man inte vill att barnpornografi ska förekomma i någon form, fiktiv eller annat. Vars ska gränsen dras? Man kan ju inte rättvist jämföra och värdera olika slags brott (av det grövre slaget), ska man alltså totalförbjuda allt som rör brottsliga handlingar i både spelfilm (där ska givetvis inte barnporr få förekomma) och litteratur samt tecknat? Vad blir då kvar? Medier har trots allt en stor underhållningsfunktion (sedan kan det ju diskuteras vad individer väljer att klassa som underhållning) och det blir nog inte bättre om någon försöker styra vad vi får se och inte. Folk kommer alltid att hitta vägar runt systemet, så har det alltid varit.

Därmed inte sagt att man ska skita i att ta tag i saker som förekommer för att "det är ingen idé, man kan aldrig stoppa alla", men det är här jag tycker att man ska låta låtsas vara låtsas och fokusera på vad som händer i samhället som vi faktiskt lever i.

#22, Haha! Nej inte celibat, men asexualitet.

[Tan-chan]
1/7/11, 8:44 PM
#26

#24: Inget att vara ledsen för. Som jag sade så vill jag inte ha sympatier för det eftersom det är i det förgågna och jag mår superbra nu. Yaa~aay! \(^0^)/

Ja, det är ju individuellt, men mycket handlar också på vad för hjälp man får. Jag hade turen att jag fick rätt form av hjälp av rätt människa som jag kunde ringa även om det var mitt i natten. Det är sällan kuratorer/psykologer och sådant folk som är så hjälpsamma i dag. Men i dag är psykvården och allt som hör där till olyckligtvis riktigt dålig. Och det är rikigt hemskt när en människa - som din vän - inte får den hjälpen h*n behöver. Man borde lägga ner mer resurser på att rusta upp den svenska psykvården med folk som är rätt utbildade och som kan visa medmänsklighet, samt att hjälpen ska bli mer lättillgänglig.

Det är ju viktigt att skilja på de egna känslorna och verkligheten, men som du påpekade så är det lätt att ryckas med av känslorna. Det hade jag också gjort förr i tiden innan jag insåg hur (nu för mig personligen) harmlöst lolicon/shota är. Alltså för mig är det harmlöst att läsa och se på, men det är fortfarande obehagligt just för att det handlar om barn… Men det är ju inte harmlöst om fel folk läser det.

Ugh, vad svårt det var att förklara! LOL! Hoppas du förstår vad jag menar. Hahaha!

Men som jag sade innan: Så länge man inte ger sig på andra och skadar dem så får folk ha alla böjelser det finns. Det är samma som exempelvis mord: Man är ingen aktiv mördare för att man ritar hur människor blir mördade, eller för att det når ut i en större personskala. Samma med pedofili. Allt handlar ju i grund och botten på att människan ska själv kunna vara klok nog att skilja på verklighet och fiktion.

Men tyvärr finns det "knasigskallar" i allt som inte ens kan skilja på en verklig och fiktion Death Note (om vi nu tar upp det där mordet i Belgien som någon nämnde längre upp om jag minns rätt).

[Tan-chan]
1/7/11, 8:47 PM
#27

#25: Håller med till 100%.

Asexuell? Härligt! Jag tror jag börjar glida in där med nu. Eller jag har nog varit där länge… Eller… Ah, inte för att det hör hit i diskussionen men jag tror jag har varit asexuell ända sedan jag kom ombord fartyget i juli. xD

Annons:
Caerus
1/7/11, 9:03 PM
#28

#25

#26

Jag inser att det inte skulle funka att förbjuda det, och även om det gick så vore det inte den rätta vägen att gå. Jag tycker det är fel att förbjuda eller censurera material. Jag är inte Wikileaks-supporter for nothing.

Jag tror dock att alla skulle tjäna på det om det fanns bättre information tillgänglig om pedofili. Istället för att det sopas under mattan som det är i dagsläget. Det skulle ge folk utan erfarenhet om ämnet mer information att gå på och skulle göra det lättare för människor att skilja mellan det som verkligen händer och det som man ser i Anime.

[Tan-chan]
1/7/11, 9:06 PM
#29

#28: Wikileaks 4 tah WIN!

Ja, det är alldeles för dålig information om det där ute. Kan man inte göra någonting åt det? Det är ju uppenbarligen att ingen kommer att göra det i en snar framtid eftersom det, som du säger, sopas under mattan…

Informationsbrist är det som skapar de flesta problemen i samhället. Men sedan är det ju också statens uppgift att utbilda sitt folk när det gäller sådana här saker, tycker jag då. Men inga sådana försök verkar göras, utan allt arbete verkar vara ideelt… Jag fick aldrig någon sådan utbildning i skolan, och det är där jag tycker det är viktigt att det tas upp till att börja med.

Liss
1/7/11, 9:12 PM
#30

Som sagt, individuellt. Sakerna jag varit med om när jag var barn, har jag mest dels förträngt. Det finns säkert vissa undermedvetna element som gör mig till den jag är idag.
Det jag varit med om i lite äldre år ärrade mig något otroligt. Men sen övergick det till styrka. Jag har blivit otroligt stark som människa från det jag gått igenom.
Jag borde kanske vara tillbakadragen tack vare allting. Men jag har snarare blivit mer framåt. (antagligen för att jag tagit mig själv ur det, också)

Ett litet sidospår där dock.
Vad jag anser om shota….
Jag ser inte på det, helt enkelt. Ser ingen anledning till att se något som inte faller mig i smaken alls.
(om nu inte någon av dem jag sett räknas som det då, vill säga)

Men å andra sidan så kan jag tycka att det förstoras upp något enormt. Och det ger en dålig bild av hela Yaoi delen. Att all Yaoi skulle innehålla våld, håller jag inte alls med om. Och dem som innehåller det, kan tyckas hemska i början - men utvecklas till något vackert. Vilket i och för sig kanske inte gör det bättre.
Men det är fortfarande inget samhällsproblem - enligt mig.

Karaktärerna är oftast äldre än vad dem ser ut att vara också. Anime/manga har en tendens att ge en bild av att dem är yngre.

Fast Pico tycker jag inte är smaklös för att det skulle vara uppenbar ålderskillnad. Jag tycker helt enkelt att den är äcklig oavsett.

Jag är nog ganska härdad när det kommer till animerat helt enkelt. Jag ser ingen skillnad på en 18 åring och en 12 åring i serier. Eftersom det ofta inte finns någon skillnad på utseendet.
Så, eftersom det just är tecknat - ser jag inget problem i att andra människor ser det.

Precis som jag älskar Baccano, för att den innehåller en hel del blod - kan någon annan älska en annan serie för att det innehåller något annat, som är spännande för dem.
Att jag gillar blod i animerat, gör mig inte till något kriminellt i verkliga världen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
1/7/11, 9:19 PM
#31

#30: Precis! Där fyllde du i det vi andra missade. (^_^)

Och jag håller med dig om det där andra också: Det jag har varit med om har också gjort mig starkare, och rent av lyckligare än jag tror jag skulle vara annars. Jag är rent av glad att all skit har hänt mig och jag är tacksam mot idioterna eftersom de har fått mig att bli såhär stark och gjort mig till den jag är i dag. Jag älskar den jag är i dag!

Jag hade nog aldrig ens vågat ut på ett fartyg med bara ryska och filippinska karlar i 4,5 månader mitt ute i Asien om jag inte hade varit med om all skit i det förflutna. Jag hade nog aldrig ens försökt att bli en sjöman utan kanske jobbat som sekretterare (det går i släkten…). Jag hade inte vågat ta tag i drömmarna om jag inte hade varit med om all skit.

Låter knasigt, jag vet… Men så känner jag det. Dock betyder det inte att jag förlåter idioterna, eftersom att skada någon annan är inte förlåtligt tycker jag.

Caerus
1/7/11, 9:20 PM
#32

#29

Agree completely. Det är verkligen synd att det helt enkelt stämplas som tabu och sen ignoreras helt. Inget kommer hända om man bara låtsas som ingenting.

Anyways, jag tror det mesta jag har att säga har blivit sagt, tack för en intressant diskussion och en hel del nya perspektiv.

[Tan-chan]
1/7/11, 9:22 PM
#33

#32: Tack själv för dina åsikter. Och btw, välkommen till iFokus, och speciellt till Japan iFokus. (^_~) Hoppas du finner fler roligare saker att diskutera om här också. (^_~)

[KilledbySnape]
1/7/11, 9:24 PM
#34

Jag har egentligen inget mer att tillägga i diskussionen, så även jag ger mig nu.

Vill bara först instämma i att det är dåligt med information och det gäller ju mycket skit i samhället.

Alldeles för många väljer att ignorera det för att det är bekvämt och för att det inte rör dem (inte nödvändigtvis för att de är kalla eller själviska som person, men om man inte vet vad det handlar om så "finns det inte" i deras värld… det är ju ofta först när man konfronteras med ett problem som man skapar sig en åsikt i ämnet). Människor är bevisligen dåliga på att ta reda på fakta kring samhällsproblem utan lyssnar hellre på självutnämda opinionsledare och bildar sig en uppfattning som är baserad på halvsanningar och utelämnad information typ.

Jag säger inte att jag är bättre än nån annan… men jag försöker i alla fall att inte vara så korkad, HAHA! XD

#28, 29, Pro-WikiLeaks här med! (Jag och min grupp skriver om Assange och WL i en liten uppgift vi gör på skolan just nu.^_^)

Annons:
Liss
1/7/11, 9:25 PM
#35

#31 Precis!
Jag anser att det man går igenom, gör en till den man är idag. Om jag hade haft det enkelt och glidit runt på ett bananskal, hade jag i dagsläget varit jätte svag. Det kan jag mest sannolikt intyga.
Men tack vare alla idioter som finns i världen och all otur som inflickats i mitt liv - så har jag blivit jätte stark.

Förr vågade inte jag gå och handla själv. Vågade inte prata med nytt folk. Folks första intryck av mig var - den där tysta, blyga tjejen. NU pratar jag med alla. Jag går runt utan problem. Åker till andra länder och jobbar, själv. Skaffar nya vänner utan problem.
Dock håller jag mig undan förhållanden ;)

Men som sagt. Ett litet sidospår kanske.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
1/7/11, 9:33 PM
#36

#35: Ja, man har allt tur i oturen också, och det är superbra om man kan dra styrka från det. (^_^)

[Deleted Account]
1/8/11, 7:49 PM
#37

#18 mycket bra sagt faktiskt, håller med.

Jag pratar inte om mord, jag pratar inte om Okane Ga Nai (jag vet mycket väl att han är 18+). Jag pratar kort och gott om barnporr, shota/loli. Även om det är en 'smakfråga' så är det fortfarande helt oacceptabelt. Och om man själv upplevt något liknande då borde man väl förstå vad jag menar när jag säger att jag ser det som något negativt. Inte alla går till handling, men som jag sa tidigare finns det folk som gör det. Yaoi är främst skrivet till kvinnor ja, men shota/loli är inriktat mot män och om shota Yaoi krockar är det väl klart att vissa kvinnor kommer kika på det.
Ni kan säga vad ni vill men jag tänker ändå ställa mig emot detta. 

// Yossi

Åsikt från bänkgranne (läste över min axel, han ville också säga något om detta):
Även om det är tecknat så är det ju menat att avbilda verkligheten. Att bli underhållen av barnporr (vare sig det är lagligt eller olagligt) är helt enkelt sjukt. Ni kan inte säga att det är OK att se på det bara för att det inte är på riktigt. Vad är intressant med att se ett barn ha sex? Ingenting.

[Deleted Account]
1/8/11, 8:49 PM
#38

Bänkgrannen igen:

Våldsspel eller blodsfilmer är typ samma sak. Män (som jag) vill slå någonting då och då. Det är väl bättre att göra det i spel än i verkligheten? 
Så detta måste ju vara samma. Man vill se barn ha sex, så man kollar på Boku no Pico… Usch.

[Tan-chan]
1/8/11, 9:10 PM
#39

#38: Ja, jag tycker också det är usch. Men det finns folk som vill titta på det och då är det deras egen sak. Jag själv tycker inte om shota/lolicon just för att det är fel att det handlar om barn i sexuella situationer. Men det är min personliga åsikt.

Som du sade: Bättre att slå någon i ett spel än i verkligheten. Samma gäller detta med barnporr. Som vi har sagt i tråden så kommer sådana människor alltid finnas och det går inte att göra något åt det. Sjukt eller inte, olaligt eller inte.

[Ai-chan]
1/8/11, 9:18 PM
#40

Tror inte att någon är intresserad utav barnporr i denna tråd. Alla har samma tanke om att det är usch. :)

Upp till toppen
Annons: