Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 2284 ggr
[Ai-chan]
2011-01-05 13:21

Betyder vad? =)

Datteba- Datteba- Dattebayo

Vad betyder det? Jag får inte till det riktigt. ^^

Annons:
Liss
2011-01-05 20:05
#1

Det är väl ett ord som bara Naruto säger. Det betyder ingenting speciellt.
Man har översatt det till -Belive it! dock. Finns ganska intressanta diskussioner om det där.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-01-05 20:38
#2

Jag har uppfattat att det betyder "men hallå!" eller liknande. "Datte" betyder ju "men/fortfarande" osv. Sedan har jag hört "datteba" i Anime också där - som ett exempel - en tjej försöker få uppmärksamhet från en kille och går bredvid honom och rycker sådär löjligt i ärmen på honom och svarar "datteba" till något han säger. Eller så blandar jag ihop det med något annat liknande. Haha!

Men kolla på översättningen till "datte" och "ba" på jisho.org. Det är så krångligt att förklara att jag inte orkar ta upp här. xD

[Ai-chan]
2011-01-05 21:44
#3

Ja, det var i någon Naruto låt som jag hörde det orden. Naruto ondo tror jag låten hette. Och blev nyfiken vad det betyde. Var på samma spår som Tan-chan.

Men jag var typ på "men hallå" eller något. haha.
Har sökt på dom orden. Men får inte ihop det. ^^
 Isåfall kanske "but then" eller något… aa, svårt.

[KilledbySnape]
2011-01-05 23:28
#4

Narutos "(da)ttebayo" betyder i sig ingenting, -tte ba är bara en ändelse (informell och talspråkig) som slängs på för att liksom understryka det som sas. ("Yo" är, även det, där för att trycka på lite extra.) Betydelsen blir typ närmast ".. sa jag ju!", "..säger jag!", eller så.

Som exempel kanske "Urusai-tte ba!" "Men håll k-ften då!", "håll k-ft säger jag!" (typ om man fått säga till någon en andra gång)

(Disclaimer: jag kan ha fel, shocking as it sounds…)

[KilledbySnape]
2011-01-05 23:54
#5

#2, Jag kan tänka mig nåt i stil med -tteba i ditt "rycker i armen" exempel, typ en tjej som säger nåt i stil med "stanna då!", "men lyssna klart, då!", "lyssna på mig, säger jag!" (ja, som du skrev - "ge mig uppmärksamhet!" LOL!).

Men det är bara ännu en gissning. ;P

[Tan-chan]
2011-01-06 00:05
#6

#5: Ja, det var så jag menade. Kunde bara inte komma på orden just då. xD

Annons:
Liss
2011-01-06 00:27
#7

#4 Jo, det är så jag uppfattar det också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: