Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 3633 ggr
Tobbe098
2010-11-30 21:08

Kanji , katakana och hiragana ( hjälp )

hej

det är så att jag vill lära mig japanska !

problemet är att jag inte förstår de där alfabeterna är är alla de tre olika alfabeter ? om ja närskriver man tex med hiragana

elr blandar man de för att skriva ?

skulle ni kunna förklara det här för mig !

Annons:
Nordqvist
2010-11-30 21:14
#1

Här är en jätte bra sida!! (^_~)

[Tan-chan]
2010-11-30 21:19
#2

Kanji är skriften som japanerna har adopterat från Kina. Men problemet med Kanji är ju att det är så hemskt komplicerat.

Då uppfann japanerna Hiragana! Hiragana används i den japanska skriften som "kompletterande" skrift så att man slipper använda så mycket Kanji hela tiden, och det gör det enklare att förstå och läsa.

Katagana är precis som Hiragana, men används till att stava utländska ord och namn, som alltså inte är inhemska. Om du ser katagana i en japansk mening kan du vara säker på att det är ett utländskt ord.

Tobbe098
2010-11-30 21:26
#3

1# 2# tack!

[Tan-chan]
2010-11-30 21:28
#4

#3: Var så god! (^0^)

Tobbe098
2010-11-30 21:30
#5

när jag ska skriva mitt namn med Hiragana tecken blir mitt namn tobiasu ?

[Tan-chan]
2010-11-30 21:44
#6

#5: Du ska skriva ditt med katagana eftersom ditt namn är utländskt. Det är inte japanskt. Men förstås får du göra som du själv vill och tycker.

Om du heter Tobias så är det rätt. To-bi-a-su. (^_^) Man stavar utländska ord och namn utefter hur de låter när man uttalar dem, inte hur de stavas.

Som till exempel mitt namn: Tanja. Man stavar det Ta-ni-ya för att få fram rätt uttal. Om man stavar det Ta-n-ja blir uttalet på J fel. Då skulle man uttala mitt namn ungefär som "Tantja", och det blir ju helt galet. Haha!

Annons:
Nordqvist
2010-11-30 21:58
#7

#3 Så lite så! Den sidan har hhjälpt mig mycket!

Mitt namn kan man skriva på två sätt tror jag, både Furese och Therese! Men jag använder mest Teri eftersom det är lättast att uttala! ^^

Ett tips är att skaffa en Penpal från Japan som man kan fråga ut! Det har jag gjort! hehe! Eller han är kines men bor och jobbar i Japan! Skrattande Han har inget vidare tålamod med mig, men han försöker! hehe!

Tobbe098
2010-11-30 22:32
#8

6# jaha nu förstog jag men jag kan inte skriva "bi" vet du ngn hemsida man kan se hur man skriver ?

7# hur skaffade du honom ( penpal) ? genom en hemsida elr forum ?? och är han engelsk talande elr ?

[Tan-chan]
2010-11-30 22:38
#9

#8: Denshi Jisho är en superbra hemsida. Skriv bara in ditt namn på engelska fältet, och när du har klickat på "Search" och den nya sidan dyker upp med ditt namn på katagana, så bockar du i "Kana as romanji" och då ser du uttalet också så att det stämmer. (^_^)

Den hemsidan är jättebra för glosor också. (^_~)

Nordqvist
2010-11-30 23:17
#10

#8 Hehe egentligen på en dejtingsida…. Skäms Men man kan hitta penpals där oxå! Skrattande JapanCupid.com heter sidan. Men det finns säkert andra sidor! Prova att Googla!
Ja han är engelsktalande! Tom bättre på engelska än mig! haha!

Tobbe098
2010-12-01 18:06
#11

9#10 tack !!! vet ni några bra sätt att träna alfabeten ?

och en till sak hur många tecken finns det egentligen ?

[Tan-chan]
2010-12-01 18:27
#12

#11: Ett tips är att lära sig Hiragana och katagana först innan du ger dig på Kanji. Träna ca 5 tecken från ett alfabet åt gången tills du kan dem utantill, och sedan tar du 5 till.

Du kan träna tecken här: Hiragana and Katagana Practice och Kanateacher

Det finns 48 grundtecken, men sedan tillkommer en upphov med andra tecken också, så som palataliserande tecken.

Dem kan du finna här:

Wikipedia - Kana (skriftsystem) - Teckentabell

De till vänster i tabellen är Hiragana, och de till höger är katagana.

Och här ser du hur du ritar upp tecknen (det finns en ordning):

Wikipedia - Hiragana - Stroke Order and Direction

Wikipedia - Katagana - Stroke Order and Direction

Men Kanji kanske du ska vänta med tills du har lärt dig dessa tecken här ovan. Kanji är mycket svårare och mer komplicerat, och oftast behöver man grunder från hira- och katagana innan man börjar med Kanji.

filuring
2011-01-02 15:25
#13

#12 Katakana heter det väl? Foten i munnen

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Annons:
[Tan-chan]
2011-01-02 15:56
#14

#13: Ah! Missade det helt! xD

filuring
2011-01-02 16:01
#15

#14 jag misstänkte det ;) Förresten jätte bra sida du skrev på #8!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

[Angel88]
2011-06-12 00:47
#16

Vill bara tillägga att Hiraganan skapades för att mänen annsåg att Kanji var försvårt för kvinnor att skriva. Hiragana betyder just kvinnohand. Läser just nu japanska på högskolan, detta va var min lärare sa i alla fall :).

Mandi_
2011-06-12 22:19
#17

#8 Jag skaffade min penpal genom studentsoftheworld.info den sidan är däremot för yngre personer.. (från 0-20) men lycka till ändå :)

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

Upp till toppen
Annons: