Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 6145 ggr
dreamstone
2011-01-30 18:43

Lolita- var är den ifrån?

Idag hade jag ett hetsigt samtal med min mamma. Vi pratade om lolitans uppkomst. Tydligen hade hon sett något på tv, där man sa att man började kalla flickor med för små "barn" klänningar för Lolita. Efter att en bok som hette Lolita (skriven 55) som handlade om en mans fetish för unga flickor (lolicon) Alltså hade Lolita (och fortfarande) en erotisk laddning.

Men jag vet ju att lolitan i Japan inte alls är så, och att det är här i västvärlden man har den uppfattningen. Men nu när jag kollade på internet såg jag att Lolita i Japan uppkom på 80- talet (Alltså efter att västvärlden redan börjat använda namnet till något helt annat)

Ska jag tolka det här som att Japans Lolita har ursprung i västvärlden!?

Det skulle betyda att mamma har rätt och alla mina väggar rasa… mitt liv lämnad i ruiner….

Annons:
[Tan-chan]
2011-01-30 18:51
#1

Jag är inte så insatt i Lolita, eller klädstilar över huvud taget, men någon som vet kan vara så himla snäll och hjälpa till att svara på frågorna här? ?

[Deleted Account]
2011-01-30 21:06
#2

Kolla upp när boken gavs ut? Själva namnet Lolita kommer ju från novellen, men själva stilen har utvecklats från Japan och beskriver sättet att se barnslig/sparkly/pretty-pretty ut.

somace
2011-01-30 21:16
#3

Jag är ingen expert och vet egentligen inte om jag ens bör uttala mig om det här men min uppfattning är att den japanska lolitan INTE har sitt ursprung helt och hållet i västvärldens lolita-begrepp och att en del åsikter och missuppfattningar bygger på kulturkrockar.

Jag har nämligen fått för mig att det japanska kvinnoidealet alltid varit gulligt/flickigt/sött snarare än västvärldens mer "sexiga"-kvinnoideal (hur man nu definierar sexigt…men ja, det är en annan diskussion =P ). Och den japanska lolitastilen är helt enkelt en stil som intensivt skildrar deras inhemska kvinnoideal.

Men själva begreppet Lolita som verkar komma från den där boken av Vladimir Nabokov har en annan innebörd som syftar på ett mer sexuellt och förföriskt utseende hos en flicka i typ…tidiga puberteten? Så det skiljer sig liksom från japanska lolitan. Jag tycker inte japanska lolitor ser förföriska eller sexiga ut. De ser snarare ut som väldigt påklädda dockor ju.

Alltså, jag skulle inte bli förvånad om japanerna myntade begreppet Lolita till den här stilen som växte fram på 80-talet för att dom tyckte det lät passande utan att riktigt veta hur det namnet uppfattades i väst. Men som sagt…ingen expert här! =) Bara lite random tankar!

dreamstone
2011-01-31 18:33
#4

Boken kom ut 1955 (som jag skrev) och Lolita stilen började ju utvecklas först på 80- talet (om wiki har rätt)

Okej, nu kör jag lite sammanfattning…

Lolita är ett japanskt begrepp som betyder söt flicka.

I västvärlden kom en bok ut som handlade om en "pedofil". Av någon anledning valde mannen bakom boken att kalla den Lolita? Varför använda det japanska ordet kan man undra?

Namnet är alltså japanskt pga att en "vit" (ursäkta) man, tog det ordet för att beskriva tjejer som hade på sig söta klänningar och visade för mycket. (äcklad…)

Men eftersom att man i Japan misstolkade denna nya stil, så såg flickorna mer påklädda ut, och stilen blev en helt annan eftersom att i japan tycker man flickigt och sött är bättre än sexigt och…slampigt. 

Så är det en misstolkning av stilen Japan gjorde, när Lolita först blev pressenterat där.

Eller var det så att Japan hittade på stilen helt själva utan att ha en aning om att det redan fanns en sån stil ute i västvärlden? Det är ju trots allt deras ord. Och de tyckte väl som sagt att den passade till den här nya "engelska" söta viktorianska stilen. (Japan blev ju starkt influerat av england och omvärlden efter andra världskriget) All rätt och använda Lolita som ord alltså.

[Tan-chan]
2011-01-31 18:48
#5

Jag tror bara att gubben som skrev boken ville adoptera namnet Lolita från Japan just för att det betyder "söt flicka" och att japanerna utvecklade sin egen lolitastil själva. Söt flicka i den typiska manskretsen har en tendens att betyda just sexig och lättklädd tjej. Har ingenting med det som ordet "söt" egentligen syftar på.

(Nu generaliserar jag, och det finns undantag! Men detta är min erfarenhet. Jag blir inte kallad söt av killar för att jag är söt, förutom undantagen av killarna då som faktiskt vet vad söt betyder. Haha!)

Men varför ska det spela någon roll varifrån lolita-stilen kommer ifrån? Ingen säger att du måste klä dig lättklätt för att kalla dig Lolita. I dag handlar ordet Lolita om den stilen som finns i Japan, och är ju inte ett dugg sexuellt.

Liksom vad spelar det för roll vad som händer förut i tiden? Det är ju nu den japanska lolitastilen är som den är och har nog ingenting med dåtidens klädstil att göra. I dag är i dag, i går var i går. Stilen har utvecklats (om det stämmer som du säger att det var väst som uppfann lolita-stilen).

Jag tycker det är trångsynt om man låter dåtiden styra och klanka ner på någonting som existerar i dag. (^_^)

dreamstone
2011-01-31 21:45
#6

Anledning att jag vill få en sorts klarhet i det här, är att min mamma tänker på det västerländska lolitan när jag talar om den. Och i för övrigt är mina föräldrar ganska kritiska mot Japan (vet ej varför) Det är jobbigt när dom hela tiden ska prata illa om något jag älskar, nämligen japans kultur.

Ja, jag är mycket barnslig, men jag vill inte att mamma ska ha rätt och jag vill inte att hon ska tro att när japanerna klär sig i lolitakläder så gör dom det för att vara sexiga.

Så är inte fallet, men mamma vägrar inse det och tror att all Lolita är som 50- talets Lolita!

Annons:
[Tan-chan]
2011-01-31 21:50
#7

#6: Ursäkta mig, men det låter som att din mamma är trångsynt och envis av sig. Har du visat bilder till henne om japansk Lolita? Det har ju absolut ingenting gemensamt med 50-talets Lolita what so ever, och det borde hon inse av att se bilderna och jämföra. (O_o)

dreamstone
2011-02-01 17:33
#8

Jag antar att hon är lite som jag (gillar inte att ha fel) men då och då visar jag henne bilder på klänningar "Den var väll söt mamma?" säger jag. 

Hon kollar lite på den, och jag tilläger "Det där är lolita"

 Men ja… får se om jag kommer lyckas att ändra hennes syn på lolita…

Darkclam
2012-09-02 20:39
#9

Har hittat en sida som bland annat tar upp hur Lolita klädstilen kommit till och massa annat om Lolita. Är inte själv så insatt men den verkar seriös och trovärdig.

www.lolitafashion.org

[PeterWem]
2012-09-03 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

ロリコン är skrivet i Katakana och är vad jag vet ett importerat ord för japanerna. Om det är importerat från engelskan låter jag vara osagt. Översatt till engelska

Boken har jag inte läst, men jag har sett delar av filmen när jag var liten. En väldigt berömd film som din mor säkerligen sett och därför påverkats av.

Tog förresten en bild igår, här i Japan. Ser inget problem med klädstilen.

Edit: Såg inte att tråden var så pass gammal som den egentligen är.

Aily
2012-09-05 08:42
#11

Rent krasst, psykologiskt sett, handlar det om vuxna kvinnor som klär sig som små flickor för att vara sexuellt attraherande.

Idag dock, har det blivit lite av ett kulturfenomen, vilket kanske tar erotikkänslan från den som bär det, men det finns ju fortfarande de som attraheras av detta… Men om de kan hålla sig till vuxna som klär sig så här, är det ju positivt hur jag än ser på det, även om många som klär sig så här idag, mer eller mindre fortfarande är "små" flickor.

Jag kan inte hjälpa att tycka det är urgulligt själv, och din bild, Peter, är underbar. Har varit på din sajt och förundrats över dina bilder där. Fotokurs i skåne till våren lockar lite. Glad

 

Upp till toppen
Annons: